Cafe Racer, Inspiration & Kundbyggen, MC-styling, Motorcykel, Scrambler, Topplistor

Fem Unika MC-byggen från Tjuståsa Racing

Utmed en landsväg som knyter samman flera mindre samhällen i östra Småland skapas helt unika motorcyklar. Ur ett garage i Tjuståsa har motorcyklar i dåligt skick rullats in och originella skapelser i totalt toppskick rullats ut i flera år. Totalt har det färdigställts 11 motorcyklar här under de senaste 10 åren, samtliga i en klass för sig.

Bakom Tjuståsa Racing står Sören, en 72-årig pensionerad bilelektriker som drivit egen bilelektrisk verkstad och kört motorcykel under större delen av sitt liv. Första motorcykeln var en BMW R60, men för vad Sören anser vara startskottet på sin MC-byggarkarriär står en av hans allra första motorcyklar, en Triumph Rickman Métisse i huvudrollen. Vid sidan av intresset för MC finns även ett för båtar och Sören har byggt flertalet båtar, ett arbete som inneburit mycket jobb med glasfiberplast och plastkarosser i stor skala. En erfarenhet som kommer visa sig smitta över även på byggandet av MC och bli ett av de signum som får en MC från Tjuståsa Racing att sticka ut ur mängden.

Triumph Rickman Métisse -1969

Haverier, nostalgi och glasfiberplast blir unika MC i retrostil

Sörens Triumph Rickman Métisse, en gammal motocrosscykel som han under tidigt 70-tal med lite tur och tack vare en sommarvikarie på bilprovningen fick in i vägregistret med papper på en liknande motorcykel från armén. Motorcykeln strulade en hel del och det blev många timmar i garaget för att hålla sin MC rullande, garagetid som sådde ett frö till ett intresse som skulle gro i många år. 

Likt många av oss har även Sören en motorcykel som han ångrar att han sålt. Sin Rickman Métisse lämnades vidare till förmån för husköp och försäljningen av denna låg i årtionden och gnagde i bakhuvudet. Efter 40 år bestämde han sig för att slå slag i saken en gång för alla och återskapa sina ungdomsdagars MC på egen hand. Som en homage till sin gamla Rickman Métisse byggde Sören en modern replika på en Yamaha Custom-MC. Tanken med projektet var att få till en landsvägs-Métisse, som den kunde sett ut om den tillverkades idag. V-twin och dubbelram var ett krav vilket gjorde att valet landade på en Yamaha Dragstar. En Dragstar 750 som fick agera grund för retrobygget inhandlades och projektet färdigställdes hösten 2017. Här kom för första gången erfarenheten av glasfiberplast till nytta på en MC och specialbygget tände en gnista för ombyggnation av motorcyklar hos Sören. Efter denna Yamaha Dragstar Rickman Métisse-replika blev det hela 10 motorcyklar till inom en fyraårs-period. Fem av dessa har vi listat nedan.


Bränsletanken är ingjuten i glasfiberkarossen. Efter några år började tanken läcka då glasfibret inte klarade av de nya tillsatserna i bensinen som säljs på mackarna idag. Därför svetsades istället en bränsletank i 3mm rostfri plåt som därefter blev standard för framtida MC-byggen hos Tjuståsa Racing.

Se fler bilder från MC-bygget i stuket landsvägs-scrambler HÄR

Tid i utbyte mot kvalitet och finish för Tjuståsas Custom MC-byggen

Trots att det färdigställs flera motorcykar per år är det mycket tid per motorcykel nedlagt och man både hör på Sörens berättelser och ser på resultatet att det är åtskilliga timmar nedlagda i varje projekt. För dessa fem MC-byggen vi visar i artikeln har projekten i snitt tagit 4-5 månader att färdigställa, från det första skruvtaget till det att motorcykeln är färdigställd. Tid är inte längre ett problem för Sören då han är pensionär och ser garagetid som ren terapi.
   – Det är lika rogivande som att titta på skidor på TV, säger Sören när vi pratar över telefon.

Tre punkter som beskriver en MC från Tjuståsa Racing: 

Det speciella med MC-byggen från Tjuståsa Racing förutom den otroliga detaljrikedomen är den totala ombyggnationen och de innovativa lösningar som behöver planeras genom hela projektet på dessa MC. För att fundamentalt ändra design och profil på en motorcykel men ändå behålla befintlig ram behövs ett nytänk gällande bränsletank, sadel och bakdel. Ett minst sagt tidskrävande arbete. Detta är något som syns tydligt på Sörens custom-MC då exempelvis bränsletanken och sadeln sällan ens förnimmer den ursprungliga design som fanns när motorcykeln rullades ut från fabrik. Här tillverkas istället bränsletanken i rostfritt stål efter mått för att helt gömmas undan under en egentillverkad kaross i glasfiber, en insats vilken tillåter en radikal förändring i motorcykelns design och profil.

En unik motorcykel tilltalar aldrig alla

Några av Tjuståsas MC-byggen har blivit som en vattendelare hos de som sett hans totala ombyggnationer på Youtube. Sören har under åren haft som mål att till sina projekt ta över äldre MC i dåligt skick som annars riskerar att gå till skrotning. Dels för att det är en kostnadsfråga och dels för att att en skrotad motorcykel är en förlorad motorcykel. Många vill idag att man renoverar och restaurerar klassiska MC istället för att bygga om till något nytt, menar Sören. Men för honom finns inget intresse i att lägga så mycket tid på en motorcykel och i slutänden få en likadan motorcykel som tusentals andra.

  – Att lägga så mycket tid och pengar på något som så många redan färdigställt, det finns inget originellt i det, säger Sören och fortsätter
  – Fast å andra sidan om jag fått fatt på en Brough Superior SS100 så hade jag aldrig satt kapskivan i den.

Fem MC-byggen från Tjuståsa Racing där Retro möter Modern stil

5. Honda GL 500 Silverwing Cafe Racer – 1982 – 2020

Honda CX 500 ser man ofta ombyggda till Cafe Racer då det är en tacksam ram att bygga på och sportig motor att köra. Just denna modell, en Silverwing GL500 är i det stora samma som CX500 men med lite kraftigare ram än CX 500. Sörens Silverwing Cafe Racer räddades från skroten då den stått 25 år i en ladugård och var milt sagt bortglömd. Allt gummi var torrt och sprucket, det som en gång var krom var nu flagor som lossnade vid blotta anblicken. Motorn var dock i bra skick och hade vid tillfället den ställdes undan endast gått 789 mil vilket gjorde den till ett bra objekt för total ombyggnation.


Isärplockning och kapning av bakram för att få bort onödigt överhäng inför Cafe Racer-stuket


Formgivning och gjutning av kaross med stuket Cafe racer med den typiska raka linjen längs med tanken och bakdelen, samt den klassiska cafe-puckeln.


Bränsletanken är insvetsad i ramen i 3mm rostfritt, bredvid sitter expansionskärlet till vattenkylningen.


Otroligt snygg cafe-bakdel och snygg lösning för luftfilter.


Sören valde att behålla hastighetsmätare och varvräknare från original och tillsammans med långa clip-on ger det en fin retrokänsla.


Nummer 9 som i det nionde bygget från Tjuståsa Racing.


Mycket hög finish på alla MC-delar och egenkomponerat avgassystem med dubbla Turnout-ljuddämpare





Se fler bilder från Silverwing MC-bygget HÄR


4. Honda Goldwing GL1000 Cafe Racer – 1975 – 2021

En Cafe Racer byggd under covid-karantän 2020/2021. Motorcykeln är från början en Goldwing som efter ett hastigt dödsfall blev stående på en mack och skulle köras till skroten när Sören tog över den. Motorcykeln var då mycket i dåligt skick. Idén till denna MC kom under ett bygge av en annan Goldwing där vissa tankar och förbättringar flyttades över till denna istället. Sörens tanke med denna MC var ”ren racing med klassiska linjer” och valet av stuk landade därför på Cafe Racer.


En motorcykel som stått bortglömd och fått den där osköna patinan som är tidskrävande att få bukt med.


Den för Tjuståsa Racing typiska dual-shock-lösningen fås på plats och karossen med Cafe Racer touch tar form med tillhörande frontkåpa.








Framlampor i form av dubbla projektorer snyggt inbyggda i framkåpan. 


Instrumentering med indikatorer och små och runda hastighets- och varvräknare med minsta möjliga format med bibehållen retrokänsla.



Se fler bilder från MC-bygget i stuket Cafe Racer HÄR

3. Honda Magna V.65 VF 1100C V4 Cafe Racer – 1983 – 2018

Den idag ovanligt förekommande Honda Magna 1100 ombyggd till oigenkännlighet och en ”motor på hjul” med flera innovativa och unika lösningar. Med en V4 motor som efter renovering och tuning lämnar hela 130 hästkrafter i ett rangligt chassie.

Honda Magna VF 1100 är enligt Sören den fulaste motorcykeln han sett. Motorcykeln i fråga syntes länge på Blocket och tillslut förstod Sören att det ju är den klassiska 1100 V4-motorn, den som utvecklades för Hondas racing-MC och blev genast instresserad. Samma MC fast med 750-motorn är vanligt förekommande men desto mer sällsynt är den stora V4an med 1100 kubik.



Honda Magna har helt klart speciell design, en soffbanan bäst beskrivet. Men helt klart potentiell som Cafe Racer!


Karossen i form av Cafe Racer kommer till liv och testas på chassiet.


Bränsletanken är ingjuten i karossen och rymmer 5 liter. Expansionskärlet är svetsad i rostfritt och placerat vid fästet för centralstödet tillsammans med batteriboxen.








Vidundret, V4an är förvånansvärt kompakt och lämnar inte mycket utrymme kvar i ramen. Notera också den smått otroliga lösningen för luftinsugen med koniska luftfilter.


Enkel projektor för både hel- och halvljus tillsammans med frontkåpan får tankarna att korsas med första generationen KTM Super Duke

Se fler bilder från Honda Magna V4 Cafe Racer HÄR

2. Yamaha XJ 900 Diversion Cafe Racer – 1997 – 2019

Från en milplockare med skottsäker radfyra och kardan till en originell Cafe Racer med slimmad design i klassisk gräddvitt. Motorcykeln hade gått 3000 mil när Sören hittade den på Gotland i en annons och fick den levererad till terminalen i Oskarshamn.

Vid första anblick insåg Sören att det var ett ”mission impossible”. Ramen är för grov och för brett isär för att kunna bygga en Cafe Racer med rätt proportioner och tänkte först återställa den till original och sälja den vidare. Men efter nedplockande och många varv rullande runt motorcykeln med sin verkstadspall fick han lite idéer och tryckte igång vinkelkapen.


Näst intill halva ramen fick kapas bort för att passa in i stuket för denna Cafe-MC.


Detta bygget var enligt Sören en otrolig utmaning. Ramen var så bred och skapade mycket tomrum mellan motorn och ramen vilket gjorde det svårt att få till en snygg kaross.


Formgivning av kaross med tillhörande Cafe-puckel och ovanligt bred tankdel för att täcka upp mellanrummet på den breda ramen.


Ett rejält lyft för både motor, ram och sving som lackats i silver och färdigställd kaross med emblem och siffra.


Styre i form av clip-on och liten rund hastighetsmätare  och klassiska indikatorer som passar in bra på stuket caferacer.


Det faktum att det är 17″ hjul både fram och bak ger en snygg och typiskt Cafe Racer look.




Originell framdel med clip-on vindkåpa och bates-framlampa.


Ljuddämparen på var sin sida kapades av en halvmeter och svetsades ihop tillsammans med en pipa och grenrören göms undan snyggt under motorn.


Tanken är instoppad in under cutsen, så man sitter på tanken. 


Små klassiska indikatorer i LED gömmer sig bakom vindkåpan och syns ytterst lite när de inte behövs.



Se fler bilder från XJ 900 som Cafe Racer HÄR

1. The Silver Goldwing, Honda Gl 1100 Café Racer – 1982 – 2020

En av totalt tre Goldwing som Sören byggt om. ”The Silver Goldwing” är en otroligt genomarbetad och detaljrik motorcykel. Med en design som Cafe Racer där silver möter välpolerad krom smälter det hela ihop till en utsökt bit ögongodis.

Den första guldvingen Sören lade vantarna på. Motorcykeln hade då stått ute i ett år med tillhörande punktering men med fungerande motor. Första tanken med denna motorcykel var att det skulle bli en dragracing-MC, lång och låg. Tankar som dock fick bana väg för ett klassiskt stuk som Cafe Racer.


Goldwing är en stor och klumpig MC bekväm att åka långt på, resan mot den totala motsatsen är nu påbörjad.


Svetsjobb för dual-shock-lösningen med dubbla bakdämpare.


Motorcykeln är redan några resor nättare än original.


Formgivning av cafe-racer kaross. Mallen är framtagen i skumplast och gjuts sedan med glasfiberplast.


Cafe-stuket börjar ta form och ett egendesignat avgassystem med ljuddämpare tillverkat.


Front med dubbla projektorer och bakdel med snyggt integrerade baklampor och miniblinkers .


Under karossen gömmer sig en hel del nedbantad elektronik och en bränsletank på ca 5 liter.








Otroligt smäck bakdel med sidomonterad nummerskyltshållare och diskret baklampa med inbyggd nummerskyltsbelysning.




Den åttonde hojen Sören byggde, därav nummer 8 på motorcykeln,

Se fler bilder från denna otroligt välbyggda Cafe Racer från Goldwing HÄR

En grön Goldwing Cafe Racer blir troligtvis Sörens sista MC

Tråkigt nog menar Sören sig ha byggt sin sista motorcykel. Den gröna Cafe Racern som stod färdig sommaren 2021 blir den sista som färdigställs hos Tjuståsa Racing och Sören går efter denna MC i dubbel-pension.
  – Jag kör inte så mycket numera, jag tänker mest vad som kan tänkas bli nästa framtida projekt och tittar på vad jag färdigställt, det räcker så, säger Sören.

Tack för att du ville dela med dig av dina erfaranehter och MC-byggen Sören. Alla byggen från Tjuståsa Racing samlade hittar du på Youtube, klicka HÄR!

Om du har några frågor eller tankar om någon MC från Tjusåsa Racing, låt oss veta i kommentarerna!

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *