Allt om motstånd och LED-relä – Din guide till rätt blinkintervall på din MC

En av det vanligaste frågorna vi får handlar om blinkers som blinkar för snabbt eller lyser konstant. I de allra vanligaste fallen är detta fenomen enkelt avhjälpt med anpassad relä eller motstånd till din motorcykel.

Blinkersreläet är den komponent som ser till att dina blinkers just blinkar och inte lyser konstant. Det sitter ett blinkersrelä på en motorcykel som sköter båda sidor. I ditt MC-relä som sitter monterat i fabrik finns en förinställd blinkintervall avstämt för just de glödlampor som monterade när din MC lämnar fabriken. Ett originalrelä är inställt på just strömförbrukningen och motståndet per blinkerskrets (vänster och höger) och indikatorlampan. Oftast ser man på ett relä texten 10w + 10 w (+ 1 w) eller 21w + 21 w (+ 2w) om det är starkare lampor. Det är när man bryter denna kombination som problem med blinkersintervallen uppstår.

LED-relä eller motstånd till mina MC-blinkers?

Hur snabbt får en MC-blinkers blinka?
En såkallad stressblinkers måste enligt svensk bilprovning åtgärdas då en MC-blinkers får blinka max 90 blinkningar per minut plus/minus 30 blinkningar. Alltså max 120 blinkningar per minut eller som minst 60 blinkningar per minut. Läs mer hos transportstyrelsen, TSFS20 s 46. Den absolut snabbaste och smidigaste lösningen på detta är ett lastoberoende LED-relä.

Detta digitala relä ersätter helt ditt gamla för att direkt få rätt blinkersintervall oavsett vilken typ av blinkers du har på din MC. Det justerar automatiskt in sig till rätt blinkintervall på under en millisekund.

Dessa oberoende LED-relä kan vi rekommendera:

LED-Relä med originalkontakt – Yamaha, Honda, Kawasaki, KTM mfl.

LED-Relä för originalkontakt – Honda 4-pin

LED-Relä med originalkontakt – Suzuki 7-pin

Highsider – Nano Digitalt blinkersrelä

Det finns omständigheter som gör att alla MC-ägare inte kan ta denna genväg i form av LED-relä. På exempelvis flera Ducati, BMW, Honda CBR sitter reläet inbyggt i instrumenteringen och kan inte bytas ut. Då får man istället kika på ett lastmotstånd. OBS! Var försiktig vid inkoppling i dessa fall då en bränd instrumentering kan bli dyrt att reparera.

Det finns även MC med flerfunktionsrelä (ofta 5-7 flatstift) där blinkersen delar relä med andra funktioner såsom varningsblinkers, automatisk avstängning och liknande funktion. I detta fall kan du montera ett Nano-relä. Här behöver du mäta vilken kabel som styr blinkersfunktionen och koppla på Nano-reläet enligt medföljande kopplingsschema. Notera dock att det finns en risk att du blir av med auto-off och varningsblinkers.

Vad är ett lastmotstånd?

Jo, ett motstånd också kallad resistor är en komponent inom elektronik som används för att belasta en strömkrets. Den omvandlar ström till värme och ger i den processen ett visst motstånd för att elkomponenter ska fungera korrekt. Resistans mäts i ohm ( Ω) och är beroende av spänning och ström dvs. ampere- och voltantalet i en krets.

När formeln läses ut betyder den spänning = ström gånger resistans eller volt = ampere gånger ohm eller V = A gånger ohm. För er som fick dåliga minnen från fysikprovet i högstadiet nu så länkar vi istället till en guide där man enkelt kan räkna ut resistansen / ohm-talet i en krets med dessa faktorer. Se nedan:

GUIDE FÖR UTRÄKNING AV MOTSTÅND I KRETS OCH BLINKERSKRETS

Hur används ett motstånd på en motorcykel?

Förutom att det finns hundratals motstånd som styr funktioner inuti din MC, såsom i motorstyrning, hastighetsmätare och liknande kan du använda dessa motstånd för att få rätt blinkintervall i dina MC-blinkers.

Fyra fenomen som kan uppstå vid montering av MC-blinkers


1. Dina LED-blinkers blinkar för fort.

Det vanligaste fenomenet som uppstår är att du byter till LED-blinkers på en MC där det tidigare satt glödlampor. Då blinkar oftast de nya LED-blinkersen för snabbt och gör din MC icke godkänd hos besiktningen och vid trafikkontroll. Här behöver vi lura reläet att blinka i rätt takt genom att montera motstånd.
Lösningen på detta problem är att montera ett motstånd per blinkers, avstämda för just den typen av glödlampa som är monterad original på din motorcykel. De absolut vanligaste lamporna du hittar original på en MC är 10 watt och 21 watt. Till dessa säljer vi motstånd som är avstämda med rätt watt/ohm för att imitera dessa lampor och lura reläet att inga förändringar är gjorda i blinkerskretsen och således blinkar i korrekt takt.

R&G – Motstånd Micro till Miniblinkers i LED

Motstånd till LED – Ersätter 21 watt Glödlampa på MC


2. Dina LED-blinkers eller halogenblinkers lyser konstant.

Du har monterat LED-blinkers eller halogenblinkers där det tidigare satt glödlampor monterat. Dina blinkers lyser nu konstant när du trycker på blinkersreglaget. I detta fall är det oftast högre spänning och/eller motstånd i dina eftermonterade mc-blinkers än i dina original, alltså vanligast när du monterat halogenblinkers där det tidigare satt antingen LED-lampor eller glödlampor originalmonterat. Anledningen till detta fenomen är oftast på grund av ett äldre relä med magnetmekanism som låser sig vid högre belastning än vad det är tillverkat för.
Lösningen på detta problem är att om möjligt matcha watt/ohm på ett motstånd med vad som satt monterat original. Om detta inte är möjligt (till exempel om det satt LED-blinkers och du monterar halogen så är det svårt att sätta på minusmotstånd som backar förbrukningen) så behöver du byta till ett lastoberoende LED-relä.


3. Alla fyra blinkers lyser eller blinkar samtidigt.

Du har monterat LED-blinkers och alla blinkers blinkar eller lyser som varningsblinkers.
Om alla lampor blinkar samtidigt tyder det på en seriekopplad blinkersindikator, vilket sitter på några få modeller (oftast custom-mc) på marknaden. Fenomenet beror på att glödlampan i indikatorlampan är seriekopplad ihop med alla fyra blinkers och korsar de båda blinkerskretsarna (vänster och höger sida) och med LED-blinkers är motståndet annorlunda och det går krypström mellan kretsarna. Testa att dra ur lampan ur indikatorn och prova blinkersen för att se om detta är fallet även på din hoj.
Lösningen på detta problem. Om dina mc-blinkers fungerar som de ska indikatorlampan urdragen behöver du dioder som riktar bort strömläckaget i indikatorn. Detta problem kan också avhjälpas genom att montera motstånd med rätt watt och ohm istället för LED-relä, då återställs balansen i systemet och det blinkar som det ska.

Diod för blockering av strömpulser


4. Sekventiella / vandrande blinkers lyser inte hela vägen ut.
Du har monterat vandrande mc-blinkers i LED och dessa blinkar inte med alla dioder. Detta beror likt problem 1 på att det är fel motstånd i kretsen. 
Lösningen på detta problem är samma som på problem 1, att montera ett motstånd som har matchat watt/motstånd som den glödlampa du monterat bort från din MC.


Några snabba om motstånd och relä till MC-blinkers:

  1. Om möjligt, välj alltid ett LED-relä istället för motstånd. Det är mycket enklare att montera och du slipper fippla med otympliga motstånd.
  2. Motstånd till MC-blinkers blir varma om blinkersen glöms på, bunta ej ihop dom med övrigt kablage för att helt gardera dig från framtida elproblem. 
  3. Motstånden behöver 12-13 volt för att ge rätt motstånd och fungera korrekt, ta igång hojen för att prova funktionen om det fortsatt blinkar för fort. På besiktningen ska hojen enligt regelverket vara igång när detta testas.
  4. Motstånd kopplas alltid parallellt i systemet för att ge korrekt belastning och motstånd i kretsen.

Motstånd för motorcykel med Canbus såsom Harley Davidson, BMW mfl.

Om du har en modern motorcykel med canbus-styrning med elektronik på låg effekt behöver ohm-talet på blinkers och övrig belysning som byts ut från original stämma överens nästintill på exakta ohm-talet. För att förhindra felkoder och för snabb blinkersintervall har Highsider tagit fram en programmerbar motståndsbox CBW 1.

Highsider – CBW1 Box med Ställbart Motstånd för LED-belysning

Guide Resistans för vanliga glödlampor på MC.

Att mäta resistans med en multimeter på en glödlampa är svårt då glödtråden behöver glöda för att rätt motstånd skall visas. Se istället vår tabell nedan med motstånd i vanliga glödlampor (ej halogen) på MC med 12 voltssytem.

  • 21 watts glödlampa – 8 ohm
  • 10 watts glödlampa – 15 ohm
  • 5 watts glödlampa – 30 ohm

Om du har några frågor om MC-elektronik är du alltid välkommen att kontakta oss för vägledning och hjälp. Vi har lång erfarenhet som sträcker sig över generationer inom ämnet. 

2 tankar på “Allt om motstånd och LED-relä – Din guide till rätt blinkintervall på din MC

  1. Roberto Lorenzi says:

    Hej köpte nyligen motstånd (21W) kopplade in dessa på bakblinkers, men ingen förändring i blinkintervall(blinkar för snabbt). Har tidigare kopplat in en annan typ av motstånd på främre blinkers och är blink intervallet som det ska. Tacksam för råd.
    Mvh Robert Lorenzi

    • Niclas says:

      Hej Roberto! Tack för din förfrågan. Om du tidigare hade 21 watts glödlampor bak och köpt våra 21 watts motstånd avstämda med rätt ohm-tal för detta så bör det fungera. Om du provat med hojen igång eller batteriet toppladdat och det ändå inte fungerar så är min gissning här är att det blir fel motstånd per krets då du använder två olika typer av motstånd. Skicka en förfrågan till vår support med watt och ohm-tal på dina gamla motstånd som du har monterat fram så hjälper vi dig att reda vidare i det där. Ha en fin dag! /Niclas, Hojstyling.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *