Stylingtips: MC-styling till en Scrambler

Vi på Hojstyling.se har länge sneglat åt en modern Scrambler. Nu har vi äntligen lagt vantarna på varianten hos Ducati och givetvis stylat om den för att få den som vi vill ha den. Nu vill vi med några enkla steg få den snyggare utan att tumma på Scrambler-stuket.

Ducati Scrambler är en modern motorcykel med retro design. Till just denna MC finns mängder av delar och tillbehör att välja bland för både bättre funktion och utseende. Nedan går vi igenom enkla förändringar som gör stor skillnad och får motorcykeln att sticka ut ur mängden med bibehållet Scrambler-stuk.

Slutresultatet ser ni på bild och film längst ner i inlägget.

Montering av MC-tillbehör på Ducati Scrambler

Här är en Ducati Scrambler Icon som den levereras från fabrik sånär som på ett monterad Tail Tidy från R&G. Original sitter nummerplåten monterad bakom bakhjulet vilket varken är snyggt eller speciellt funktionellt. Genom att montera upp den mer konventionellt placerad slipper man en del stänk från bakhjulet.

Miniblinkers och backspeglar för styrände för Scrambler

För att få ner profilen på motorcykeln utan att ge sämre sikt monteras backspeglar på styrändarna. Runda styrändsbackspeglar  med retrodesign passar bra in på denna typ av motorcykel. Highsider Montana 2 monteras på Highsiders anpassade styrändar.

  • Snygga backspeglar med två leder vilket ger bra inställningsmöjligheter för att passa in på många typer av MC.
  • Stor spegelyta och stabil konstruktion ger bra sikt bakåt.
  • För mer information om montering av styrändsbackspegel se tidigare blogginlägg.
  • I hålen som blev över från originalspeglarna monterades täcklock i aluminium.

Highsider blir även valet av miniblinkers både fram och bak. Bak monteras ett par blinkers med 3 in 1 funktion. Dessa lyser utöver blinkers även med bakljus och bromsljus vilket gör dig mer synlig bakifrån. Valet av miniblinkers blev av typ modern mc-blinkers med retrodesign – Highsider Apollo Classic.

  • Blinkers med 3 in 1-funktion monteras bak för bästa möjliga synlighet bakifrån.
  • Blinkersens design passar bra in och en mattsvarta armatur går bra ihop med övriga detaljer på Ducati Scrambler.
  • För att underlätta monteringen av blinkersfunktionen användes kontaktstycken med adapter och inte en enda kabel behövde klippas i eller skarvas på.
  • För att fylla ut hålen som blev över från originalblinkersen användes CNC-frästa täcklock för en snygg finish.
  • Ducati Scrambler levereras med ett wattoberoende LED-relä från fabrik så här behövs varken motstånd eller relä monteras.

Slip-on och oljesticka med termometer

För att göra Ducatis V-twin rättvisa monteras en slip-on ljuddämpare från Two Brothers Racing. Det blev ett lyft både ljud- och utseendemässigt.

  • Slip-on sparar mycket vikt jämfört med originaldämparen. Här monterades ca 7kg originalljuddämpare bort och 1kg slip-on på.
  • Ljudet, lyssna i klippet längst ned. Det behöver vi inte prata så mycket mer om kanske, den som hört en twin vet att den helst inte bör dämpas ned.
  • Väljer man ljuddämpare från kända varumärken är det alltid ett steg till en snyggare motorcykel.

Utöver ljuddämparen monterades en oljesticka med inbyggd termometer. Detta då Scramblern är oljekyld och saknar oljetemperatur i instrumenteringen, en snabb titt ner mot termometern så har man koll på att inget dumt är påväg att hända om man kör lite hårdare på långsamma grusvägar exempelvis.

  • Mycket enkelt att byta. Ur med det gamla påfyllningslocket och i med den nya oljestickan med termometer.
  • Låter dig ha koll på motorns oljetemperatur.
  • Diskret mätartavla fylld med silikon som skyddar nålen mot vibrationer.

 

Kraschpuckar och fälgstripes från R&G

Kraschpuckar för både sving och gaffel monteras för att skydda det dyra bromsoket, naven och kedjepaketet vid eventuell krasch. Kraschpuckarna monteras mycket enkelt inuti hjulaxeln med genomgående bult och dras åt.

  • Billigt skydd mot skrap på dyra komponenter.
  • Går mycket snabbt att montera.
  • Kraschpuckarna bak fungerar även som lyftpunkter till depåstöd med bobbinkrokar

Fälgstripes brukar vi nämna i varje styling-guide. Det är helt klart det billigaste och enklaste sättet att få stor förändring på din motorcykel. De ger motorcykeln en annan profil och ett stort lyft. Viktigt här är att man gör rent noggrant med t-sprit för att få bort all olja och smuts (speciellt på bakfälgen) innan montering. Man behöver även montera dessa i rumstemperatur samt på rumstempererad fälg (över 20°c) när man monterar för att limmet ska fästa så bra som möjligt.

  • Fälgstripes gör stor skillnad för en liten peng.
  • Färgmatcha för att göra hojens look mer enhetlig.
  • Lite pilligt att få dit, men klart värt det.

 

Hasplåt, skydd för bromsok och kylare

Då Scrambler är anpassad för grusåka är det läge att skydda väsentliga delar mot stenskott och större smällar. Här har vi därför monterat en hasplåt från Evotech (motorkåpa) som skyddar motorblockets undre sida från stenar och annat man kan köra på. Ett kylarskydd från R&G som skyddar oljekylaren mot flygande stenar från framförvarande fordon samt, ett skydd för bromsoket, även det från Evotech.

  • Billigt skydd mot dyra skador.
  • Mycket enkelt att montera. Alla skydd monteras i befintliga fästen och inga modifieringar krävs.
  • Ger en snygg look och spär på Scrambler-stuket då det visar hur denna MC kommer användas.

Mobilhållare för motorcykel

En mobilhållare för MC, behövs för hitta rätt på nya grusvägar. En mycket stabil mobilhållare med universal passform där hållaren monteras direkt på styret och kan med hjälp av flera ledade punkter sedan justeras till en bra position för just din motorcykel. En smart lösning gör att hållaren fungerar på i princip alla MC på marknaden.

  • Mycket stabilt fäste med vibrationsdämpande armatur.
  • Vattentålig med inkluderat silikonskydd.
  • En diskret och mycket funktionell mobilhållare anpassad för motorcykel.

Andra MC-delar som monterats

Utöver ovan nämnda MC-delar monterades även Ducati original Scrambler Enduro framskärm och ett Flat Track-styre för att spä på Scrambler-looken ytterligare. Framskärmen gör även att man slipper få sten och vatten i ansiktet när man kör på blöta vägar, styret sänker profilen på motorcykeln vilket också ger ett bra lyft utseendemässigt.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *