MC-styling, MC-tips & Guider

Allt om motstånd och LED-relä – Din guide till rätt blinkintervall på din MC

En av det vanligaste frågorna vi får handlar om blinkers som blinkar för snabbt eller lyser konstant. I de allra vanligaste fallen är detta fenomen enkelt avhjälpt med anpassad relä eller motstånd till din motorcykel.

Blinkersreläet är den komponent som ser till att dina blinkers just blinkar och inte lyser konstant. Det sitter ett blinkersrelä på en motorcykel som sköter båda sidor. I ditt MC-relä som sitter monterat i fabrik finns en förinställd blinkintervall avstämt för just de glödlampor som monterade när din MC lämnar fabriken. Ett originalrelä är inställt på just strömförbrukningen och motståndet per blinkerskrets (vänster och höger) och indikatorlampan. Oftast ser man på ett relä texten 10w + 10 w (+ 1 w) eller 21w + 21 w (+ 2w) om det är starkare lampor. Det är när man bryter denna kombination som problem med blinkersintervallen uppstår.

LED-relä eller motstånd till mina MC-blinkers?

Hur snabbt får en MC-blinkers blinka?
En såkallad stressblinkers måste enligt svensk bilprovning åtgärdas då en MC-blinkers får blinka max 90 blinkningar per minut plus/minus 30 blinkningar. Alltså max 120 blinkningar per minut eller som minst 60 blinkningar per minut. Läs mer hos transportstyrelsen, TSFS20 s 46. Den absolut snabbaste och smidigaste lösningen på detta är ett lastoberoende LED-relä.

BLINKERS-INTERVALL

Detta digitala relä ersätter helt ditt gamla för att direkt få rätt blinkersintervall oavsett vilken typ av blinkers du har på din MC. Det justerar automatiskt in sig till rätt blinkintervall på under en millisekund.

Dessa lastoberoende LED-relä kan vi rekommendera till motorcykel:

Koso – Smart Relä till MC Med Multifit Stift och Kontakt

309.00 kr
Ett adaptivt blinkersrelä till motorcykel. Anpassar sig efter alla olika typer av miniblinkers och ger rätt blinkersintervall. Med multifit som passar MC med separat blinkersrelä såsom många Honda, Yamaha, Kawasaki.
Lägg i varukorg

LED-Relä för originalkontakt – Honda 4-pin

319.00 kr
Anpassad relä för blinkers med halogen och LED som blinkar för fort. Originalkontakt med 4-pin för Honda.
Lägg i varukorg

LED-Relä med originalkontakt – Suzuki 7-pin

389.00 kr
Specialanpassat LED-relä till bl.a. Suzuki, passar utan modifikationer på din motorcykel.
Lägg i varukorg

LED-Relä med originalkontakt – Yamaha, Honda, Kawasaki, KTM mfl.

219.00 kr
Specialanpassat LED-relä för motorcykel som tål vibrationer och motstår störningar från spolar och liknande som finns på MC. Modellanpassad kontakt som är plug and play på angiven MC.
Lägg i varukorg

 

Det finns omständigheter som gör att alla MC-ägare inte kan ta denna genväg i form av LED-relä. På exempelvis flera Ducati, BMW, Honda CBR sitter reläet inbyggt i instrumenteringen och kan inte bytas ut. Då får man istället kika på ett lastmotstånd. OBS! Var försiktig vid inkoppling i dessa fall då en bränd instrumentering kan bli dyrt att reparera.

Det finns även MC med flerfunktionsrelä (ofta 5-7 flatstift) där blinkersen delar relä med andra funktioner såsom varningsblinkers, automatisk avstängning och liknande funktion. I detta fall kan du montera ett Nano-relä. Här behöver du mäta vilken kabel som styr blinkersfunktionen och koppla på Nano-reläet enligt medföljande kopplingsschema. Notera dock att det finns en risk att du blir av med auto-off och varningsblinkers.

Vad är ett lastmotstånd?

Jo, ett motstånd också kallad resistor är en komponent inom elektronik som används för att belasta en strömkrets. Den omvandlar ström till värme och ger i den processen ett visst motstånd för att elkomponenter ska fungera korrekt. Resistans mäts i ohm ( Ω) och är beroende av spänning och ström dvs. ampere- och voltantalet i en krets.

När formeln läses ut betyder den spänning = ström gånger resistans eller volt = ampere gånger ohm eller V = A gånger ohm. För er som fick dåliga minnen från fysikprovet i högstadiet nu så länkar vi istället till en guide där man enkelt kan räkna ut resistansen / ohm-talet i en krets med dessa faktorer. Se nedan:

GUIDE FÖR UTRÄKNING AV MOTSTÅND I KRETS OCH BLINKERSKRETS

Hur används ett motstånd på en motorcykel?

Förutom att det finns hundratals motstånd som styr funktioner inuti din MC, såsom i motorstyrning, hastighetsmätare och liknande kan du använda dessa motstånd för att få rätt blinkintervall i dina MC-blinkers.

Fyra fenomen som kan uppstå vid montering av MC-blinkers


1. Dina LED-blinkers blinkar för fort.

Det vanligaste fenomenet som uppstår är att du byter till LED-blinkers på en MC där det tidigare satt glödlampor. Då blinkar oftast de nya LED-blinkersen för snabbt och gör din MC icke godkänd hos besiktningen och vid trafikkontroll. Här behöver vi lura reläet att blinka i rätt takt genom att montera motstånd.
Lösningen på detta problem är att montera ett motstånd per blinkers, avstämda för just den typen av glödlampa som är monterad original på din motorcykel. De absolut vanligaste lamporna du hittar original på en MC är 10 watt och 21 watt. Till dessa säljer vi motstånd som är avstämda med rätt watt/ohm för att imitera dessa lampor och lura reläet att inga förändringar är gjorda i blinkerskretsen och således blinkar i korrekt takt.

Motstånd Deluxe – Resistor till LED-belysning på MC med 14 till 23 Watt

179.00 kr
Ett par motstånd för LED-belysning. 25 watts resistor med olika ohm-tal som får bort felkoder och fel funktion vid montering av LED-belysning såsom blinkers på motorcykel mellan 14 och 23 watt.
Välj alternativ

Motstånd till LED – Ersätter 21 watt Glödlampa på MC

179.00 kr
Ett par motstånd som imiterar förbrukningen av en traditionell glödlampar på 21 watt och 8 ohm. Kompenserar för glappet mellan LED-lampa och glödlampa vid byte av MC-blinkers i LED.
Lägg i varukorg

R&G – Motstånd Micro till Miniblinkers i LED

89.00 kr199.00 kr
Små motstånd för att förhindra snabb blinkersintervall vid montering av t.ex. LED-blinkers. Resistorer som ger rätt blinkersintervall vid byte från MC-blinkers med glödlampa till LED.
Välj alternativ

2. Dina LED-blinkers eller halogenblinkers lyser konstant.
Du har monterat LED-blinkers eller halogenblinkers där det tidigare satt glödlampor monterat. Dina blinkers lyser nu konstant när du trycker på blinkersreglaget. I detta fall är det oftast högre spänning och/eller motstånd i dina eftermonterade mc-blinkers än i dina original, alltså vanligast när du monterat halogenblinkers där det tidigare satt antingen LED-lampor eller glödlampor originalmonterat. Anledningen till detta fenomen är oftast på grund av ett äldre relä med magnetmekanism som låser sig vid högre belastning än vad det är tillverkat för.
Lösningen på detta problem är att om möjligt matcha watt/ohm på ett motstånd med vad som satt monterat original. Om detta inte är möjligt (till exempel om det satt LED-blinkers och du monterar halogen så är det svårt att sätta på minusmotstånd som backar förbrukningen) så behöver du byta till ett lastoberoende LED-relä.


3. Alla fyra blinkers lyser eller blinkar samtidigt.

Du har monterat LED-blinkers och alla blinkers blinkar eller lyser som varningsblinkers.
Om alla lampor blinkar samtidigt tyder det på en seriekopplad blinkersindikator, vilket sitter på några få modeller (oftast custom-mc) på marknaden. Fenomenet beror på att glödlampan i indikatorlampan är seriekopplad ihop med alla fyra blinkers och korsar de båda blinkerskretsarna (vänster och höger sida) och med LED-blinkers är motståndet annorlunda och det går krypström mellan kretsarna. Testa att dra ur lampan ur indikatorn och prova blinkersen för att se om detta är fallet även på din hoj.
Lösningen på detta problem. Om dina mc-blinkers fungerar som de ska indikatorlampan urdragen behöver du dioder som riktar bort strömläckaget i indikatorn. Detta problem kan också avhjälpas genom att montera motstånd med rätt watt och ohm istället för LED-relä, då återställs balansen i systemet och det blinkar som det ska.

Diod för blockering av strömpulser

19.00 kr39.00 kr
3A Diod för blockering av strömläckage mellan vänster och höger blinkers, baklampa eller annan elektronik på motorcykel. Hjälpmedel om alla blinkers blinkar samtidigt som varningsblinkers på din motorcykel.
Välj alternativ

 

4. Sekventiella / vandrande / rinnande blinkers lyser inte hela vägen ut.
Du har monterat vandrande mc-blinkers i LED och dessa blinkar inte med alla dioder. Detta beror ofta likt problem 1 på att det är fel motstånd i kretsen men kan även bero på att du köpt blinkers (ofta i lågprissegmentet) med komponenter som inte är kompatibla med LED-relä eller motstånd.
Lösningen på detta problem är samma som på problem 1, att montera ett motstånd som har matchat watt/motstånd som den glödlampa du monterat bort från din MC.
Om problemet kvarstår saknar dina blinkers antagligen rätt elektroniska komponenter för att kunna fungera ihop med LED-relä och vissa motstånd. I dessa fall kan du använda dessa kondensatorer för att avhjälpa problemet, dessa alstrar strömpulsen och stabiliserar flödet till blinkersen. De kopplas i serie med plus-polen.

Kondensator 100 µF – Fix till LED-lampor på MC

19.00 kr
En kondensator som löser fel där LED-blinkers flimrar, blinkar eller bromsljus som inte aktiveras som det ska. Monteras likt ett motstånd på den krets som felar.
Lägg i varukorg

Kondensator med Kabel – Lösning till Flimrande LED-lampor på MC

59.00 kr
En kondensator med kablar för dig som inte vill eller har möjlighet att löda. Kapacitator som löser fel där blinkers eller framlampa i LED flimrar, blinkar eller bromsljus som inte aktiveras som det ska. Monteras likt ett motstånd på den krets som felar.
Välj alternativ

Några snabba om motstånd och relä till MC-blinkers:

  1. Om möjligt, välj alltid ett LED-relä istället för motstånd. Det är mycket enklare att montera och du slipper fippla med otympliga motstånd.
  2. Motstånd till MC-blinkers blir varma om blinkersen glöms på, bunta ej ihop dom med övrigt kablage för att helt gardera dig från framtida elproblem.
  3. Motstånden behöver 12-13 volt för att ge rätt motstånd och fungera korrekt, ta igång hojen för att prova funktionen om det fortsatt blinkar för fort. På besiktningen ska hojen enligt regelverket vara igång när detta testas.
  4. Motstånd kopplas alltid parallellt i systemet för att ge korrekt belastning och motstånd i kretsen.

Motstånd för motorcykel med Canbus såsom Harley Davidson, BMW mfl.

Om du har en modern motorcykel med canbus-styrning med elektronik på låg effekt behöver ohm-talet på blinkers och övrig belysning som byts ut från original stämma överens nästintill på exakta ohm-talet. För att förhindra felkoder och för snabb blinkersintervall har Highsider tagit fram en programmerbar motståndsbox CBW 1.

Highsider – CBW1 Box med Ställbart Motstånd för LED-belysning

309.00 kr
En digital styrbox som ger dig möjligheten att själv välja motstånd som släcker felkoder för eftermonterad LED-belysning såsom blinkers m.m. Anpassad för MC med Canbus eller LED från fabrik. Såsom nya Harley Davidson, BMW med flera.
Lägg i varukorg

Guide Resistans för vanliga glödlampor på MC.

Att mäta resistans med en multimeter på en glödlampa är svårt då glödtråden behöver glöda för att rätt motstånd skall visas. Se istället vår tabell nedan med motstånd i vanliga glödlampor (ej halogen) på MC med 12 voltssytem.

  • 21 watts glödlampa – 8 ohm
  • 10 watts glödlampa – 15 ohm
  • 5 watts glödlampa – 30 ohm

Om du har några frågor om MC-elektronik är du alltid välkommen att kontakta oss för vägledning och hjälp. Vi har lång erfarenhet som sträcker sig över generationer inom ämnet.

26 tankar på “Allt om motstånd och LED-relä – Din guide till rätt blinkintervall på din MC

  1. Roberto Lorenzi skriver:

    Hej köpte nyligen motstånd (21W) kopplade in dessa på bakblinkers, men ingen förändring i blinkintervall(blinkar för snabbt). Har tidigare kopplat in en annan typ av motstånd på främre blinkers och är blink intervallet som det ska. Tacksam för råd.
    Mvh Robert Lorenzi

    1. Niclas skriver:

      Hej Roberto! Tack för din förfrågan. Om du tidigare hade 21 watts glödlampor bak och köpt våra 21 watts motstånd avstämda med rätt ohm-tal för detta så bör det fungera. Om du provat med hojen igång eller batteriet toppladdat och det ändå inte fungerar så är min gissning här är att det blir fel motstånd per krets då du använder två olika typer av motstånd. Skicka en förfrågan till vår support med watt och ohm-tal på dina gamla motstånd som du har monterat fram så hjälper vi dig att reda vidare i det där. Ha en fin dag! /Niclas, Hojstyling.se

  2. Robin skriver:

    Hej! Sitter och kopplar en Daytona – Micro Instrumentindikator. Har kommit så långt att allting funkar. Men helljus och Neutral är omvänt (blå indikator lyser på halvljus & N lyser med växel i) har du nån spontan tanke på vart det har gått snett?

    Skulle vara väldigt tacksam för någon input..

    Mvh Robin

    1. Niclas skriver:

      Hej Robin. Tack för din förfrågan. Här behöver vi kika närmare på vilken artikel det gäller för att kunna hjälpa dig. Maila oss ditt ordernummer och problemet på [email protected] så öppnar vi ett supportärende och hjälper dig rodda rätt på det. Ha en fin dag!

  3. Tommy Ohlsson skriver:

    Hej!
    Jag har monterat Kellerman Atto blinkers fram och Atto 3 i 1 bak på min Ducati Monster 2018.
    Funkar perfekt med DLR, men när jag byter till “ordinarie” halvljus, så blinkar bara blinkers 1ggr, sen slutar det blinka.
    Hur kan jag fixa det?

    1. Niclas skriver:

      Hej Tommy!
      Tack för din förfrågan. Ducati har en känslig elektronik och om dina nya lampor inte matchar motståndet på originalet så kan du få detta fenomen. För liknande problem används dessa boxar: https://www.hojstyling.se/custom/instrumentering-custom/highsider-cbw1-box-med-stallbart-motstand-for-led-belysning/ Det är förstås svårt att säga helt säkert utan att få ta del av lite mätresultat. Hör av dig till vår [email protected] så får du mer hjälp vid behov. Ha en fin dag! /Niclas, Hojstyling.se

  4. Erik Blom skriver:

    Hej!

    Jag har kopplat in ledlampor med kombinerat bromsljus/bakljus/blinkers bak på min hoj och jag har kopplat in lamporna som man ska men det lyser inte överhuvudtaget… vad kan vara fel?

    Mvh Erik Blom

    1. Niclas skriver:

      Hej Erik! Tack för din förfrågan. Om blinkersen är helt stendöd kan det vara många saker som felar. Mitt tips är att kontrollera kopplingen och jorden, om du inte får ordning på det kan du kontakta [email protected] så hjälper vi dig vidare. Ha en fin dag! /Niclas, Hojstyling.se

  5. Mikael Engblom skriver:

    Jag har precis köpt en FZ1 och förra ägaren har kopplat in led blinkers, samt hel o halvljus och bromsljus i led.
    Ser jätte coolt ut men det finns ett problem.
    När jag blinkar vänster blinkar hojen vänster.
    När jag blinkar höger blinkar hojen höger.
    Precis som den skall.
    MEN när jag startar varningsblinkersen blinkar den samtliga riktningsvisare en gång sen händer inget mer.
    Vad beror detta på och hur löser jag det??
    Tacksam för svar.
    Micke.

    1. Niclas skriver:

      Hej Mikael. Tack för din förfrågan. Det är svårt att säga utan att veta vad som sitter monterat, om det är motstånd. Vilka watt/ohm är det på detta? Jag skulle tro att det sitter motstånd på hojen tillsammans med original-relä och att reläet inte klarar av att hantera belastningen på både motstånd och blinkers när alla blinkar samtidigt. Om det sitter ett LED-relä så är det för klent. Kika på detta som tål upp till 100 watt och bör lösa ditt problem: https://www.hojstyling.se/elektronik/led-relan/led-rela-med-originalkontakt-yamaha-honda-kawasaki-mfl/
      Hör av dig till vår [email protected] så hjälper vi dig vidare. Ha en fin dag!

  6. Theodor skriver:

    Hej, funkar dessa relän för växelström också? Och isf vilken passar bäst om jag vill köra på orginalfästet? 3 pins anslutning?

  7. Jonas Nilsson skriver:

    Hej, har nyligen köpt en ny hastighetsmätare med indikator lampor i och jag har problem med blinkers indikeringen, när jag kopplar den mellan L på relät och omkopplaren så funkar indikator lampan som den ska men inte blinkers. Original så satt det separata lampor för H och V indikering och på den nya är det gemensamma för H och V

  8. Erik skriver:

    Hei, jeg skal bytte mine orginale blinklys på en MT-125 2018

    Prøvde med 22ohm motstand som er mer en dere skriver at jeg trenger men det blinker fortsatt for fort og resistorene ryker.

    Tips?

    1. Niclas skriver:

      Hej! Tack för din förfrågan. Då är det något som är galet i ditt system. Kontakta vår [email protected] med ditt ordernummer så vi kan räkna på vad du köpt och vad du behöver. Ha en fin dag! /Niclas, Hojstyling.se

  9. Sami skriver:

    Hej! Jag har köpt eftermarknad glödlampa blinkers till min Yamaha xvs1100 1999.
    När endast tändningen är påslagen så blinkar dem i rätt frekvens men när jag startar hojen så blinkar dem alldeles för fort.
    Jag vill lägga till att batteriet är helt ny och fulladdad.
    Vet vad felet är?
    Uppskattar ett tydligt svar.

    1. Niclas skriver:

      Hej! Tack för din förfrågan. Det är lite svårt att svara på detta utan mer information. Antagligen så diffar watt-antalet på din nya glödlampa kontra din original, då kan detta hända. Kontakta vår [email protected] för närmare support. Ha en fin dag! /Niclas, Hojstyling.se

      1. Sami skriver:

        Tack för ditt svar!
        Jag har kontaktat en verkstad och dem föreslog att jag ska byta mina glödlampor på 10w till andra på 21w.
        När jag har bytt så funkade dem rätt i cirka 5 sekunder sen börjar dem strula igen och lite då och då blinker dem i rätt takt men inte hela tiden.
        Vet du vad en yamaha xvs 1100 1999 ska ha för watt på sina blinkerslampor?

  10. Sami skriver:

    Jag la precis märke till att bakljus är LED men mina blinkers är glödlampor. Det borde väl vara problemet?

  11. Hans skriver:

    Hej,
    Har en KTM RC8 där jag försöker få mina nya Highsider – LITTLE Star MX-1 OLED-Modul att funka men det lyser inte alls. Original är det 3 st LED inbyggda.
    Behöver jag komplettera med ngt mer eller är det ngt annat som är problemet?
    Mvh
    Hans

    1. Niclas skriver:

      Hej! Tack för din fråga. Om det inte lyser alls kan det bero på att det är kopplat fel på plus och minus eller att du behöver någon form av motstånd för att det ska lysa. Kontakta vår [email protected] så hjälper vi dig vidare med felsökningen. /Niclas, Hojstyling.se

  12. Simon Wilsson skriver:

    Hej
    Jag har bytt till led blinker fram och bak på en derby senda moped men när jag blinkar så lyser det blinkersen bara. Har testat och satt dit ett motstånd också men med samma utgång.
    Mvh Simon

    1. Niclas skriver:

      Hej! Tack för din fråga. Då har du antagligen fel motstånd för den last som är i systemet. Kontakta oss på [email protected] med vilka blinkers du köpt och watt på originalblinkers så räknar vi fram rätt motstånd till dig. /Niclas, Hojstyling.se

  13. Ingemar Gustafsson skriver:

    HEJ har bytat till ledblinkers på mitt caferacer bygge och jag får fram rätt sida med blink på knappen och resp. kontrollampa vänster/höger men endast lysande sken ej blink.. antar att jag behöver byta till ett ledd relä då originalrelät är monterat? har 2 bruna och en gulsvart som går till “Flasher cancelling unit” ?? om man kopplar ur denne så vekar inte påverka? mvh Ingemar

    1. Niclas skriver:

      Hej! Tack för din fråga. Flash cancel unit är en originalfunktion som stänger av blinkersen om man glömmer den på exempelvis. Vi brukar rekommendera att koppla bort den då den ofta ställer till problem om man byter till andra blinkers än original och om man har klippt i kabelstammen. Du kan innan du kopplar bort den prova att koppla på detta LastoberoendeLED-relä (https://www.hojstyling.se/elektronik/led-relan/lastoberoende-led-rela-for-blinkers-pa-mc/) och koppla enligt kopplingsschemat som du ser i artikeln. Mät upp med en multimeter vilken kabel som går till jord, reglage och plusmatning. Kontakta oss på [email protected] om du har fler frågor. /Niclas, Hojstyling.se

  14. Elias skriver:

    Tjena!
    Jag har problem med mina blinkers, när jag slår igång blinkersen så blinkar det mycket svagt fram, och ingenting bak och lampan på hastighetsmätaren släcks långsamt.
    Det sitter inga motstånd överhuvudtaget på, men jag tänker att ett motstånd ska hindra strömmen, men mina lyser redan dåligt.

    1. Niclas skriver:

      Hej! Tack för din fråga. Motstånd hindrar inte strömmen om du har kopplat rätt och har bra kräm i batteri och laddsystem. Det låter som att det är något som felar med jord eller annan krets. Kontakta oss på [email protected] med lite mer info (hojmodell, blinkersmodell mm.) så kikar vi närmare. Ha en fin dag! /Niclas, Hojstyling.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *