Cafe Racer, Inspiration & Kundbyggen, Scrambler

BMW R 100 RT – Scrambler i Cafestil med en touch av Bobber

En tonårsförälskelse och pojkdrömmar om ombyggnation av cafe-motorcykel. Johans BMW R 100 RT är hans andra Custom-MC med inspiration från Cafe, med en handfull Scrambler och en liten nypa av Bobber.

I våra egna hemtrakter Uddevalla finns även Johan. En 30-årig bilmekaniker och tvåbarnspappa som nyligen skolat om sig och gör första året som ingenjörs-student med inriktning CAD. Johan har många spridda intressen, ett av dessa är just motorcyklar och i tidiga tonåren kom Johan i kontakt med Caferacer-kulturen och fastnade direkt.

   – Som tonåring fick jag upp ögonen för motorcykel av stuket Cafe Racer och föll pladask för hur dom såg ut, att en dag bygga en Cafe Racer själv blev en dröm. En dröm som just då kändes väldigt långt bort…

Vid 27-års ålder var det dags att förverkliga sin tonårsdröm och Johan köpte sig en BMW K100 från 1985 som inte ville starta. Grundtanken med denna MC var att bygga just en Cafe Racer med de delar och tillbehör som passar för stuket. Första delmålet var att få igång motorcykeln. Efter snabb felsökning visade det sig vara en död bränslepump som inte fick motorcykeln att starta. Johan ersatte originalet med en bränslepump från en SAAB 9-3 som med ett nytt egendesignat och 3D-printat fäste gick att fästa på hans motorcykel. Motorn startade direkt och detta blev startskottet på bygget av Johans första Cafe Racer!

MC-bygge nummer 2: BMW R 100 RT 1980

MC-Bygget som denna artikel ska handla om är något helt annat, eller ja… Inte helt annat kanske. Motorcykeln som Johan valt att bygga om blir hans andra och är en BMW R100 RT från 1980 med tvåcylindrig boxermotor som kallas “Airhead”. Anledningen till valet av just denna MC var många.

   – Jag valde BMW R100 därför att motorn är driftsäker, har en lugn effektkurva med mycket vrid och så ser den förbannat häftig ut strippad, utan kåpor!


BMW R 100 RT i original. Kanske inte något som drar ögonen åt sig precis, men här är det trots allt insidan som räknas.


Under all plast finns den för dessa BMW-modeller en unik ram och boxermotor som bjuder in till ombyggnation med stiligt slutresultat.

Att det blev just en RT-modell är ingen slump utan även här finns en tanke. RT har något lägre utväxling och har en Brembo skivbroms bak istället för trumbroms som modellerna R100RS, RT och S utrustades med från 1978. Fram sitter dubbla skrivbromsar Brembo original som ersatte ATE-systemet från och med 1980 på BMW R100.

Scrambler, Cafe Racer? Eller är det inte Bobber?!

Tanken med detta bygge var att göra allt Johan inte gillade med sitt första bygge till det bättre. Främst handlar det om en bekvämare åkposition. Ett välkänt kännetecken för stuket Cafe Racer är den sportiga och ofta obekväma körposition som blir med låga clip-on samt, fotpinnar och sadel placerat långt bak (mer om vad som kännetecknar en Cafe Racer kan du läsa HÄR). Johan menar att stuket på nya MC-bygget främst kommer vara inspirerat från Cafe Racer men med en något högre körposition med annan typ av styre och sadel då även kommer tangera stuket Scrambler samt, med en touch av bobber med tanke på att sadeln kommer vara en Solo Cuts från Biltwell.

Inspiration, planering och färdigställande av Cafe-bygge

Själva inspirationen hämtas från Pinterest där Johan kan lägga timmar på att sitta och bläddra runt för att få ihop en klar bild i huvudet om hur just hans R100 MC- bygge ska se ut när det är färdigt.

   – Utöver målbilden för resultatet sätter jag upp delmål för hur själva byggprocessen ska gå till. Det enda jag inte hade klart för mig var vilken färg bygget skulle få, men det brukar falla på plats under resans gång.


Johan använder sig av ett Lithium-batteri som han diskret byggt in i en box under motorn. På bilden syns även gasrulle med pull pull, instrumentering och knapparna som använts är Motogadget M-switch som ger många finesser tillsammans med M-unit.


På bilden syns M-unit monterad på ramen och “provtryckning” av elsystemet pågår. Lägg också märke till det diskret och snyggt placerade tändningslåset inuti framlampan.

Själva MC-byggandet tog ganska exakt ett år att färdigställa och Johan stötte på många utmaningar. En av dessa var att få till en bra sadelhöjd och infästning för denna samt, monteringen av 3 in 1 bakljus, bromsljus och miniblinkers som sitter innovativt monterade in under sadeln i samma förlängning. Gängorna behövde alltså dras åt inifrån ramröret vilket Johan löste genom att den bakre delen av ramröret går att montera av för att komma åt gängorna bakifrån.

   – Vissa saker tog längre tid än andra. Men de två mest tillfredsställande sakerna var själva tillverkningen av egna delar och tillbehör till bygget såsom fästen och olika lösningar. Sedan när de lackats och var redo för slutmontering kändes det riktigt bra när allt lirade!


Bobber-sadeln monterad på sitt fäste där också 3 in 1 miniblinkers är monterade inuti samma infästningsrör.

Det minst roliga i projektet var enligt Johan (och i princip alla vi intervjuat tidigare) dragning av elektroniken. Att få ihop allt var tidskrävande men ändå menar han, förhållandevis enkelt då en Motogadet M-unit med tillhörande kabelstam användes vid eldragningen.


Alla delar lackade, elektroniken färdigställd och motorcykeln är redo för slutmontering och ett färdigt resultat!

Nu när detta mc-projekt är avklarat ska Cafe-motorcykeln avnjutas på vägarna under MC-säsong och näst på tur står en Triumph Thunderbird 900 från 1998 som ska renoveras upp efter en vältskada.


Slutresultat jämfört med motorcykeln som den såg ut vid projektets början. Stor skillnad!


På bilden syns avgasröret med monterat svart avgasbandage för ett snyggt stuk och mindre värmeutveckling. Korta ljuddämpare som gör boxerns underbara ljud svårt att missa.


Valet av hastighetsmätare ändrades mot slutet av byggnationen då Daytona DEVA-01 ansågs passa in bättre på denna motorcykel.


Backspeglarna på bilden är Titan (också kända som CRG) som monteras direkt i styrändarna och ger snygg look och bra sikt bakåt.


Missa inte att kika hur tändningslåset sitter placerat, en mycket snygg och innovativ lösning på ett ofta svårlöst dilemma.

Sammanfattat, ett intressant projekt och en helt fantastiskt snygg motorcykel! Vi tackar Johan för pratstunden och önskar många fina mil med sin nya blickmagnet!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *