10 udda MC-motorer med härligt ljud

Radfyror, twin och enstånkor är de motorer vi är mest vana att se och höra inom MC-världen. Men en helikoptermotor och en fyrkantsmotor hör inte till vanligheterna. Vi har tidigare listat de enligt oss topp 10 skönaste MC-ljuden. Många tycker olika kring avgasljud men de flesta håller nog med om att en ganska stor del av upplevelsen av en motorcykel är just avgasljudet. Avgasljudet kan man styra med olika typer av ljuddämpare och slip-on men dirigenten som styr karaktären hos ljudet är takten, antal cylindrar och volym på motorn.

10 udda MC-motorer med härligt ljud

Nedan har vi listat 10 ovanliga MC med annorlunda och ovanliga motortyper som ger ifrån sig fantastiska toner och kanske är det första gången du hör talas om någon motorcykel i listan. Från 10 till 1, höj volymen och njut! Tänk på att inte ha för högt ljud på högtalarna i början av klippet då volymen varierar något.

10. Kawasaki H1 Mach III (1969-1975)

En tvåtakts-motor med 3 radmonterade cylindrar på totalt 499cc. Motorcykeln tävlade i 1970 års 500cc World Championship och kördes av Ginger Molloy upp till en 2a plats det året. Motorcykeln kallades ofta ”The triple with the ripple”.

 

9. Yamaha RD500 / RZ500 (1984-1986)

En tvåtakts V4 med 499cc och 86 hästkrafter. Ni som var unga när tussilagon (RD350) slog igenom blir säkert nostalgiska när ni ser instrumenteringen och hör storebrorsan i det här klippen. Det finns många likheter mellan dessa motorcyklar. V4an ylar om möjligt något mer än parallel-twinen på RD350. Modellen hette RZ500 i bland annat Kanada och Australien, senare kom en lättad version av RD som vägde 9kg mindre och med en del uppgraderingar i chassit. Motorn har dock varit samma genom hela produktionstiden.

 

 

8. Boss Hoss ”Stud Hoss” (2000 – 2008)

En väldigt amerikanskt motorcykel med en 8230cc 502 big block från Chevrolet. Med samma motor som sitter monterad i många amerikanska muskelbilar levererar den ett enormt vrid på 603 Nm och 445 hästkrafter vid 5750 rpm.

 

7. Moto Guzzi V8 ”The Otto” (1955-1957)

Ännu en V8, men något mindre. Med en V8 på 499cc tillverkades denna motorcykel speciellt för tävling i Grand Prix 500cc. Motorn levererar 78 hästkrafter vid 12000rpm och toppar 279 km/h vilket var mycket snabbt för sin tid. Med en karaktäristisk kåpa större än Xjell känns ”The Otto” enkelt igen.

 

 

6. Yamaha TZ 750 (1974-1979)

En tvåtaktsmotor med fyra cylindrar på rad på totalt 747cc som levererade 120 hästkrafter. En Klassisk racemotorcykel som bland annat vunnit Daytona 200 nio gånger i rad. Oerfarna förare beskrev TZ 750 som en brutal danspartner, mycket svårkörd med sin ovanligt korta hjulbas och en toppfart på 295 km/h.

 

 

5. Honda RC211V (2002–2006)

En tävlingshoj byggd utav Honda Racing Corporation (HRC) med en unik 990cc V5 motor på 240 hästkrafter. RC211V ersatte den mycket framgångsrika tvåtaktsracern NSR500 och blev den första Honda-motorcykeln i nya klassen MotoGP. Valentino Rossi körde hem segern på den här motorcykeln samma år den lanserades.

 

4. Suzuki RG500 ”Gamma” (1985-1987)

På denna motorcykel sitter en mycket speciell motortyp. En tvåtakts ”square four engine”. Alltså 4 cylindrar placerade i fyrkant med två vevaxlar som roterar åt var sitt hål. 498cc som ger 94 hästkrafter vid 9500 rpm.

 

3. MTT – Y2K (2000-2005)

En motorcykel med jetmotor. Samma jetmotor som sitter i mindre helikoptrar och genererar ca 320 hästkrafter vid 52000 rpm (!). Under nummerskylten sitter en led-display som varnar bakomvarande för de 1200° varma avgaserna. Skylten hjälpte dock föga i TV-profilen Jay Lenos fall då han berättat om hur han i backspegeln kunde se en bakomvarande bils front smälta ihop som om den vore gjord av glass. Kolla in killen nedanför som gör en burnout. Magiskt turbinljud!

 

2. Lazareth LM847 – 2016

En motorcykel med en Maserati V8 på 4,7L som levererar 470 hästkrafter och 620 Nm i vrid. Ljudet ur motorn och det unika bygget tar sig igenom det faktum att den har 4 hjul och en bilmotor och hamnar på en andraplats i vår lista. Bakdelen ser ju faktiskt ut att vara från en Ducati Panigale.

 

 

1. BMW K1600 GT  (2011-2016)

En motorcykel med en 1649 cc rak sexa! Samma motor som i BMWs koncept hoj ”Concept 6” som vi tidigare skrivit om i MC-bloggen. Motorn sattes i produktion och stoppades in i modellen K1600 GT och GTL år 2011, den sistnämnda är en lyxvariant och en direkt konkurrent till Hondas Goldwing (inte konstigt att den väger 350kg). Motorn ger 160 hästkrafter och ett makalöst vrid på 175 Nm. Men framförallt, ett underbart ljud!

 

 

Bonus
Ett gäng påhittiga tyskar byggde en motorcykel med 24 ihopkopplade motorsågsmotorer. Om vi utgår från att dessa likt en normal motorsåg har 5 hästkrafter hamnar den teoretiska på effekten totalt 120 hästkrafter.

Vilka motorer tycker ni låter bäst? Har vi missat någon uppenbar motortyp som borde vara med i listan? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *