XJ600 – Från pendlarhoj till stilren Cafe Racer

En av våra första projekt-MC på Hojstyling.se är en Yamaha XJ 600 som designats av Patrik Zettergren. En motorcykel i stilren Cafe-design som togs över vid halvtid och har sedan dess färdigställts hos oss på Hojstyling.se.

Motorcykeln är i grunden en gammal XJ 600 från 1984. Motorcykeln som använts som pendlarhoj fick viga sitt liv åt något mer spännande än transportmedel från punkt A till punkt B. En totalt genomgången 600cc radfyra med förgasare gör sig perfekt till en MC i detta stuk och kommer garanterat att få föraren att dra på smilbanden under körning. Det som gör denna Cafe Racer både spännande och garanterat helt unik är att Patrik ”Z” Zettergren som står för design, plåt- och svetsjobb har lyckats riktigt bra med helheten. De typiska Cafe-linjerna ligger helt inom ramen för ett lyckat stuk för just denna typ av MC.

MC innan sitt nya liv som Cafe Racer – Foto: Patrik Zettergren

 

Är det inte likt slutresultatet så säg? Patrik har lyckats bra med designen!

Unik design med handknackad tank och cafe-bakdel

I chassiet är det inte mycket som bytts ut utan här har man behållit ramen men svetsat om sub-framen (bakdelen på ramen) så att den blir både smalare och något kortare. Sving, hjul och gaffel är samma som original vilket gör att man kunnat behålla både stötdämpare och bromssystem, båda delar vilka fortfarande är klart godkända för att vara över 30 år gamla.

Det som ger denna Cafe Racer sin unikhet sitter varken i ramen eller ibromssystemet dock, utan i tank och den för stuket typiska cafe-puckeln. Patrik har knackat fram designen för hand i tunn plåt i flera olika delar. Delar som han sedan svetsat ihop till en tank och en bakdel. Många misslyckade plåtbitar, svordomar och timmar kan vi anta ligga bakom denna fantastiska design på en klassisk Cafe Racer. Mellan tank och bakdel ligger en sadel i konceptdesign, stoppat syntetläder med bottenplatta från en gammal skärbräda får fungera till sadelmakaren ordnar med en sista version.

Svets och plåtjobb – Foto: Patrik Zettergren

Efter att chassiet, hjulen, tanken och bakdelen lackats i vitt monterades motorcykeln ihop och motorn sattes i och det är här vi på Hojstyling tar vid för att hitta matchande Cafe-tillbehör, läs mer om detta moment här.

MC-tillbehör passandes en Cafe Racer

För att bibehålla stuket som Patrik fått fram har vi monterat Clip-on för att hålla nere profilen på motorcykeln. På dessa styrrör monterades originalgreppen vilka designats om och slipats matta för en diskret och sportig look. Gashandtag en liten och diskret startknapp från Koso samt, ljusreglage monterades också på styret. I änden på rören sitter Phoenix backspeglar för styrände. Med sin konvexa spegelyta får du mycket sikt kontra diameter på spegeln.

Som huvudbelysning monterades en mattsvart framlampa i 5” för att hålla den så diskret som möjligt. Valet av blinkers blev ett par runda med Old School-design. För att även infästningen och blinkersen ska vara så diskreta som möjligt använde vi Stealth-fäste och använda själva blinkersgängan som infästningsbult. Kablarna går inuti framlampan och har kopplats ihop bakom reflektorn. På så vis får vi en sömlös, diskret och snygg design för hela frambelysningen.

Då vi vill hålla helheten så retro som möjligt valde vi analoga varvräknare och hastighetsmätare i en klassisk design. Indikatorerna har vi limmat in i de håligheter som blev kvar i kronan efter att den strippats från onödiga fästen och instrumentering. Den enda lite trendbrytande detaljen i bygget är den Halo-effekt som lyser i framlampan, men då framlampans design passar så perfekt till övrig design får vi leva med den lilla detaljen.

Fotpinnebrygga från en Ninja och äkta ljuddämpare från Dunstall

Vid den bakre delen av motorcykeln valde vi att köra på skylthållare monterad på hjulaxeln för att hålla profilen så stilren som möjligt uppe vid puckeln. I denna skylthållare monteras både nummerskyltsbelysning, baklampa och så småningom Proton-blinkers.


Ännu en snygg detalj är fotpinnebryggan som placerats både snyggt och bekvämt. Själva bryggan är från en modernare (nåja, nyare än 1984 iaf) Kawasaki Ninja och gör sig riktigt bra på helheten. För att få till växelpeken mot blocket fick vi trixa med ett förlängningsstag och axelleder, till slut klickar växlarna i riktigt fint mot en liten pet med främde delen av foten.

För att överföra kraften från motor till bakhjul blev det en kedja från Triple-S i guld vilken matchar de detaljerna på motorn och i ljuddämparen som också lackats i guld. Och ljuddämparen då, en genuin Dunstall Power ljuddämpare från slutet av 70-talet när själva Cafe-eran frodats sedan länge. Den är ingenting vi plockar bort mot någon Dunstall-replika i första taget!

Två luftfilter från K&N till fyra förgasare

Insuget som först var tänkt som en lösning med 4 till 1 och tillverkades som koncept med flexslang och ett stort koniskt KN-filter (till en Saab 9000). Men det blev istället ett 4 till 2 när vi insåg att det både blev snyggare och lättare att få till. På denna MC sitter två KN RC 1820 monterade på rör i aluminium från DO88. Två 90 graders-vinklar fördelar luften från de två inre insugen till cylinder 2 och 3 jämnt genom hål med uträknad diameter för att hålla en jämn luftfördelning vid fullgas.

Det som återstår på motorcykeln i skrivande stund är elen, vilken vi efter många timmars letande i kopplingsscheman och mätande i kabelhärvan tröttnat lite på. Lösningen för detta huvudbry är endast en, Motogadget m-Unit med tillhörande m-Button och kabelstam. Det gör det hela 100 resor lättare och man kan få till en kabeldragning precis som man själv vill med en nästan halverad kabelstam jämfört mot original. Fortsättning följer!

 

Här nedan kan ni se en time lapse från sista delen av cafe-bygget:

Vad bygger ni för något? Skriv till oss och bli byggpartner!

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *