Cafe Racer, Inspiration & Kundbyggen

Klassisk Cafe Racer av en GSX-R 1100

Truls Grantner är en av flera byggpartners på Hojstyling.se. Han har byggt en makalöst häftig motorcykel, från en 90-tals sporthoj till en klassisk cafe racer med street-stuk med hög finish och fina egentillverkade detaljer.

Truls Grantner är en rörmokare från en liten stad i Västra Götaland. Majoriteten av fritiden lägger han i garaget, där servar han sin cross och bygger om de motorcyklar som finns i hans ägo för tillfället. Sin första motorcykel köpte Truls när han var 19 år gammal.

– Min första MC var en Suzuki LS 650 som också blev min första ombyggnation. Jag tror det tog ca 2 timmar efter den kom in i garaget så låg motorcykeln nedplockad i molekyler. Ingen av de motorcyklar jag ägt sedan dess har varit original. Jag vill alltid ha min egna touch på hojen, det kan vara allt från att byta blinkers till att bygga om hela hojen, säger Truls.

Truls första motorcykel vilken han även byggde om – en LS 650 Savage

Bygger Cafe Racer av driftsäker 90-talsklassiker från Suzuki

Det senast färdigställda projektet är en Suzuki GSX-R 1100 från 1992. Valet av just denna MC menar Truls landar i att det är en välkänd klassiker bland MC-entusiaster.

 – Det är en stryktålig motor med mycket reservdelar, men framförallt finns det kunskap hos många personer för just den här modellen, säger han.

Det är inte mycket som skvallrar om originaldesignen efter Truls ingrepp

Valet av en Cafe Racer i Streetfighter-stuk blev för att han länge gillat motorcyklar i båda stuk och såg här möjligheten att kombinera intresseområdena i en och samma motorcykel. En stor del av inspirationen fick han från byggare i England som byggt MC runt samma motor som denna.

Av originalmotorcykeln finns det inte mycket kvar som är orört. Ramen och sub-ramen är helt utbytt mot custom-made. Tank, gaffel, krona, motor och sving är vad som återstår av den gamla klassiskern.  Hjulen och bromssystemet är utbytt mot kraftigare och modernare taget från en Aprilia SXV, supermotard. 

MC-bygget tog cirka ett år från det att första skruven monterades bort till dess att motorcykeln stod färdig våren 2017, samma MC-säsong brukades motorcykeln och alla problem och ”barnsjukdomar” åtgärdades löpande under året. Mot slutet av höstsäsongen tog Truls och plockade ner sin MC igen för att åtgärda en del designdelar samt, för att kunna registrera in den som amatörbyggt fordon.

 – Jag plockade under hösten ner hojen igen för att åtgärda några designbitar jag inte var helt nöjd med. Bland annat så polerade jag upp alla ekrar och nipplar på hjulen som innan var svarta, detta för att få lite högre finish på helheten. Samtidigt gjorde jag en helt ny överdel till tanken. En handfräst aluminiumplatta med tanklock av modell ”quick fill”. Efter dessa detaljer åtgärdades reggade jag in motorcykeln som amatörbyggt fordon hos Keith Petersson inom organisationen TESTA.

Unikt egendesignade detaljer i tanklocket och motorkåpan urfrästa i aluminium

Här är stora delar färdigt och eldragning påbörjad med en Motogadget m-unit. På bilden nedan syns även Highsiders fäste för framlampa

Kolla in formerna på tank och cafe-pucken tillsammans! På bilden nedan syns bla. clip-on, framlampa och oljesticka med termometer

Street Cafe Racer av en Suzuki GSX-R 1100

Nuvarande MC-bygge – En ren bushoj

Just nu håller Truls på med ett helt annat MC-bygge. Från grunden en Suzuki GSX 1100 från 1981 där syftet med bygget är en ren bushoj. Han lovar några timmar på design men tyngden i projektet ligger i att renovera upp motorn, borra upp loppet, porta toppen med mera. Ramen kommer att förstärkas och bakramen kortas. Det låter som ett spännande projekt helt klart, vi hoppas få återkomma när projektet är färdigt!

Se mer inspirerende MC-byggen från våra kunder HÄR!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *