Ett MC-tillbehör som blivit mycket populärt på motorcykel senaste åren är den kombinerade enheten för blinkers, bakljus och bromsljus. Även hos tillverkarna har denna smidiga och snygga MC-styling nu börjat monteras i fabrik. BMW och Harley Davidson har bland andra helt skippat baklampan på nya modeller.
I detta inlägg kan du läsa mer om 3 in 1 och ta del av en guide med ett exempel på hur man smidigt kan montera dessa på din motorcykel. Med våra kabelskor slipper du helt att löda och pyssla med krympslangar.
Vad är 3 in 1 kombinerad MC-blinkers, bakljus och bromsljus?
Själva konceptet 3 in 1 har under senaste 10 åren blivit en mycket het trend inom MC-världen. De senaste åren har flera fabrikat även börjat fabriksmontera dessa blinkers, bakljus och bromsljus som OEM på sina MC.
Tre fördelar med 3 in 1 på en motorcykel:
- Dessa MC-blinkers med inbyggt bakljus sparar plats bak på din motorcykel.
Eftersom du har tre funktioner inbyggt i samma lilla enhet ger det dig fördelen (utöver att själva som originalblinkersen som ofta är stor och ful byts ut) att kunna montera bort baklampan helt och hållet. Detta är mycket populärt om man exempelvis monterar Tail Tidy eller bygger om sin motorcykel. - Ökad synlighet för dig och din MC i trafiken.
Oavsett om du väljer att ha kvar baklampan på din motorcykel eller ta bort den så har oftast 3 in 1 högre ljusflöde än originallampan. Eftersom dessa monteras i par och lyser med LED-lampor har du ett högt ljusflöde med ett kvickt bromsljus som får medtrafikanter att se dig tydligare och reagera snabbare när du bromsar. - Våra 3 in 1 MC-blinkers och bakljus är E-märkta och fullt godkända.
Samtliga 3 in 1 på Hojstyling.se är E-märkta och godkända att använda på en registrerad motorcykel. Vi har helt sorterat bort de icke godkända och ofta ljussvaga varianterna. Detta för att du och din motorcykel ska synas minst lika bra som innan du monterade detta MC-tillbehör. Förutsatt att du monterat dessa korrekt får du heller inga problem vid besiktning av din MC.
Att tänka på när du ändrar baklampa och blinkers på motorcykel!
För att helt ersätta befintlig baklampa med 3 in 1 blinkers, bakljus och bromsljus behöver du tänka på följande för att få din MC godkänd hos besiktningen:
- Baklampor ska vara kopplade så att de lyser tillsammans med positionsljus, hel- eller halvljus.
- Enheterna måste placeras så att de yttre bakljusen är väl synligt bakifrån i en symmetrisk linje.
- Baklampan/Baklampor på en MC får som lägst vara placerad 250mm och högst 1500mm från marknivå.
- Glöm inte bort att montera nummerplåtsbelysning om den skulle sitta integrerad i baklampan original.
- För ett godkännande hos besiktningen krävs också att lamporna monteras en bra bit över hjulaxeln på din MC.
- För registreringsbesiktning och kontrollbesiktning (om kontrollen är nitiskt utförd) behöver du en E-märkning på glaset. Samtliga 3 in 1 hos Hojstyling.se är E-märkta.
Gällande ändring av MC-blinkers:
- En MC-blinkers får blinka med 90 blinkningar per minut plus/minus 30 blinkningar. Alltså som mest med 120 blinkningar per minut eller som lägst 60 blinkningar per minut.
- Om dina blinkers blinkar för snabbt efter montering av 3 in 1 avhjälps det med motstånd eller LED-relä.
- Läs mer om detta i vår guide HÄR!
För mer information och samtliga bestämmelser om baklykta och blinkers på MC, läs sidan 54 på följande länk: Trafikverket -VVFS 2003:23
Guide för montering av 3 in 1 miniblinkers och baklampa på motorcykel
Nedan följer en guide för hur du på ett smidigt sätt monterar dessa lampor på din motorcykel med så få kontakter som möjligt och helt utan lödkolv och krympslang. Denna guide avser inkopplingen av de olika funktionerna och dess kablage. För guidning vid montering av själva enheten och dess gänga se HÄR!
För att underlätta monteringen och slippa löda eller fulskarva med plastklämmor behöver du dessa kontakter och presstång. Du kan även använda lödskarvhylsor för permanent ihopmontering om du helt vill utesluta kontakter och presstång:
Knipex – Presstång för Kabelskor och MC-Elektronik
Lödskarvhylsa – 5x Skarv med Krympslang, Lim och Tenn
Monteringssats Elektronik – Kabelskor 5x Hona / Hane
För att montera dessa kabelskor behöver du en kabelskotång (också känd som Presstång och Abiko-tång) med som minst 1,5mm omslutning. Med dessa tänger skalar och kniper du åt kabeln så att den sitter ordentligt fast och utesluter risk för glappkontakt. En sådan tång är mycket bra att ha i garaget om man stylar om sin MC!
1. Märk upp originalkablarna från din motorcykels blinkers och baklampa och ta reda på vilken färg som är vilken funktion.
Frilägg kablagen för respektive funktion och märk upp eller skriv ner vilken färg som styr vilken funktion. Om du får panik av att kika på ett elschema kan du enkelt testa dig fram genom att testa med en blinkers med tändningen igång, utgå från att svart alltid är jord så riskerar du inte kortsluta något.
2. Montera kabelskor eller adapter på kablarna på din motorcykel.
Om du inte vill klippa alls i ditt kablage kan du använda adapter för montering baklampa och blinkers.
Kontaktstycken – Adapter Original till Baklampa
Kontaktstycken – Adapter Original till Miniblinkers
Om du inte vill klippa i ditt originalkablage kan du använda adapter till originalkontakt till honkontakter. Med hjälp av denna kan du skarva på en honkontakt extra på varje kabel för att få dubbla matningar till dina 3 in 1 – baklampor från originalkontakten på din MC.
Om du känner dig okej att klippa i kablaget kan du i detta steg klippa bort gamla kontakter så nära änden av kabeln som möjligt. Kläm därefter på den mässingfärgade HONKONTAKTEN på motorcykelns kablar. Detta då standarden är hane på de 3 in 1 vi säljer och passar då i honan.
Glöm inte att trä på silikonskydden innan du klämmer fast kontakten!
3. Montera flera kablar i kabelskor på dina nya 3 in 1 miniblinkers och bakljus
I detta steg kan du för att spara plats lägga ihop jordkablarna samt, funktioner som styr bakljus och bromsljus i samma kabelsko. Eftersom du nu kommer ha flera bakljus på din MC behöver du splitta baklampans funktioner för att fördela upp strömmen till baklamporna.
- Om du tänkt behålla baklampan på din MC kan du klämma i de tre kablarna per funktion (från vänster och höger blinkersenhet och baklampan) i en HANKONTAKT och kniper åt med tången.
- Om du tänkt ta bort originalbaklampan lägger du ihop de två kablarna från respektive funktion från varje ny enhet i HANKONTAKTEN och kniper åt med tången.
OBS! Om du behöver motstånd på din MC behöver du frilägga båda jordkablar med var sin kabelsko eftersom varje motstånd behöver egen jordmatning. Kör du med lastoberoende LED-relä kan du koppla dessa samman. Du kan läsa mer om motstånd och LED-relä i vår guide HÄR!
Lastoberoende LED-relä för blinkers på MC
R&G – Motstånd Micro till Miniblinkers i LED
4. Sätt ihop samtliga kontakter och testa funktionen i dina nya blinkers och bakljus.
Montera ihop samtliga kontakter och prova varje funktion för att se så att allt fungerar korrekt. Dubbelkolla också så att bromsljuset i dina nya 3 in 1 fungerar korrekt och ger ett mycket starkare sken än själva bakljuset. Om någon funktion inte fungerar korrekt kan du backtracka dessa steg och dubbelkolla. På en motorcykel är både bakljus och blinkers uppsäkrade så om något är kortslutet och slocknar, kontrollera dina säkringar!
5. Kontrollera att ingen kabel ligger i kläm under sadel eller vass kant.
Vi får ofta förfrågningar från kunder där en eller flera funktioner slocknat i dessa lampor. Många gånger visar det sig att kablarna legat i kläm en längre tid och skavts av. För att slippa detta kan man använda Auflex flexslang och Highsider kabelguider innan återmontering av motorcykeln.
Auflex – Flexibel Kabelkanal till Kabelstam på MC
Highsider – 10x Klämmor för Kabelfixering
Bromsljus som inte aktiveras eller flimrande LED i dina nya 3 in 1 MC-blinkers?
Om du har en MC med canbus, sliten regulator eller annan känslig elektronik kan du uppleva problem med att bromsljusen inte tänder upp ordentligt eller att blinkers och/eller bakljus flimrar. Detta beror på störningar i de elektroniska frekvenserna (hertz). Detta kan avhjälpas med en kondensator som stabiliserar strömpulserna innan de når ut till dina lampor.
Kondensator 100 µF – Fix till LED-lampor på MC
Kondensator med Kabel – Lösning till Flimrande LED-lampor på MC
Vi hoppas du hade nytta av denna guide. Om du har några frågor om installationen eller dessa 3 in 1 till MC kan du kontakta vår support så hjälper vi dig.
I denna guide har Circula S 3 in 1 monterats på en Yamaha SR500 Scrambler.