Guide: Byte till Miniblinkers på MC utan att klippa en enda kabel!

Många MC-åkare tror att det är ett stort ingrepp att byta till miniblinkers på sin motorcykel. Att man måste skarva, löda, krympa mm. En missuppfattning som gör att många åker runt med sina TV-apparater till MC-blinkers onödigt länge.

Vi byter till miniblinkers i LED på en Ducati Monster

Vi har dokumenterat ett byte till LED-blinkers runtom på en Ducati Monster 696 och med tillbehör och adpatrar som gör att vi inte behöver klippa i originalkablaget. Många vill ha möjligheten att återställa till original och ser gärna att originalkontakter sitter kvar och inga extra hål ska borras i sin MC. Helt enkelt så nära fabriksmonterat som möjligt både till utseende och rent praktiskt.

Vi nämner i flera av våra tidigare guider att det absolut är av vikt att byta bort originalblinkersen om man vill få sin hoj snäppet snyggare och sticka ut ur mängden. Vi fortsätter att tjata och tar er genom processen med bild och text.

För detta ingrepp behövs följande MC-tillbehör

2x Miniblinkers i LED från Highsider
Dessa blinkers valde vi för att de matchar stuket på MC och den mattsvarta designen smälter in fint med övrig MC-styling.

2x Adapterkablar för montering av MC-blinkers i originalkontakt
Dessa kablar tillåter dig att koppla in eftermarknadsblinkers i originalkontakterna. I andra ändan är förberett med kabelskor som passar direkt i våra miniblinkers. Inget skarvande behövs alltså.

2x Spacerplattor / Monteringsbrickor för montering i originalfästena
Monteringsbrickor med anpassad form för att täcka originalhålen och ger dig möjligheten att montera miniblinkers i de stora originalhålen.

2x Motstånd R&G 10 – watt
När man byter från halogen/glödlampsblinkers till LED blir watt-antalet lägre och reläet fel belastning vilket ger otillåten blinkfrekvens även kallad stressblinkers. Vi förespråkar alltid byte till LED-relä men i detta fallet sitter reläet inbyggt i annan elektronik så vi får använda motstånd för att få korrekt blinkintervall. Watt-antalet på motståndet ska motsvara watt-antalet på de lampor som sitter i originalblinkersen. Vi skruvade isär och kikade på sockeln, 10 watt visade det så 10 watts motstånd blir det i detta fallet. På så vis lurar man systemet att glödlamporna sitter kvar och reläet blinkar i normal takt. Det lilla glapp på någon watt per blinkers som blir över påverkar inte reläet.

Byte av miniblinkers med monteringstillbehör bak på MC

Första steget är att plocka av nummerskyltshållaren för att lättare kunna montera miniblinkersen vid en verkstadsbänk. På denna Ducati sitter en tidig modell av R&Gs Tail Tidy monterad men även originalhållare går att demontera. 

När originalet är bortmonterade kan man utöver att konstatera den enorma storleksskillnaden även konstatera att fästena ser olika ut. Detta avhjälps på ett mycket smidigt sätt med ett par anpassade monteringsbrickor som finns till olika MC. Detta fyller ut ev. hålrum och täcker över de för stora hålen som blir efter originalblinkersen.

Monteringsplattor för den där fabriksfinishen på din MC

De två brickorna till varje sida monteras på var sin sida av nummerskyltshållaren för att man med hjälp av muttern och infästningsbulten nyper åt hela paketet bakifrån. Vi behöver bara dra åt med fingrarna tillsvidare då slutmonteringen görs på motorcykeln för rätt vinkel på blinkersen.

Adapterkablar till miniblinkers, ingen skarvning eller eltejp behövs

När skylthållaren åter är monterad på motorcykeln och vi har dragit upp kablarna till rätt ställe ser vi att kontakterna på de nya LED-blinkersen inte matchar originalkontakterna. Detta är enkelt avhjälpt med adaptrar för miniblinkers. Dessa adaptrar är anpassade efter din motorcykels elsystem och ger dig rätt kontakter till de miniblinkers vi säljer. För att få fram rätt kontakt jämförde vi kontakten med bilderna på Hojstyling.se och väljer det alternativ i listan som matchar.

Nu har vi rätt kontakter för de nya blinkersen och vi har inte behövt klippa eller skarva i en enda kabel. Inte en millimeter eltejp behövs heller i detta fall då kontakterna skyddas mot kortslutning av ett silikonhölje.

Motstånd eller LED-relä för att få rätt blinkintervall

Som tidigare nämnt behövs ett LED-relä eller motstånd vid byte från mc-blinkers med glödlampa till LED-blinkers. Detta då reläet får mindre watteffekt att jobba med och börjar blinka för fort. I det här fallet på Ducati sitter reläet inbyggt i instrumentklustret så motstånd blir vårt alterantiv. Då har vi valt ett 10 watts motstånd för att matcha glödlampan som också är på 10 watt. På så vis lurar vi reläet att glödlamporna sitter kvar och allt är frid och fröjd. Den lilla skillnaden som blir med wattantalet från LED-blinkersen på ca 1 watt gör ingen skillnad, då relän sällan är såpas känsliga att de blinkar för fort med 1 watt extra i systemet (gäller ej moderna MC med can-bus).

Motstånd till MC-blinkers kan bli riktigt varma

Motståndet kopplas parallelt i blinkerskretsen och går inte att koppla fel då det är honkontakt i ena änden och hankontakt i andra änden. Viktigt att notera här är att motstånden utvecklar värme och om blinkersen glöms påslagen under en längre tid kan de bli riktigt heta. De motstånd vi säljer har antingen kylflänsar eller är omsvepta med värmeisolerande krympslang så att de aldrig kan skada din motorcykel eller kabelstam. Men för att alltid vara på den säkra sidan är det bäst att låta motståndet hänga fritt och allra helst ligga ensamma mot en metallyta. Kablarna buntar vi ihop med ett buntband och stoppar undan på lämplig plats.

Slutligen snurras miniblinkersen till rätt vinkel för att tydlig synas i trafiken bakifrån. Nu kan vi dra åt muttrarna med nyckel. Viktigt här är att inte överdra gängan, då förstörs blinkersen. Dra åt precis så att låsbrickan låser (blir platt), det räcker för att de ska sitta åt och tåla vibrationerna från din motorcykel.

Montering av samma LED-blinkers fram på motorcykeln

Samma procedur som bak gör vi fram på motorcykeln. Vi monterar ner lampan och hänger upp den i buntband för att enklast komma åt. Även här använder vi anpassade monteringsplattor för blinkersen för att få en 100-procentig finish och täcka håligheten.

Kabelbunten gömmer vi undan bakom reflektorn och motstånden låter vi hänga fritt för att undvika värmeutvecklingen.

Framlampan monteras ihop igen, ingreppet är klart och hojen blev 10 resor snyggare och även mer trafiksäker då dessa blinkers syns mycket bättre än originalet.

Att tänka på vid byte till Miniblinkers på MC: 

  1. Överdra inte vid montering! Om du drar åt för hårt går blinkersen sönder och är oanvändbar. Dra åt när allt sitter på hojen och precis tills dess att låsbrickan låser och blir platt. Det räcker för att det ska sitta.
  2. Om möjligt, välj alltid ett LED-relä istället för motstånd. Det är mycket enklare att montera och du slipper gömma undan motstånden.
  3. Motstånd till MC-blinkers blir varma om blinkersen glöms på, bunta ej ihop dom med övrigt kablage för att helt gardera dig från framtida elproblem.
  4. Motstånden behöver 12-13 volt för att fungera korrekt, ta igång hojen för att prova funktionen om det fortsatt blinkar för fort. På besiktningen ska hojen enligt regelverket vara igång när detta testas.
  5. LED-belysning lyser inte alls om du kopplar polerna fel, plus måste vara på plus och minus på minus för att de ska lysa.
  6. Tumma inte på kvaliteten när du köper miniblinkers, en MC vibrerar mycket och billig elektronik tar stryk av detta. Även om det är ett enkelt ingrepp är det alltid tråkigt med backjobb. På de blinkers som säljs hos oss har vi säkerställt elektronikens kvalitet.

Om du inte hittar rätt plattor eller adapterkabel till din hoj, kontakta oss så hjälper vi dig.

Dela gärna bilder på hur din hoj ser ut med monterade miniblinkers!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *