MC-styling, MC-tips & Guider

Fem klassiska misstag vid Besiktning av Motorcykel

Att besiktiga sin motorcykel ses som ett ont måste för vissa och som en försäkring att motorcykeln är säker för andra. I de allra flesta fall där motorcykeln underkänns handlar det om vad som känns som en petitess, en småsak som är enkelt åtgärdad men som för stunden skapar irritation. Vi listar vanliga misstag vid besiktning av motorcykel.

Att tänka på inför besiktning av din motorcykel

Om man under vintern monterat diverse MC-tillbehör och MC-styling för att göra sin MC redo för säsongen är det lätt att missa viktiga regler och lagar som innebär ombesiktning av din motorcykel. Utöver denna MC-styling är det såklart slitage och annat man behöver ha koll på för en godkänd besiktning.

Vi har gjort en lista med saker som är lätta att glömma bort vid besiktning av MC

1 . Röd reflex längst bak på motorcykeln.
En liten detalj som är väldigt lätt att glömma bort om man rensat upp bakdelen med exempelvis Tail Tidy eller annan nummerplåtshållare. Detta problem är enkelt avhjälpt med någon av nedanstående reflexer som monteras under nummerplåten eller på plastramen runt.

  • Minst en och max två reflexer behöver sitta väl synlig längst bak på motorcykeln.
  • Reflexerna behöver återkasta ljus i rött, alltså vara röda.
  • Reflexen skall vara märkt med ECE-reglemente 3. Majoriteten av våra reflexer har denna märkning.
  • Reflexen skall placeras väl synlig så den återkastar ljus på ett avstånd om 300 meter vid mörker och klar sikt.

OBS! Gällande placering av självhäftande reflex på själva nummerskylten så råder det delade meningar om vad som är rätt och fel. Enligt transportstyrelsen får man inte göra någon sorts åverkan på nummerskylten, inga klistermärken eller reflexer. Vi kontaktade en besiktningsingenjör som dock menar att de inte underkänner fordon vars reflex är monterad direkt på skylten även om Polisen har rätt att ge böter för samma sak.

 

Reflex med fäste och E-märkning

99.00 kr109.00 kr
Snygg och diskret reflex med E-märkning med eller utan infästningsvinkel anpassad för vinkeln bak vid nummerskylten. Passar in bra och diskret under nummerplåt på motorcykel.
Välj alternativ

Röd reflex till besiktning

59.00 kr
En liten och diskret reflex som är lätt att glömma vid besiktning. Kan placeras på skylten eller på nummerplåtshållaren.
Välj alternativ

Självhäftande reflex med E-märkning

69.00 kr
Rund E-godkänd reflex med 4cm i diameter med självhäftande baksida.
Lägg i varukorg

Självhäftande Reflex med E-märkning

79.00 kr
Snygg och diskret reflex med E-märkning. Passar in bra på nummerskyltshållare på MC.
Lägg i varukorg

2. För litet avstånd mellan blinkersen
Vad många MC-åkare inte känner till är de regler som finns gällande minsta avstånd mellan MC-blinkers. De är dessutom olika för fram och bak. Följande gäller för avstånd mellan MC-blinkers:

  • Fram behöver det vara minst 24cm mellan blinkersens lysande ytor.
  • Bak behöver det vara minst 18cm mellan blinkersens lysande ytor.
  • Detta problem är vanligast bak och en bra tumregel är att ha minst en nummerskylts avstånd mellan blinkersen för att hålla sig inom lagarna.
  • För att justera ut blinkersen finns smidiga gängade adapterarmar.
  • Läs mer om detta på transportstyrelsens bestämmelser för MC, sid 45.

Denna typ av integrerad baklampa och blinkers är alltså INTE godkänd.

Adapter – Gängad förlängare till MC-blinkers

99.00 kr
Gängad adapter / förlängare för miniblinkers. Breddar ut miniblinkers med 30mm.
Lägg i varukorg

Highsider – Gängad förlängare till M8 MC-blinkers

249.00 kr
Gängad adapter / förlängare för miniblinkers med M8. Breddar ut miniblinkers med 30mm.
Lägg i varukorg

Kellermann – Gängad förlängare till blinkers

109.00 kr239.00 kr
Adapter till förlängning av blinkersarm för MC-blinkers. Förlänger avståndet mellan blinkers utan att tumma på finishen.
Välj alternativ

R&G – Förlängningsarm till MC-blinkers

219.00 kr
Förlängare i form av gängade armar som passar miniblinkers med M8 och infästning på MC med M10. Får ut avståndet mellan blinkersen på motorcykel.
Välj alternativ

3. För snabbt blinkande blinkers – Såkallad stressblinkers

Ett vanligt förekommande problem som oftast innebär ombesiktning. Problemet uppstår när man på motorcykel byter från traditionella blinkers med glödlampa till miniblinkers med LED-lampor. Varför detta uppstår och hur du löser det kan du läsa allt om här: https://www.hojstyling.se/mc-styling/allt-om-motstand-och-led-rela-din-guide-till-ratt-blinkintervall-pa-din-mc/

Följande regler gäller för blinkersintervall på motorcykel:

  • En MC-blinkers får blinka med 90 blinkningar per minut plus/minus 30 blinkningar. Alltså som mest med 120 blinkningar per minut eller som lägst 60 blinkningar per minut.
  • Problemet avhjälps med motstånd eller LED-relä.
  • Läs mer på Transportstyrelsens bestämmelser för MC, TSFS20 s.46.

Koso – Smart Relä till MC Med Multifit Stift och Kontakt

309.00 kr
Ett adaptivt blinkersrelä till motorcykel. Anpassar sig efter alla olika typer av miniblinkers och ger rätt blinkersintervall. Med multifit som passar MC med separat blinkersrelä såsom många Honda, Yamaha, Kawasaki.
Lägg i varukorg

LED-Relä med originalkontakt – Yamaha, Honda, Kawasaki, KTM mfl.

219.00 kr
Specialanpassat LED-relä som passar utan modifikationer på din motorcykel.
Lägg i varukorg

Motstånd till LED – Ersätter 21 watt Glödlampa på MC

179.00 kr
Ett par motstånd som imiterar förbrukningen av en traditionell glödlampar på 21 watt och 8 ohm. Kompenserar för glappet mellan LED-lampa och glödlampa vid byte av MC-blinkers i LED.
Lägg i varukorg

R&G – Motstånd Micro till Miniblinkers i LED

89.00 kr199.00 kr
Små motstånd för att förhindra snabb blinkersintervall vid montering av t.ex. LED-blinkers. Resistorer som ger rätt blinkersintervall vid byte från MC-blinkers med glödlampa till LED.
Välj alternativ

4. För hög ljudnivå från din ljuddämpare eller slip-on.

Kanske det tråkigaste och mest omständiga att åka på ombesiktning för är för högt decibeltal ur ljuddämparen. För att få ner ljudnivån kan man montera db-killer eller stoppa om ljuddämparen med avgasstoppning. Läs mer om hur du går tillväga i vår guide här: https://www.hojstyling.se/motorcykel/3-satt-att-fa-tyst-pa-din-mc-med-db-killer/

Följande regler gäller för ljudnivå (utvändigt fordonsbuller) på motorcykel med slip-on eller eftermonterad ljuddämpare:

  • En ombyggd motorcykel från 2004 eller senare får inte låta mer än 4 dB över det värdet som av tillverkaren angetts på typskylten.
  • Enligt den besiktningsingenjör vi varit i kontakt med gäller i 9 fall av 10 en maxnivå på 100dB vid stationärt prov.
  • För äldre MC innan tillverkad innan 1990 är maxnivån på 103 dB. Det är alltså enklare än vad man tror att få igenom en ombyggd cafe racer med slip-on.
  • Ljudnivåmätare för mätning av detta ska vara av precisionstyp Klass 2 eller bättre, så en decibel-app i mobiltelefonen säger inte mycket här.
  • Läs mer om regler för bullernivå på MC på Transportstyrelsens bestämmelser s.14.

dB-killer – Lång Universal

239.00 kr259.00 kr
En universal insats till ljuddämpare och slip-on. dB-killer med räfflad insats i tre olika storlekar.
Välj alternativ

dB-killer – Universal tratt-insats

229.00 kr
Universal dB-killer till MC med trattform som sänker ljuddnivån och kan byggas på med stålull eller fibermatta.
Lägg i varukorg

dB-killer Whisper – Tyst insats för raka rör

389.00 kr
En mycket tyst db-killer för raka rör med eller utan befintlig ljuddämpning. Passar till MC av typ custom inför exempelvis besiktning eller längre turer.
Välj alternativ

Ljuddämparstoppning

279.00 kr299.00 kr
Ljuddämparmatta till ljuddämpare och slip-on passande bland andra Viper Race Cans. Smidig ull och fiber till motorcykel som expanderar när den är varm.
Välj alternativ

5. Glömda backspeglar eller felaktigt monterad backspegel.

Förhoppningsvis är det inte många som kör utan speglar på sina MC men gör man det är det lätt att glömma montera dit den inför besiktningen. Eller om man har en för liten spegel monterad för långt in på styret så du ser mer av dig själv än bakomvarande fordon kan man också åka på tråkigheter.

  • Två backspeglar ska finnas monterad på tvåhjulig motorcykel tillverkad efter 2004. På MC tillverkad innan 2004 behövs ingen backspegel.
  • Vid besiktning av MC tillverkad efter 2004 med endast en backspegel monterad riskerar du en så kallad trea, anmärkning utan ombesiktning.
  • E-godkännanden på spegelglaset kontrolleras endast på registreringsbesiknting, alltså inte på kontrollbesiktning vartannat år.
  • Enligt transportstyrelsens bestämmelser för MC s,18  ska backspegeln vara inställningsbar och justerade så att de ger föraren god sikt bakåt. Ganska godtyckligt kan tyckas men sunt förnuft brukar räcka gott här.

Custom – Backspegel med Klämma för Styrrör

239.00 kr
Backspegel med klassisk design och infästning med klämma direkt runt styret. Design som passar bra på H-D, scrambler, brat, bobbber och annan custom-MC.
Lägg i varukorg

Highsider – Conero XS Mycket Liten Backspegel för MC

609.00 kr719.00 kr
Mycket liten och diskret backsegel med stabil konstruktion och hög finish. Mattsvart eller kromad backspegel som passar bra på MC av typ custom, motard, street-mc och liknande motorcykel.
Välj alternativ

Infästning för Backspegel – CNC-fräst Klämma med M10

129.00 kr
Ett fäste för backspegel som monteras direkt runt styret. Passar MC-styre med ytterdiameter 22mm och bygger endast 1 cm vilket för att den tar lite plats bland reglage på din motorcykel.
Välj alternativ

Titan – 2x Styrändsbackspegel till Motorcykel

439.00 kr
Snygg och smidig backspegel för styre och styrände på motorcykel. En backspegel perfekt för MC av typ supermotard och street. Stabil konstruktion med flera inställningsmöjligheter.
Lägg i varukorg

Har du något roligt minne från besiktning av MC? Låt oss veta i kommentarsfältet eller i våra sociala medier!

En tanke på “Fem klassiska misstag vid Besiktning av Motorcykel

  1. svante Larsson skriver:

    Före 1975 behövs ingen backspegel sedan räckte det med en, och senare två!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.