Brutal Scrambler av en Ducati Monster 900

En MC som gick från från brutal till brutalast. Örjan Skoglund har byggt en motorcykel som helt klart sticker ut ur mängden. Att bygga en Scrambler av en Ducati Monster är långt ifrån en självklarhet för de flesta men han såg potential i både ram och motor, resultatet blev något unikt och livsfarligt.

Örjan, som för längesedan fyllde 30 jobbar till vardags som serviceingenjör och befinner sig i Japan vid tillfället vi pratar med honom. Han började köra motorcykel 1980 och minns som många andra MC-åkare sin allra första MC väl. En Yamaha AS 125 som Örjan och hans pappa renoverade i skick lagom till hans 16-årsdag. Efter den första 125an har det blivit en uppsjö av olika motorcyklar, bland annat en Kawasaki Z1000 som även blev hans första projekt och slutade som en cafe racer. Därefter en splitterny GPZ900R på 114hk som (år 1985) kostade 49.000 kronor hos en återförsäljare. På GPZan blev det totalt 7500 fina mil, bland annat flera turer genom Europa med dåvarande ”spätta” (nuvarande fru).

Hittade inspiration till en unik Scrambler i en ombyggd Honda CX500

Efter några fler MC och familjetillskott blev det några år helt utan motorcykel. Till dess att en kompis skickade en bild på en CX500 ombyggd till Scrambler och gnistan om att återigen skapa något unikt, snyggt och annorlunda väcktes till liv. Denna process är något som Örjan till och med tycker är roligare än själva MC-åkandet.
  – Att just påbörja någonting nytt är det jag gillar, ett projekt, det behöver nödvändigtvis inte vara en motorcykel, det kan lika gärna vara ett badrum, en veranda eller kanske några fågelholkar, säger Örjan.

Inspirationen ledde ut till Blocket.se’s MC-kategori för att leta objekt. Valet föll på en Ducati 900 Monster, en MC som unga Örjan drömde om men som var lite för dyr för att passa in i budgeten på den tiden. Stuket föll på just Scrambler, precis som den MC han fick skickat till sig av sin vän. Örjan menar att Monstern ligger lite för nära en Cafe Racer för att det ska bli en utmaning att bygga om och därav föll valet av stuk på just Scrambler.

”–Linjer är viktigt!”

För att komma igång med sitt projekt börjar han med att ta bilder i profil, en på var sin sida samt, fram- och bakifrån. Bilderna tonar han sedan ner, gör svartvita och skriver ut på papper för att enklare få fram de linjer han vill ha på sitt färdigställda bygge. I denna skissprocess anser Örjan att det är viktigt att titta och hämta inspiration från andra byggen som finns lättåtkomliga på internet.
 – Tittar man på hur andra bygger hittar man mycket fint att ta inspiration ifrån men man stöter också på en del bedrövliga skapelser helt utan linjer och som nästan kan jämföras med en gammal och svankryggig tax. Linjer är viktigt!

Projektet drog igång vid inköpsdatumet 26 december 2016 och stod klart 27 mars 2017 med många garagetimmar, funderingar och inköp av MC-delar däremellan. Örjan försöker göra allt han kan, och lite till själv och har under projektets gång stött på lite utmaningar. Den största utmaningen var att bredda den MC-tank han köpt på skroten så att den skulle gå över ramen, och sedan få den tät. Tunn plåt som slog sig med värmen och dåligt med tidigare erfarenhet resulterade i att många timmar lades ner på just tanken. Även färgsättningen och lackeringen var utmanande.
  – Jag använde matt klarlack och det är nästan omöjligt att bättra om man får en rinning, då är det bara att försöka igen med ett nytt lager. Sedan är det först när färgen sitter på som man ser om design och färgsättning blir man tänkt sig, säger Örjan.

Många smådelar blir det inför lack. På bilden nedan syns bland annat Shift Square Backspgel och Enduro 3 in 1.

Inspiration och tips från andra hjälpte Örjan nå sitt mål

I det stora hela är han nöjd med resultatet av sin Monster Scrambler 900.
– Den blev sådär rå som jag hade tänkt mig, kanske till och med lite bättre än vad jag först väntat mig.

Resultatet blev något unikt med sina bakhjul brutala Scrambler-hjul och en över tanken bred design. På bilden nedan syns bland annat svartlackade Shorty Slip-on och Bates Classic Baklampa

Örjans tips till de som bygger är att kolla hur proffsen gör och ta del av de tips de ger på Youtube och liknande forum. Linjerna och skissprocessen är viktig! Han anser det också viktigt att ta inspiration från andra byggen och ta det bästa ur flera olika projekt och applicera på just sitt egna. Avslutningsvis, ett sista tips är att om man kör fast helt på en specifik detalj och inte kommer på en lösning, byt fokus och jobba vidare med andra bitar där du vet hur du ska göra. Då brukar det så småningom släppa och man kommer på en lösning efter att ha bollat lite med likasinnade och kikat runt på nätet.

Numera åker Örjan och hans hustru bekvämt på vägarna med en BMW R1150 GS och bygger (när tiden tillåter) om en BMW K 100 RS till en Brat/Cafe-MC, ett projekt vi på Hojstyling.se hoppas på att få följa upp när det nått halvtid och en tydlig konceptdesign går att avnjuta och inspireras av.

Örjans projekt finns i appen WRENCH, en plattform där MC-byggare samlar sina projekt och delar erfarenheter. Där kan ni följa alla steg med bilder och information under projektets gång. Om ni har några frågor om Örjans projekt, skriv till oss här i kommentarsfältet nedan eller i någon av våra andra kanaler så hjälper vi er med ett svar.

Och slutligen vädjar vi till dig Örjan. Hoppa över fågelholkarna och bygg om fler fantastiska motorcyklar! 

Vill du läsa mer om mc-byggen? Kika på vår inspirationssida HÄR!

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *