MC-styling, MC-tips & Guider, Scrambler

Guide: Smidig Montering av 3 in 1 Bakljus, Bromsljus och Blinkers på MC

Ett MC-tillbehör som blivit mycket populärt på motorcykel senaste åren är den kombinerade enheten för blinkers, bakljus och bromsljus. Även hos tillverkarna har denna smidiga och snygga MC-styling nu börjat monteras i fabrik. BMW och Harley Davidson har bland andra helt skippat baklampan på nya modeller.

I detta inlägg kan du läsa mer om 3 in 1 och ta del av en guide med ett exempel på hur man smidigt kan montera dessa på din motorcykel. Med våra kabelskor slipper du helt att löda och pyssla med krympslangar.

Vad är 3 in 1 kombinerad MC-blinkers, bakljus och bromsljus?

Själva konceptet 3 in 1 har under senaste 10 åren blivit en mycket het trend inom MC-världen. De senaste åren har flera fabrikat även börjat fabriksmontera dessa blinkers, bakljus och bromsljus som OEM på sina MC.

Tre fördelar med 3 in 1 på en motorcykel:

  1. Dessa MC-blinkers med inbyggt bakljus sparar plats bak på din motorcykel. 
    Eftersom du har tre funktioner inbyggt i samma lilla enhet ger det dig fördelen (utöver att själva som originalblinkersen som ofta är stor och ful byts ut) att kunna montera bort baklampan helt och hållet. Detta är mycket populärt om man exempelvis monterar Tail Tidy eller bygger om sin motorcykel.
  2. Ökad synlighet för dig och din MC i trafiken.
    Oavsett om du väljer att ha kvar baklampan på din motorcykel eller ta bort den så har oftast 3 in 1 högre ljusflöde än originallampan. Eftersom dessa monteras i par och lyser med LED-lampor har du ett högt ljusflöde med ett kvickt bromsljus som får medtrafikanter att se dig tydligare och reagera snabbare när du bromsar.
  3. Våra 3 in 1 MC-blinkers och bakljus är E-märkta och fullt godkända.
    Samtliga 3 in 1 på Hojstyling.se är E-märkta och godkända att använda på en registrerad motorcykel. Vi har helt sorterat bort de icke godkända och ofta ljussvaga varianterna. Detta för att du och din motorcykel ska synas minst lika bra som innan du monterade detta MC-tillbehör. Förutsatt att du monterat dessa korrekt får du heller inga problem vid besiktning av din MC.

Att tänka på när du ändrar baklampa och blinkers på motorcykel!

För att helt ersätta befintlig baklampa med 3 in 1 blinkers, bakljus och bromsljus behöver du tänka på följande för att få din MC godkänd hos besiktningen:

  • Baklampor ska vara kopplade så att de lyser tillsammans med positionsljus, hel- eller halvljus.
  • Enheterna måste placeras så att de yttre bakljusen är väl synligt bakifrån i en symmetrisk linje.
  • Baklampan/Baklampor på en MC får som lägst vara placerad 250mm och högst 1500mm från marknivå.
  • Glöm inte bort att montera nummerplåtsbelysning om den skulle sitta integrerad i baklampan original.
  • För ett godkännande hos besiktningen krävs också att lamporna monteras en bra bit över hjulaxeln på din MC.
  • För registreringsbesiktning och kontrollbesiktning (om kontrollen är nitiskt utförd) behöver du en E-märkning på glaset. Samtliga 3 in 1 hos Hojstyling.se är E-märkta.

Gällande ändring av MC-blinkers:

  • En MC-blinkers får blinka med 90 blinkningar per minut plus/minus 30 blinkningar. Alltså som mest med 120 blinkningar per minut eller som lägst 60 blinkningar per minut.
  • Om dina blinkers blinkar för snabbt efter montering av 3 in 1 avhjälps det med motstånd eller LED-relä.
  • Läs mer om detta i vår guide HÄR!

För mer information och samtliga bestämmelser om baklykta och blinkers på MC, läs sidan 54 på följande länk: Trafikverket -VVFS 2003:23

Guide för montering av 3 in 1 miniblinkers och baklampa på motorcykel

Nedan följer en guide för hur du på ett smidigt sätt monterar dessa lampor på din motorcykel med så få kontakter som möjligt och helt utan lödkolv och krympslang. Denna guide avser inkopplingen av de olika funktionerna och dess kablage. För guidning vid montering av själva enheten och dess gänga se HÄR!

För att underlätta monteringen och slippa löda eller fulskarva med plastklämmor behöver du dessa kontakter och presstång. Du kan även använda lödskarvhylsor för permanent ihopmontering om du helt vill utesluta kontakter och presstång:

Knipex – Presstång för Kabelskor och MC-Elektronik

399.00 kr
Smidig och användarvänlig presstång för MC-elektronik. Används för att klippa, pressa och skala kablar på fordonselektronik och är ett måste om du modifierar elektroniken på din MC.
Lägg i varukorg

Lödskarvhylsa – 5x Skarv med Krympslang, Lim och Tenn

39.00 kr
EL-lekmannens bästa vän. Löda ihop två kablar utan lödkolv utan att tumma på hållbarheten samtidigt som du isolerar din skarv från väta och kortslutning.
Lägg i varukorg

Monteringssats Elektronik – Kabelskor 5x Hona / Hane

19.00 kr
Liten monteringssats för koppling av våra universala mc-tillbehör med kabelsko som kontakt. Passar många miniblinkers, baklampa, framlampa och liknande.
Välj alternativ

För att montera dessa kabelskor behöver du en kabelskotång (också känd som Presstång och Abiko-tång) med som minst 1,5mm omslutning. Med dessa tänger skalar och kniper du åt kabeln så att den sitter ordentligt fast och utesluter risk för glappkontakt. En sådan tång är mycket bra att ha i garaget om man stylar om sin MC!

1. Märk upp originalkablarna från din motorcykels blinkers och baklampa och ta reda på vilken färg som är vilken funktion.
Frilägg kablagen för respektive funktion och märk upp eller skriv ner vilken färg som styr vilken funktion. Om du får panik av att kika på ett elschema kan du enkelt testa dig fram genom att testa med en blinkers med tändningen igång, utgå från att svart alltid är jord så riskerar du inte kortsluta något.

2. Montera kabelskor eller adapter på kablarna på din motorcykel.
Om du inte vill klippa alls i ditt kablage kan du använda adapter för montering baklampa och blinkers.

Kontaktstycken – Adapter Original till Baklampa

109.00 kr189.00 kr
Smarta kontakter med sockel identisk med original monterat på många MC. Underlättar vid byte till universal baklampa.
Välj alternativ

Kontaktstycken – Adapter Original till Miniblinkers

89.00 kr219.00 kr
Kontaktstycken till blinkers i OEM-utförande. Adapter som gör montering av miniblinkers mycket enkel.
Välj alternativ

Om du känner dig okej att klippa i kablaget kan du i detta steg klippa bort gamla kontakter så nära änden av kabeln som möjligt. Kläm därefter på den mässingfärgade HONKONTAKTEN på motorcykelns kablar. Detta då standarden är hane på de 3 in 1 vi säljer och passar då i honan.


Glöm inte att trä på silikonskydden innan du klämmer fast kontakten!

3. Montera flera kablar i kabelskor på dina nya 3 in 1 miniblinkers och bakljus
I detta steg kan du för att spara plats lägga ihop jordkablarna samt, funktioner som styr bakljus och bromsljus i samma kabelsko. Eftersom du nu kommer ha flera bakljus på din MC behöver du splitta baklampans funktioner för att fördela upp strömmen till baklamporna.

  • Om du tänkt behålla baklampan på din MC kan du klämma i de tre kablarna per funktion (från vänster och höger blinkersenhet och baklampan) i en HANKONTAKT och kniper åt med tången.
  • Om du tänkt ta bort originalbaklampan lägger du ihop de två kablarna från respektive funktion från varje ny enhet i HANKONTAKTEN och kniper åt med tången.

OBS! Om du behöver motstånd på din MC behöver du frilägga båda jordkablar med var sin kabelsko eftersom varje motstånd behöver egen jordmatning. Kör du med lastoberoende LED-relä kan du koppla dessa samman. Du kan läsa mer om motstånd och LED-relä i vår guide HÄR!

Lastoberoende LED-relä för blinkers på MC

279.00 kr
Effektoberoende relä för MC-blinkers. Fungerar för alla sorters blinkers och är extra förstärkt mot vibrationer och väta för att fungera bra på MC.
Lägg i varukorg

R&G – Motstånd Micro till Miniblinkers i LED

89.00 kr199.00 kr
Små motstånd för att förhindra snabb blinkersintervall vid montering av t.ex. LED-blinkers. Resistorer som ger rätt blinkersintervall vid byte från MC-blinkers med glödlampa till LED.
Välj alternativ

4. Sätt ihop samtliga kontakter och testa funktionen i dina nya blinkers och bakljus.
Montera ihop samtliga kontakter och prova varje funktion för att se så att allt fungerar korrekt. Dubbelkolla också så att bromsljuset i dina nya 3 in 1 fungerar korrekt och ger ett mycket starkare sken än själva bakljuset. Om någon funktion inte fungerar korrekt kan du backtracka dessa steg och dubbelkolla. På en motorcykel är både bakljus och blinkers uppsäkrade så om något är kortslutet och slocknar, kontrollera dina säkringar!

 

5. Kontrollera att ingen kabel ligger i kläm under sadel eller vass kant.
Vi får ofta förfrågningar från kunder där en eller flera funktioner slocknat i dessa lampor. Många gånger visar det sig att kablarna legat i kläm en längre tid och skavts av. För att slippa detta kan man använda Auflex flexslang och Highsider kabelguider innan återmontering av motorcykeln.

Auflex – Flexibel Kabelkanal till Kabelstam på MC

19.00 kr
Kabelkanal i flexibel polyester som töjer ut sig i takt med att kablarna fylls på. Kabelstrumpa för kabelstam och kabeldragning vid ombyggnation av motorcykel.
Välj alternativ

Highsider – 10x Klämmor för Kabelfixering

139.00 kr
Metallklämma för kabelfixering på motorcykel. Perfekt när du drar kablar till miniblinkers, baklampa eller liknande på din MC.
Lägg i varukorg

Bromsljus som inte aktiveras eller flimrande LED i dina nya 3 in 1 MC-blinkers?

Om du har en MC med canbus, sliten regulator eller annan känslig elektronik kan du uppleva problem med att bromsljusen inte tänder upp ordentligt eller att blinkers och/eller bakljus flimrar. Detta beror på störningar i de elektroniska frekvenserna (hertz). Detta kan avhjälpas med en kondensator som stabiliserar strömpulserna innan de når ut till dina lampor.

Kondensator 100 µF – Fix till LED-lampor på MC

19.00 kr
En kondensator som löser fel där LED-blinkers flimrar, blinkar eller bromsljus som inte aktiveras som det ska. Monteras likt ett motstånd på den krets som felar.
Lägg i varukorg

Kondensator med Kabel – Lösning till Flimrande LED-lampor på MC

59.00 kr
En kondensator med kablar för dig som inte vill eller har möjlighet att löda. Kapacitator som löser fel där blinkers eller framlampa i LED flimrar, blinkar eller bromsljus som inte aktiveras som det ska. Monteras likt ett motstånd på den krets som felar.
Välj alternativ

Vi hoppas du hade nytta av denna guide. Om du har några frågor om installationen eller dessa 3 in 1 till MC kan du kontakta vår support så hjälper vi dig.

I denna guide har Circula S 3 in 1 monterats på en Yamaha SR500 Scrambler.

Circula S – Runda 3 in 1 MC-blinkers Bakljus och Bromssljus i LED

799.00 kr
Små och runda 3 in 1 med starka LED-lampor. Med design som touchar retro vilket gör att denna MC-blinkers passar bra på Scrambler, Cafe och andra custom-mc.
Lägg i varukorg

Circula S – Runda MC-blinkers i LED

679.00 kr
Små och runda miniblinkers med starka LED-lampor. Med design som touchar retro vilket gör att denna MC-blinkers passar bra på Scrambler, Cafe och andra custom-mc.
Lägg i varukorg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *