Fem klassiska misstag vid Besiktning av Motorcykel

Att besiktiga sin motorcykel ses som ett ont måste för vissa och som en försäkring att motorcykeln är säker för andra. I de allra flesta fall där motorcykeln underkänns handlar det om vad som känns som en petitess, en småsak som är enkelt åtgärdad men som för stunden skapar irritation. Vi listar vanliga misstag vid besiktning av motorcykel.

Att tänka på inför besiktning av din motorcykel

Om man under vintern monterat diverse MC-tillbehör och MC-styling för att göra sin MC redo för säsongen är det lätt att missa viktiga regler och lagar som innebär ombesiktning av din motorcykel. Utöver denna MC-styling är det såklart slitage och annat man behöver ha koll på för en godkänd besiktning.

Vi har gjort en lista med saker som är lätta att glömma bort vid besiktning av MC 

1 . Röd reflex längst bak på motorcykeln.
En liten detalj som är väldigt lätt att glömma bort om man rensat upp bakdelen med exempelvis Tail Tidy eller annan nummerplåtshållare. Detta problem är enkelt avhjälpt med någon av nedanstående reflexer som monteras under nummerplåten eller på plastramen runt.

  • Minst en och max två reflexer behöver sitta väl synlig längst bak på motorcykeln.
  • Reflexerna behöver återkasta ljus i rött, alltså vara röda.
  • Reflexen skall vara märkt med ECE-reglemente 3. Majoriteten av våra reflexer har denna märkning.
  • Reflexen skall placeras väl synlig så den återkastar ljus på ett avstånd om 300 meter vid mörker och klar sikt.

OBS! Gällande placering av självhäftande reflex på själva nummerskylten så råder det delade meningar om vad som är rätt och fel. Enligt transportstyrelsen får man inte göra någon sorts åverkan på nummerskylten, inga klistermärken eller reflexer. Vi kontaktade en besiktningsingenjör som dock menar att de inte underkänner fordon vars reflex är monterad direkt på skylten även om Polisen har rätt att ge böter för samma sak.

2. För litet avstånd mellan blinkersen
Vad många MC-åkare inte känner till är de regler som finns gällande minsta avstånd mellan MC-blinkers. De är dessutom olika för fram och bak. Följande gäller för avstånd mellan MC-blinkers: 

  • Fram behöver det vara minst 24cm mellan blinkersens lysande ytor.
  • Bak behöver det vara minst 18cm mellan blinkersens lysande ytor.
  • Detta problem är vanligast bak och en bra tumregel är att ha minst en nummerskylts avstånd mellan blinkersen för att hålla sig inom lagarna.
  • För att justera ut blinkersen finns smidiga gängade adapterarmar.
  • Läs mer om detta på transportstyrelsens bestämmelser för MC, sid 45.

Denna typ av integrerad baklampa och blinkers är alltså INTE godkänd.

3. För snabbt blinkande blinkers – Såkallad stressblinkers

Ett vanligt förekommande problem som oftast innebär ombesiktning. Problemet uppstår när man på motorcykel byter från traditionella blinkers med glödlampa till miniblinkers med LED-lampor. Varför detta uppstår och hur du löser det kan du läsa allt om här:

Allt om motstånd och LED-relä – Din guide till rätt blinkintervall på din MC

Följande regler gäller för blinkersintervall på motorcykel: 

  • En MC-blinkers får blinka med 90 blinkningar per minut plus/minus 30 blinkningar. Alltså som mest med 120 blinkningar per minut eller som lägst 60 blinkningar per minut.
  • Problemet avhjälps med motstånd eller LED-relä.
  • Läs mer på Transportstyrelsens bestämmelser för MC, TSFS20 s.46

4. För hög ljudnivå från din ljuddämpare eller slip-on.

Kanske det tråkigaste och mest omständiga att åka på ombesiktning för är för högt decibeltal ur ljuddämparen. För att få ner ljudnivån kan man montera db-killer eller stoppa om ljuddämparen med avgasstoppning. Läs mer om hur du går tillväga i vår guide här:

3 sätt att få tyst på din MC med dB-killer

Följande regler gäller för ljudnivå (utvändigt fordonsbuller) på motorcykel med slip-on eller eftermonterad ljuddämpare: 

  • En ombyggd motorcykel från 2004 eller senare får inte låta mer än 4 dB över det värdet som av tillverkaren angetts på typskylten.
  • Enligt den besiktningsingenjör vi varit i kontakt med gäller i 9 fall av 10 en maxnivå på 100dB vid stationärt prov.
  • För äldre MC innan tillverkad innan 1990 är maxnivån på 103 dB. Det är alltså enklare än vad man tror att få igenom en ombyggd cafe racer med slip-on.
  • Ljudnivåmätare för mätning av detta ska vara av precisionstyp Klass 2 eller bättre, så en decibel-app i mobiltelefonen säger inte mycket här.
  • Läs mer om regler för bullernivå på MC på Transportstyrelsens bestämmelser s.14.

5. Glömd backspegel eller felaktigt monterad backspegel.

Förhoppningsvis är det inte många som kör utan speglar på sina MC men gör man det är det lätt att glömma montera dit den inför besiktningen. Eller om man har en för liten spegel monterad för långt in på styret så du ser mer av dig själv än bakomvarande fordon kan man också åka på tråkigheter.

  • Minst en backspegel ska finnas monterad på tvåhjulig motorcykel.
  • E-godkännanden på spegelglaset kontrolleras endast på registreringsbesiknting, alltså inte på kontrollbesiktning vartannat år.
  • Enligt transportstyrelsens bestämmelser för MC s,18  ska backspegeln vara inställningsbar och justerade så att de ger föraren god sikt bakåt. Ganska godtyckligt kan tyckas men sunt förnuft brukar räcka gott här.

 

Har du något roligt minne från besiktning av MC? Låt oss veta i kommentarsfältet eller i våra sociala medier!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *