3 sätt att få tyst på din MC med dB-killer

Vi är många som kan hålla med om att ett rytande avgasljud är en en stor del av själva upplevelsen med MC-åka. Men det är inte alla som delar den åsikten och vi är många som under vårkanten på ett eller annat sätt behöver få tyst på vår motorcykel inför besiktningen. Vi på Hojstyling.se listar 3 snabba tips på hur man med en dB-killer och lite ”husmorsknep” kan hitta en temporär lösning inför besiktning.

– Det är inte vår förrän det luktar bränd Svinto

…var det en besiktningsman som skrattandes utbrast samtidigt som han tittade ner på min ljuddämpare. Där satt en hemmagjord dB-killer satt och osade efter han provkört min Aprilia Supermotard. Jag svarade med ett lite nervöst skratt men konstaterade samtidigt att hojen blev tystare än jag hade räknat med.

Om du likt mig och många andra temporärt behöver få tyst på din motorcykel inför besiktningen har vi knåpat ihop lite tips och nödlösningar.
Observera att det bästa alternativet alltid är en modellanpassad dB-killer till just din ljuddämpare, i de fall det går att få tag på rekommenderar vi en sådan i första hand. Om modellanpassad dB-killer inte går att få tag på finns det fortfarande universala universala tillbehör till MC att ta till. Läs mer om hur man då kan gå tillväga här nedan.

1. Sänka ljudet i slip-on eller ljuddämpare med en universal trattformad dB-killer och stålull

Ett knep för att få tyst på riktigt högljudda MC är att använda en trattformad dB-killer och klä eller fylla den med stålull. Bäst är såklart att använda stålull utan tvål för att slippa den där brända lukten som uppstår när det blir varmt. Lite grövre stålullssvampar för hushållsarbete är att rekommendera för detta knep. Denna nödlösning bör ej användas för vardaglig körning.

  • Får tyst även på riktigt skrikiga motorcyklar.
  • Stålull ger dåligt avgasflöde och bör ej användas längre sträckor än till och från besiktningen.
  • Tratten kan användas utan stålull, då med minskad ljudreducering.
  1. Ta måtten på ditt utblås och jämför med trattinsatsen på Hojstyling.se så att den passar din ljuddämpare eller rör.
  2. Fyll eller klä tratten med lagom mycket flamsäker stålull, inte för tätt då avgaserna måste kunna flöda genom stålullen. Om du får lägre tomgång än normalt är din dB-killer för tät.
  3. Lås stålullen med ståltråd genom att ”sy” fast den genom maskerna och insatsens perforering.
  4. Måtta upp och borra ett hål och fäst insatsen med en bult och en mutter i utblåset. Om du har fjädrad infästning i bakkant på ljuddämparen kan du fästa insatsen där.
  5. Kör på låga varvtal till och från besiktningen, montera sedan ur denna dB-killer då den inte lämpar sig för vardaglig körning.

 

 

2. Sänka ljudnivån med en dB-killer anpassad för raka rör utan ljuddämpning

För er som kör Harley Davidson eller annan custom-mc med raka rör finns det en mycket enkel lösning för att få ner ljudnivån kraftigt. Detta med hjälp av en Whisper-insats med fibermatta och perforerat rör.

  • Gedigen konstruktion med bra avgasflöde och mycket låg ljudnivå.
  • Kan användas för permanent bruk vid vardagsåkning. Rekommenderas ej till banåka.
  • Förgasare behöver ej bestyckas om och insprut behöver ej mappas om.
  1. Ta måtten på ditt utblås och jämför med insatsens ytterdiameter på Hojstyling.se så att den passar din ljuddämpare eller rör med så litet glapp som möjligt.
  2. Montera dB-killern i utblåset. Tejpen behöver inte inte tas bort då den smälter bort och fibermattan sväller upp när det blir varmt.
  3. Måtta upp ett hål och fäst insatsen med medföljande bult och mutter.

 

 

3. Sänka ljudnivån på ljuddämpare och avgasrör med raka och vinklade utblås

För att få ner ljudnivån på en ljuddämpare eller rör med vinklat utblås blir det lite svårare att få fram alternativ då vinkeln skiljer sig mycket mellan olika tillverkare av slip-on. Här finns en kort universal dB-killer som inte tar i bakkanten på röret där vinkeln är. För raka rör och utblås fungerar vår universal dB-killer lång.

  • Mycket gedigen konstruktion med kraftiga svetsningar som tål baktändningar och extrema varvtal.
  • Spjälldesign som ger reducerad ljudnivå med bibehållet avgasflöde, lämpar sig bra på bana med konstant höga varvtal.
  • Förgasare behöver ej bestyckas om och insprut behöver ej mappas om.
  1. Ta måtten på ditt utblås och jämför med dB-killern på Hojstyling.se.
  2. Om utblåset är vinklat, välj en kort dB-killer.
  3. Mät avståndet från utblåset in till väggen där vinkeln börjar och jämför med längden på insatsen så att insatsen inte slår i bak i röret.
  4. Måtta upp ett hål och fäst dB-killern med medföljande mutter och bult.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *