Guide: Montering av ställbara racehandtag LSL – Ergonia på Z900

Vår kund och byggpartner Anders har dokumenterat sitt byte till ställbara racinghandtag på sin Kawasaki Z 900. Vi får många frågor om hur detta byte av grepp går till, i guiden ser du alla steg i själva processen för bytet av handtag från LSL på MC.

Byte av broms & kopplingshandtag på Kawasaki Z900

Så var det dags att gå på nästa grej att byta på min Z 900 och det fick bli broms & kopplingshandtagen. Jag hörde av mig till Hojstyling som tipsade mig om LSL Ergonia ställbara MC-handtag och de var inte bara snygga utan hade även funktioner jag var ute efter som att lätt kunna ställa avståndet för fingrarna och att man även kunde ändra längden på dem för 4, 3 eller 2 fingrar. Upptäckte att de inte bara gav ett snyggare intryck utan också var betydligt skönare än originalen och gav en bättre känsla.

Som vanligt kom det ett bra packat och snabbt paket från Hojstyling. Nedan kommer lite bilder från bytet och sakder att tänka på under bytet till dessa ställbara mc-handtag.

Jag började med bromshandtaget och använde en hylsnyckel på undersidan och en skruvmejsel på ovansidan för att lossa skruven som håller fast handtaget. Känn gärna efter lite hur hårt den sitter då man inte ska dra den för hårt sen när nya handtaget ska monteras.  När skruven är borta är det bara att ta bort originalhandtaget.


Därefter rengjorde jag skruven med bromsrengöring och fettade in den, sen var det bara att passa in handtaget och i med skruven igen. Tänk på att inte dra åt för hårt och när du sätter dit det nya handtaget och akta givaren för bromsljuset.  Jag behöll handtaget för bromsen i kortaste längden så det passar 2-3 fingrar.


Sedan vidare till det ställbara kopplingshandtaget

När man byter kopplingshandtaget är det viktigt att man får till rätt glapp innan kopplingen tar. Mätte upp glappet innan som låg på 3mm, kolla gärna i manualen för just din motorcykel vad som gäller, Kawasaki rekommenderar 2-3mm i manualen för min Z900. Här upptäckte jag att inte hylsan på hylsnyckeln fick plats så det fick lösas med en fast nyckel och vrida den med en skiftnyckel. Samma gäller här, få en känsla på hur hårt det är draget.

Dra upp skruven som håller handtaget på plats, därefter lossa lite på låsskruven för kopplingsvajern, akta så man inte skadar brytaren för kopplingen, dra ur handtaget ur fästet och lirka ur kopplingsvajern.

Tryck ur bussningen som sitter i original handtaget, denna används även i det nya handtaget. Jag rengjorde den med bromsrengöring och gav den även lite fett.  Nu är det bara att trycka dit bussningen i nya ställbara handtaget och trycka tillbaka vajern igen.

När vajern är på plats igen är det bara att trycka in handtaget, akta kopplingsbrytaren! Sedan i med skruv och mutter och dra åt med handkraft, dra åt låsskruven för vajern igen och kontrollera att glappet är korrekt. På kopplingshandtaget lossade jag skruven för längden och ställde in den för fyra fingrar.  Sen var det klart, glöm ej att kontrollera att bromsljuset fungerar som det ska! Jag hissade upp bakhjulet på depåstödet och testade kopplingen genom att lägga i ettans växel och köra det i luften för att se att kopplingen tog som den skulle och det var inga problem.
Sen blev det en åktur och det blev en annan känsla med de nya handtagen.

Jag blev väldigt nöjd med bytet, LSL Ergonia gav ett snyggare utseende och bättre känsla när man kör, har åkt många mil nu med dessa handtag monterade på min MC och är fortfarande grymt nöjd med dessa, värda varenda krona!

Och tänk på att det är värt att betala lite mer för dessa i mitt tycke viktiga komponenter istället för att köpa Kina kvalitet! Jag har sett för många exempel där det har gått av eller hängt sig. Stort tack till Hojstyling!

Tack för att du delade med dig av bilder och info från ditt byte Anders! Vill du också synas här med din MC? Kontakta oss och bli byggpartner!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *