Guide: Montering Phoenix – MC-Backspegel för styränden

Vi får många frågor om vår populära backspegel Phoenix som monteras på styränden på motorcykel. Vi har därför skrivit ihop en liten monteringsguide om hur den monteras och mer info om backspegeln.

Många är vi som ogillar utseendet på originalspeglarna på motorcykel. De må ge bra sikt (om man inte är bredaxlad) men ser oftast ut som ett par öron på valfri gnagare. Lösningen för att få ner profilen på motorcykeln heter backspegel för styrände.

Phoenix – 2x Styrändsbackspegel

En liten och smidig backspegel till styrände på MC

Phoenix, är en liten och diskret backspegel som ger bra och stabil sikt bakåt och ger en snyggare look på din MC jämfört med originalspeglarna. Spegelytan är konvex vilket ger en bra översikt om vad som händer bakom motorcykeln och förminskar den döda vinkeln.

 

Montering av MC-backspegel på styränden

Backspegeln kan monteras på tre sätt. Du behöver ha handtag med öppna ändar för att montera styrändar på din MC.

  • Inuti styrröret. Passar innerdiameter mellan 13-17mm.
  • Runt styrröret. Passar ytterdiameter 22mm.
  • I integrerad M8-gänga. Monteras direkt i gänga i styret med originalbult (Många Kawasaki har M8-gänga i styret) utan expanderhylsor.

I denna guide monterar vi inuti ett LSL-styre med hjälp av medföljande expanderadapter för styränden.

Steg 1. 
Demontera spegelns armatur från klämman och styränden. Då blir det lättare att hantera åtdragningsmomentet.


Steg 2. 

Testa vilken av hylsorna som passar bäst inuti ditt styre och stick in expanderdelen av styränden. Dra åt med hjälp av passande insex-nyckel.

  • Skruva in konan för hand så att den precis låser sig utan att expandera hylsan och stoppa in i röret.
  • Håll hårt runt styränden så den inte snurrar runt inuti styret och dra åt.
  • Bulten behöver snurra länge för att expandera hylsan inuti styret.
  • Om du behöver hålla med en polygrip, lägg en trasa i infästningsbanan så du inte skadar den.
  • Dra åt hårt tills bulten inte snurrar längre och du känner att det sitter åt ordentligt.

Steg 3.
Montera på klämman först och dra åt de två bultarna som låser fast den runt styränden.

  • Stoppa in kulan i fästet när klämmans två bultar tagit gänga.
  • Dra åt bultarna ytterligare så att kulan fixeras i fästet och inte ramlar ner när du släpper.
  • Sätt dig på din MC och justera in spegeln så att klämman sitter snyggt och du får en bra vinkel på spegeln.
  • Dra åt bultarna så konstruktionen låser i vinkeln som ger dig bäst sikt bakåt.
  • OBS! Dessa två bultar är mycket små och känsliga om du överdrar gängorna, dra åt mycket försiktigt för hand tills du känner att det sitter tillräckligt.

Steg 4. 
Se till att expanderbulten inuti styret är tillräckligt åtdragen så att spegeln inte ändrar sig när den belastas av fartvinden, ta tag i spegeln och vrid lite lätt.


Steg 5. 

Gör samma på höger procedur på höger sida.

  • Om du har stängd gasrulle/trottelreglage behöver du slipa upp änden med en rundfil eller Dremel så att expandern går in i styrröret.
  • Justera gasrullen inåt så den inte ligger emot styränden och ger dig semestergas.


Steg 6.

Sist men inte minst, efterdra!

  • Styrändarna fungerar också som vibrationsdämpare för styret och tar upp mycket vibrationer.
  • Efterdra redan efter första milen för att säkerställa att det sitter som det ska.
  • Efterdra igen efter ca 5-10 mil.

 

Hur blev resultatet på din MC? Låt oss veta i kommentarsfältet eller på sociala medier.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *