Cafe Racer, Inspiration & Kundbyggen, MC-tips & Guider

Cafe racer – En introduktion

Att bygga en cafe racer.

Välkommen till vår introduktion för motorcyklar av typen cafe racer eller försvenskat till caféräser. Namnets ursprung sägs härstamma från tidigt 60-tal när brittiska mc-entusiaster byggde om sina motorcyklar för att efterlikna fabriksbyggda racerhojar och körde på kapp mellan städernas olika caféer och använde caféerna som start och målpunkter i anordnade roadracing-tävlingar. Detta växte sig stort och blev en subkultur i England. Det har gjorts en del filmer kring den såkallade Rocker-kulturen där cafe racers spelar in. Däribland titlarna “The Leather Boys” och “The Wild One”.

Vad är en cafe racer?

En trend som växer. En cafe racer är en motorcykel som byggs om för att efterlikna 50-, 60- och 70-tals sportmotorcyklar. Ursprunget är oklart men härstammar någonstans runt 60-, 70-talet då många byggde om sina motorcyklar för att efterlikna dåtidens fabriksbyggda race-hojar för att sedan tävla på lokala banor och mellan stadens kaféer. Det hela blev en kultur som egentligen aldrig dog ut men har växt sig betydligt större under 2010-talet. Likt andra starka trender kom cafe racer-kulturen tillbaka.

Vad som kännetecknar en cafe racer är en kort hjulbas och diverse tillbehör som monterats på motorcykeln i efterhand eller flyttats på. Clip-on styren eller TT-styre (gammaldags racingstyre) och fotpinnar som monteras längre bak på motorcykeln för en sportigare mer liggande och aerodynamisk förarposition. Ofta med ensitscuts med en sadel som endast rymmer en förare. För att ta steget längre byter många även bromsar och fjädring för bättre väghållning.

Är Cafe Racer något för dig?

Trenden som många hoppar på just nu är absolut inget avancerat eller speciellt dyrt. Är man intresserad av motorcyklar och någorlunda händig kan man köpa sig lite garage-terapi i form av en skrotmotorcykel med fungerande motor. Det är inte dumt alls att på en fredagkväll ta med sig en kylskåpskall öl ut i garaget och i sin egen takt och ro, steg för steg framställa en egen cafe racer med en personlig och unik touch med hjälp av diverse mc-tillbehör och ett stuk efter eget tycke och smak.

Sport750SFC o Ducati Cafe racer

Två stycken fabriksracers från tidigt 70-tal. Ducati 750 Sport och Laverda 750 SFC.

 

Cafe Racers Original

En grupp “Rockers” på sina cafe racers utanför Busy Bee Café i Watford, England.


cafe racer classic

En modern cafe racer, ombyggd Suzuki S40 med cafe racer stuk.

Vad är det för skillnad på en bobber och en cafe racer?

Man skulle kunna säga att en bobber är en amerikansk motsvarighet på cafe racer. Som många redan vet bygger amerikanare gärna fordon som går bra rakt fram men kanske inte fungerar lika bra på kurviga vägar. En cafe racer har kortare hjulbas och är därav mer lämplig för kurviga vägar eller banor medans en bobber sällan har bakfjädring och större gaffelvinkel.

bobber classic

En bobber med liknande men ändå annorlunda stuk jämfört med en cafe racer.

Hur bygger man en cafe racer?

Börja med att leta fram en billig skrotfärdig motorcykel med fungerande motor. Läs igenom vår guide med sju riktlinjer för en lyckad cafe racer. Strippa ner motorcykeln så att endast ramen och motorn är kvar. Lägg fram ett upplägg och gör en lätt ritning på hur du på ett ungefärligt vill att din motorcykel ska se ut. Ta en titt på några av de viktigaste riktlinjerna vi radat upp i vår bygga cafe racer guide för att lyckas med ett stuk som hamnar inom cafe racer genren. Dessa punkter är absolut inga måsten utan bara en guidning genom bygget för att få till rätt stuk på din motorcykel.

Åh, nej fan. Man behöver ju svets..” tänker du kanske nu, men det är inte helt nödvändigt. Har du inga svetskunskaper eller känner någon som har kan du hoppa över de steg som kräver kapning och svetsning och ändå få till en häftig hoj med rätt stuk.
Glasfiber och plastspackel är enkelt att använda sig av när man gjuter t.ex. bakdelen. Många använder originaltanken, men det är förstås fullt möjligt att köpa en tank från en motorcykel med annan form och fästa på ramen. Är man en jäkel på att knacka plåt är det helt klart läge att bygga egen tank och bakdel.

Mycket rengöring och polering kommer det bli, så det är en fördel om man har lite puts i blodet. En motor har många skrymslen och vrår som kan rengöras. Men med rätt medel är detta inga problem. Vi kan starkt rekommendera vår Chain Cleaner som tar bort all form av smuts som förekommer på en motorcykel. En tandborste är också bra att ha nära till hands.

Nedan följer bilder från Hojstyling.se’s projekthoj á la cafe racer. Lite inspiration och en kort inblick i hur det kan se ut vid ett bygge av en cafe racer. Formgivningen och allt plåtslageri är signerat Patrik Zettergren. Motorcykeln är ursprungligen en Yamaha XJ 600 från 1984. Vilken inte är en jättevanlig motorcykel att bygga cafe racer av. Från bortglömd pendlarhoj till cafe racer med radfyra.

  • SFRO har tagit fram en lathund tillsammans med besiktningsaktörer runtom i Sverige där de förenklar de regler som gäller vid ombyggnationer av motorcykel. Du hittar den HÄR!

Bilder på Hojstylings Cafe Racer-bygge

Bygge Cafe Racer 5

Motorcykeln helt original innan nedmontering, en bortglömd pendlarhoj.

<br>

Bygge Cafe Racer 9

Efter strippning av kåpor och diverse fästen ser man ramen och kan tydligare få en bild av hur man vill ha det.

<br>

Bygge Cafe Racer 4

Här är bakramen kapad. Testa lite olika former och se hur dem gör sig ur olika vinklar och på just din motorcykel.

<br>

Bygge Cafe Racer 3

Här svetsas bakramen om för att få in rätt stuk och vinkel. Inget måste men underlättar för att få till cafe racer stuket.

<br>

Bygge Cafe Racer 2

Fastställ form och vinkel på tank och bakdel genom att ta några steg bakåt.

<br>

Bygge Cafe Racer 6

Rengör eventuellt ramen och chassi från originalfärg för ett mer retro stuk.

<br>

Bygge Cafe Racer 7

Lite färg på ramen, tanken och bakdelen. Inget måste men gör gott.

<br>

Bygge Cafe Racer 8

Allt som tagits isär, rengjorts och eventuellt lackats sätts ihop och det börjar ta form.

<br>

Cafe Racer bygge bild 4

Motorn monterad i ramen och avgasrör på plats. Clip-on och vår framlampa modell Halo testas på plats.

<br>

Cafe Racer bygge bild 2

Ett luftfilter från K&N placeras i hjulhuset.

<br>

Cafe Racer bygge bild 3

Klassisk ljuddämpare från Dunstall monterad.

<br>

Cafe Racer bygge bild 1

Här återstår lite småsaker som ex. dragning av el, stag till växelpek och tillverkning av insugsrör till förgasarna.

2 tankar på “Cafe racer – En introduktion

  1. Benjamin Karlsson skriver:

    Behöver man göra någon typ av registrerings besiktining för att ändra ramen på detta sätt?
    Konta sfro etc?

    1. Niclas skriver:

      Hej! Tack för din förfrågan. Om du ändrar i ramens geometri eller på något vis ändrar hjulbasen kan en reg. besiktning behövas. Läs mer om detta här: https://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/MAria/2015/Lathund%20Besiktningskategori%20MC%202015%20sept.docx

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *