Att besiktiga sin motorcykel ses som ett ont måste för vissa och som en försäkring att motorcykeln är säker för andra. I de allra flesta fall där motorcykeln underkänns handlar det om vad som känns som en petitess, en småsak som är enkelt åtgärdad men som för stunden skapar irritation. Vi listar vanliga misstag vid besiktning av motorcykel.
Att tänka på inför besiktning av din motorcykel
Om man under vintern monterat diverse MC-tillbehör och MC-styling för att göra sin MC redo för säsongen är det lätt att missa viktiga regler och lagar som innebär ombesiktning av din motorcykel. Utöver denna MC-styling är det såklart slitage och annat man behöver ha koll på för en godkänd besiktning.
Vi har gjort en lista med saker som är lätta att glömma bort vid besiktning av MC
1 . Röd reflex längst bak på motorcykeln.
En liten detalj som är väldigt lätt att glömma bort om man rensat upp bakdelen med exempelvis Tail Tidy eller annan nummerplåtshållare. Detta problem är enkelt avhjälpt med någon av nedanstående reflexer som monteras under nummerplåten eller på plastramen runt.
- Minst en och max två reflexer behöver sitta väl synlig längst bak på motorcykeln.
- Reflexerna behöver återkasta ljus i rött, alltså vara röda.
- Reflexen skall vara märkt med ECE-reglemente 3. Majoriteten av våra reflexer har denna märkning.
- Reflexen skall placeras väl synlig så den återkastar ljus på ett avstånd om 300 meter vid mörker och klar sikt.
OBS! Gällande placering av självhäftande reflex på själva nummerskylten så råder det delade meningar om vad som är rätt och fel. Enligt transportstyrelsen får man inte göra någon sorts åverkan på nummerskylten, inga klistermärken eller reflexer. Vi kontaktade en besiktningsingenjör som dock menar att de inte underkänner fordon vars reflex är monterad direkt på skylten även om Polisen har rätt att ge böter för samma sak.
Reflex med fäste och E-märkning
Röd reflex till besiktning
2. För litet avstånd mellan blinkersen
Vad många MC-åkare inte känner till är de regler som finns gällande minsta avstånd mellan MC-blinkers. De är dessutom olika för fram och bak. Följande gäller för avstånd mellan MC-blinkers:
- Fram behöver det vara minst 24cm mellan blinkersens lysande ytor.
- Bak behöver det vara minst 18cm mellan blinkersens lysande ytor.
- Detta problem är vanligast bak och en bra tumregel är att ha minst en nummerskylts avstånd mellan blinkersen för att hålla sig inom lagarna.
- För att justera ut blinkersen finns smidiga gängade adapterarmar.
- Läs mer om detta på transportstyrelsens bestämmelser för MC, sid 43.
Denna typ av integrerad baklampa och blinkers är alltså INTE godkänd.
Highsider – Gängad förlängare till M8 MC-blinkers
Kellermann – 2x Gängad förlängare till blinkers
R&G – Förlängningsarm till MC-blinkers
3. För snabbt blinkande blinkers – Såkallad stressblinkers
Ett vanligt förekommande problem som oftast innebär ombesiktning. Problemet uppstår när man på motorcykel byter från traditionella blinkers med glödlampa till miniblinkers med LED-lampor. Varför detta uppstår och hur du löser det kan du läsa allt om här: https://www.hojstyling.se/mc-styling/allt-om-motstand-och-led-rela-din-guide-till-ratt-blinkintervall-pa-din-mc/
Följande regler gäller för blinkersintervall på motorcykel:
- En MC-blinkers får blinka med 90 blinkningar per minut plus/minus 30 blinkningar. Alltså som mest med 120 blinkningar per minut eller som lägst 60 blinkningar per minut.
- Problemet avhjälps med motstånd eller LED-relä.
- Läs mer på Transportstyrelsens bestämmelser för MC, TSFS20 s.42.
Koso – Smart Relä till MC Med Multifit Stift och Kontakt
LED-Relä med originalkontakt – Yamaha, Honda, Kawasaki, KTM mfl.
Motstånd till LED – Ersätter 21 watt Glödlampa på MC
R&G – Motstånd Micro till Miniblinkers i LED
4. För hög ljudnivå från din ljuddämpare eller slip-on.
Kanske det tråkigaste och mest omständiga att åka på ombesiktning för är för högt decibeltal ur ljuddämparen. För att få ner ljudnivån kan man montera db-killer eller stoppa om ljuddämparen med avgasstoppning. Läs mer om hur du går tillväga i vår guide här: https://www.hojstyling.se/motorcykel/3-satt-att-fa-tyst-pa-din-mc-med-db-killer/
Följande regler gäller för ljudnivå (utvändigt fordonsbuller) på motorcykel med slip-on eller eftermonterad ljuddämpare:
- En ombyggd motorcykel från 2004 eller senare får inte låta mer än 4 dB över det värdet som av tillverkaren angetts på typskylten.
- Enligt den besiktningsingenjör vi varit i kontakt med gäller i 9 fall av 10 en maxnivå på 100dB vid stationärt prov.
- För äldre MC innan tillverkad innan 1990 är maxnivån på 103 dB. Det är alltså enklare än vad man tror att få igenom en ombyggd cafe racer med slip-on.
- Ljudnivåmätare för mätning av detta ska vara av precisionstyp Klass 2 eller bättre, så en decibel-app i mobiltelefonen säger inte mycket här.
- Läs mer om regler för bullernivå på MC på Transportstyrelsens bestämmelser s.11.
dB-killer – Lång Universal
dB-killer – Universal tratt-insats
dB-killer Whisper – Tyst insats för raka rör
Ljuddämparstoppning
5. Glömda backspeglar eller felaktigt monterad backspegel.
Förhoppningsvis är det inte många som kör utan speglar på sina MC men gör man det är det lätt att glömma montera dit den inför besiktningen. Eller om man har en för liten spegel monterad för långt in på styret så du ser mer av dig själv än bakomvarande fordon kan man också åka på tråkigheter.
- Två backspeglar ska finnas monterad på tvåhjulig motorcykel tillverkad efter 2004. På MC tillverkad innan 2004 krävs enligt transportstyrelsens föreskrifter ingen backspegel.
- Vid besiktning av MC tillverkad efter 2004 med endast en backspegel monterad riskerar du en så kallad 2X, anmärkning utan ombesiktning.
- E-godkännanden på spegelglaset kontrolleras endast på registreringsbesiknting, alltså inte på kontrollbesiktning vartannat år.
- Enligt transportstyrelsens bestämmelser för MC s,16 ska backspegeln vara inställningsbar och justerade så att de ger föraren god sikt bakåt. Ganska godtyckligt kan tyckas men sunt förnuft brukar räcka gott här.
Custom – Backspegel med Klämma för Styrrör
Highsider – Conero XS Mycket Liten Backspegel för MC
Infästning för Backspegel – CNC-fräst Klämma med M10
Titan – 2x Styrändsbackspegel till Motorcykel
Har du något roligt minne från besiktning av MC? Låt oss veta i kommentarsfältet eller i våra sociala medier!
Före 1975 behövs ingen backspegel sedan räckte det med en, och senare två!
men hojstyling skriver att det inte behöves backspegel före 2004 här ovan men vad jag kunde få fram på transportstyrelsen var det innan 1939 nu blir man inte klok på det måste jag säga. Såg inget om 75 ?????
Hej! För att se vad som gäller för tvåhjulig motorcykel (ej tre- eller fyrhjuliga) se Transportstyrelsens föreskrifter sidan 16, 30§: https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202021_11k.pdf
30 § En tvåhjulig motorcykel som har tagits i bruk den 1 januari 2004 eller
senare, ska ha minst två backspeglar. Detsamma gäller en tre- eller fyrhjulig
motorcykel utan karosseri, vilken har tagits i bruk den 1 januari 2004 eller
senare.
Den ena spegeln ska vara monterad på höger sida av fordonet och den
andra på vänster sida. En motorcykel som går i maximalt 50 km/tim behöver
dock endast ha en spegel och den ska vara monterad på vänster sida av fordonet.
Backspeglar får ersättas med andra anordningar för indirekt sikt som ger
motsvarande siktfält bakåt.
En trea på besiktningen betyder väl ändå körförbud, anmärkning utan ombesiktning är en etta.
Nej det stämmer inte heller. 2x heter det. Och den måste åtgärdas omgående men behöver ej komma tillbaks för en efterkontroll.
Dock om man ej har åtgärdat 2x innan nästa besiktning så blir dessa 2x ”riktiga” 2:or med ombesiktning som följd.
2x innebär att brist skall åtgärdas snarast möjligt, ej innan nästa besiktning.
Ej ombesiktning på sådan brist.
Det många ej tänker på är att fordonet egentligen ej får användas innan bristen åtgärdats om man läser texten på baksida protokollet.
Blir du stoppad av polis och brist ej är åtgärdad blir det ombesiktning.
Man kan också få en 2X, dvs att det ska åtgärdas innan nästa besiktning (eller innan poliskontroll) men den
behöver inte komma in för efterkontroll.
Ettor finns inte sedan länge
Det finns 2X
2:-a
3-a
Samt Bra att veta, som bara just är bra att veta så länge inte problemet det gäller utökas eller ändras ifrån den första gången.
Hej har ni garjer till polaris outlaw 500 e
måste alla mc ha reflex bak även de som är över 40 eller som min från -59?
Hej! Tack för din förfrågan. Vi kan inte svara på vad som gäller för en såpas gammal MC. Kika med ditt besiktningsorgan vad som gäller där. Ha en fin dag! /Niclas, Hojstyling.se
Finns inga undantag på detta enligt TSFS 2017:54 bilaga 2
Om man får 2x tillsammas med 2 or, så måste 2x ordnas innan ombesiktning.
“Man kan också få en 2X, dvs att det ska åtgärdas innan nästa besiktning (eller innan poliskontroll) men den
behöver inte komma in för efterkontroll.”
Detta stämmer INTE utan alla 2x är lika, dvs ska åtgärdas SNARAST och
får fram tills dess enbart användas så mycket som krävs för att åtgärda felen.
går det besiktiga en mc där bara ettans växel fins? den går putta igång å köra på ettan.
Vad gäller för främre stänkskärm?
Behöver den vara monterad vid besiktning?
Hej! Tack för din fråga. Mig veterligen finns inga krav på framskärm vid kontrollbesiktning. Jag hittar ej heller något i transportstyrelsens dokumentation om detta. Jag har besiktigat flera MC personligen utan framskärm utan några problem. Är du fortsatt osäker kan du ringa ditt besiktningsorgan och fråga, de brukar vara behjälpliga. /Niclas, Hojstyling.se
Nej, det är inget krav på framskärm längre.
Hur är det med katalysator, måste den sitta på en mc från 2018?
Hej!
Går hojen igenom besiktningen om pops and bangs är aktiverat?
Hej! Tack för din fråga. Det låter som att ljudnivån blir för hög i detta fall så nej, det skulle jag inte tro. /Niclas, Hojstyling.se