Cafe Racer – Att hitta matchande tillbehör

Nu när hösten åter tagit över är det hög tid att spendera mer tid i garaget, kanske med nya projekt eller ta vid på det där påbörjade MC-bygget sedan ett tag tillbaka. På Sporthoj.com finns mängder med pågående mc-byggen och duktiga amatörbyggare att hämta inspiration från.

I det här inlägget kan ni följa utvecklingen av vårt mc-projekt i form av en Cafe Racer. För er som inte läst tidigare delar i vår guide till bygget av en cafe racer kan du läsa vår del 1, en introduktion och del 2, sju riktlinjer för en lyckad cafe racer om du klickar på länkarna.
Vår Cafe Racer börjar nu bli färdig. Grovjobbet är gjort och nu återstår att med olika mc-tillbehör forma till det slutgiltiga resultatet. Vi har under hösten monterat på en hel del olika tillbehör på motorcykeln. Det är dessa tillbehör som ger liv åt hojen, att få på en framlampa på de där nakna gaffelbenen gör stor skillnad och ger motorcykeln ett ansikte. Vi hoppas med detta inlägg att ge inspiration och tips till er som bygger eller vill bygga en cafe racer. Resultatet ser ni längst ner på sidan.

Montering av MC-tillbehör på Cafe racer.

Framlampa och infästningar

Vi har testat många olika varianter av framlampor såsom 5″ Bates i klassisk krom, 7″ kromad och även funderat på att använda oss av en retrokåpa med inbyggd framlampa. Vi valde tillslut att montera vår mattsvarta variant ”Sphere” direkt på gaffeln. En godkänd framlampa med en optisk ljuseffekt i LED som parkeringsljus. Genom att montera en modern framlampa som Sphere med snygg angeleye-effekt sticker resultatet ut ur mängden utan att bryta sig ur stuket för mycket. För att fixera framlampan använder vi oss av våra infästningar för framlampa som monteras direkt på gaffelbenen. För att centrera framlampan och minska vibrationer i reflektorn behövs gummispacers. Dessa bussningar gör det enklare att fixera lamphuset och förlänger även livslängden i glödlampan.
Framlampan är monterad efter de sju riktlinjer vi tidigare berört för att få till en enhetlig cafe racer look.

Clip-on och backspeglar för styrände

Vi byter även ut det provisoriska styret mot clip-on från BikeTek, ett par lätta och stabila 22mm styren med infästning som fästes direkt på gaffeln. Vi valde varianten i svart för att matcha med framlampan och backspeglarna som monteras i änden av styrrören. Dessa backspeglar för styrände passar med den lilla hylsan i dessa clip-on och monteras snabbt och enkelt. Resultatet blir typenligt och sikten mycket god tack vare den konvexa spegelytan.

Hastighetsmätare och varvräknare

Vi valde att montera hastighetsmätare och varvräknare som ser så analoga ut som möjligt för att gå i linje med retrostuket denna motorcykel byggs efter. Fästena som blev kvar efter instrumentbrädan passar i det här fallet perfekt som infästningar för dessa mätare. För att få till korrekt djup/utstick mot resten av styrkronan använde vi gummibussningar och längre bultar för att få ner mätarna mot framlampan och således justerat ner profilen på motorcykeln. Fästena till mätarna har modifierats för att mätartavlorna skall ligga vägrätt då mätarna är vinklade mot varandra.

framlampa-cafe-racer

cafe-racer-collage-styre-framlampa-clip-on

Cafe-racer-halo-angel-eye-framlampa

MC-tillbehör i retrostil

Insug och luftfilter

Vi är vana att se cafe racer med koniska luftfilter direkt på insuget. Inget som helst fel med det och snyggt blir det, men vi väljer att använda ett 4 till 1 insug och ett stort koniskt luftfilter från K&N placerat i hjulhuset. Det fungerar bra så länge det är torrt ute och resultatet sticker ut vilket är precis vad vi är ute efter med detta motorcykel. För att få till ett insug med rätt form och mått tillverkar vi en prototyp i form av ett provisoriskt insug. Till detta använder vi oss av isoleringsrör till ventilation, dessa är formbara och perfekta att bygga på. Denna prototyp kommer måttas upp och användas som mall till ett insug helt i aluminium vilket kommer att lackas mattsvart för att smälta in på motorcykeln.

Växelstag, fotpinnar och kedja

Fotpinnarna har flyttats bak en bra bit och växelpeken sitter nu på fotpinnebryggan som på en moden sporthoj. Själva bryggan och fotpinnarna är taget från en Kawasaki Ninja från 90-talet och fästena har svetsats utifrån måtten på dessa. Här behövs ett länkage för att kunna putta i växlarna från fotpinnen. Det länkage vi använder oss av sitter ursprungligen på en Yamaha R6 men längden är så bra det kan bli utan att behöva kapa och svetsa. Momentet är bra och växlarna puttas i utan problem. Vi använde oss av motorcykelns originalklämma som sitter runt splinesen på växelstången då R6ans var lite mindre.
Kedjan vi använder är vår guldiga kedja från Triple-S för att matcha motordetaljerna. En 530 kedja från Triple-S med 106 länkar anpassad efter XJ600 standardmått. Inga modifikationer behövdes således då hjulbasen är densamma som original.

luftfilter-cafe-racer-fotpinnar-brygga

luftilfter-insug-kedja-cafe-racer

Nästa steg: Nytt elsystem. Placering av baklampa, nummerskyltshållare och baklampa.

Nu återstår dragning av ett nytt elsystem samt att montera belysning och reglage och att få den färdig inför besiktning. För att få till en snygg bakdel utan att förstöra linjerna på en cafe racer blir inte lätt. Vi spånar för tillfället på vilken typ av baklampa och miniblinkers som skulle störa minst på den annars färdiga bakdelen. Vi har några idéer och skisser på en arm monterad på svingen som löper bakom bakhjulet. Där kan man placera belysning, blinkers och nummerplåt likt som på nyare fabriksmotorcyklar utan att göra någon åverkan på bakdelen. Mer om elektroniken och placering av belysningen bak skriver vi om i nästa del.

skiss-baklampa-cafe-racer

 

Bilder på Cafe Racer-bygge – Yamaha XJ 600 Cafe Racer – 1984

cafe-racer-hojstyling-1

cafe-racer-hojstyling-2

cafe-racer-hojstyling-4

cafe-racer-hojstyling-3

cafe-racer-hojstyling-6

cafe-racer-hojstyling-8

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *