Guide: Byte av backspeglar på en Kawasaki Z900

Vår kund och byggpartner Anders Hall har köpt backspeglar till styrändarna på sin Kawasaki Z 900. Anders har dokumenterat själva bytet av speglarna för att beskriva monteringen och visa att det är ett enkelt ingrepp som ger stort resultat. 

Byte av backspeglar, styrändar och täcklock på Kawasaki Z900

Då var det äntligen dags att byta de aningens fula orginalspeglarna på Z900:an. Produkter jag använt mig av från Hojstyling är:

Enkelt ingrepp som gör stor skillnad på din MC

Jag började det hela med att dra upp skyddsplasten för att komma åt muttrarna,
det var bara att lätta lite på den undre sen var det bara att snurra av speglarna.


Istället för att lämna ett öppet gänghål där smuts och vatten kan frodas och bilda rost så täckte jag det med Highsiders täcklock och de passade perfekt, inget som lossnar i första taget!

Sedan var det bara att börja skruva bort original-styrändarna och de kan sitta rejält om man har otur då bulten är låst med gänglåsning. Den ena gick ganska lätt men den andra satt ganska rejält men lossnade till slut utan våld eller behöva ta till värre åtgärder som att behöva borra sönder bulten.

När jag skruvat av originalet så kände jag skillnaden på de båda och de nya var betydligt lättare.

Nya styränden gick på utan problem och kändes som en fördel att det fanns kvar lite av gänglåsningen för det gick ganska tungt att skruva tillbaka bulten, behöver nog inte vara orolig att den heller lossnar.

Efter detta var det äntligen dags att montera dit backspeglarna, fick använda mig av den medföljande distansringen till speglarna, sen på med spegeln och dra åt den, jag valde att ha den monterad neråt men går ju givetvis att ha uppåt med om man föredrar det.

En grej som jag uppskattade med dessa speglar är att de går att rotera 360 grader, lätta att få till så man ser bra.
Glöm inte att dra åt bulten till spegelfästet ordentligt och igen efter ett par mil.

Har nu kört premiärturen och det funkade riktigt bra, man får meka lite med dem tills man känner att de sitter rätt och ja jag kan erkänna att jag ibland kollade där orginalen satt en gång men det vänjer man sig snart av med.
Hur som helst så ser man bra i dem, kanske får sänka huvudet lite för att se men man ser väldigt bra bakåt i dem. Orginalen såg man en hel del av sina egna axlar.

Så slutsatsen av detta är att jag fick ett bra mycket schysstare stuk på Kawan och ser bra bakåt. Stort tack till Hojstyling för all hjälp!

Tack Anders för bilderna och din guide! Vill du också synas här med din MC? Kontakta oss och bli byggpartner!

2 tankar på “Guide: Byte av backspeglar på en Kawasaki Z900

  1. Hampus says:

    Hej!

    Funderar på att köpa samma uppsättning till min Z900 -20.
    Men ökar inte vibrationerna i styret efter att man byter ut styrändarna till dessa som är så mycket lättare?
    Mvh Hampus

    • Niclas says:

      Hej Hampus! Tack för din förfrågan. På radfyrorna har vi inte märkt någon skillnad alls i vibrationer på de vi monterat. På en äldre ER6N (äldre parallel-twin) har vi fått information från en kund att det upplevdes som lite mer vibrationer i styret, där vägde originaländarna mycket mer än dessa. Men för modernare motorer med mindre vibrationer och speciellt radfyror ska de vara avstämda för att eliminiera vibrationer i styret. Ha en fin dag!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *