En diod som blockerar strömläckage i seriekopplade elsystem. Låter strömmen passera åt ett håll men inte åt det andra. Fungerar till exempel för LED-blinkers på MC där alla fyra blinkar samtidigt.
- Denna diod blockerar strömläckage åt ett håll i en motorcykels elsystem, vanligast förekommet mellan blinkerskretsarna vänster och höger vid byte till LED-blinkers.
- Om alla fyra blinkers blinkar samtidigt tyder det på en seriekopplad indikator till både vänster och höger blinkers, alltså att kretsarna vänster och höger någonstans på kabelstammen eller i själva indikatorn möts.
- Fenomenet beror på att glödlampan i indikatorlampan är ihopkopplad med alla fyra blinkers och med ett LED-blinkers “läcker” ström igenom kablaget då motståndet blir annorlunda i kretsen.
- Testa att dra ur lampan ur indikatorn och prova blinkersen för att se om detta är fallet även på din hoj.
- Om det fungerar korrekt med indikatorlampan urdragen behöver du två dioder inkopplade på indikatorlampans pluskabel från varje sida för att blockera läckaget mellan vänster och höger blinkerskrets.
- Det åtgår en block-diod per varje inkommande pluskabel från blinkkretsarna för att avhjälpa problemet. Se kopplingsschema i bilder.
- Priset avser en likriktardiod.
För installation, kika på vårt kopplingsschema i bilderna ovan:
- Leta fram de två polerna till indikatorlampan. Enklast är peta ur fästet och frigöra lampan eller kika på kopplingsschemat till din MC för att se vilka färger du ska leta efter.
- Klipp båda kablarna på ett lämpligt ställe som uppmärkt på schemat.
- Montera en diod från vänster blinkerssignal och en diod från höger blinkerssignal på en och samma kabel. VIKTIGT att silverranden monteras åt rätt håll, annars blockerar du kretsen.
- Överbliven kabel kopplar du till en väl jordad punkt på motorcykeln. Nu bör indikatorn och dina blinkers lysa korrekt.
- För att skydda mot kortslutning och nötning på dioderna kan du använda eltejp eller dessa krympslangskit (se bild för exempel).
OBS! Kopplingschemat avser indikator där mötespunkten för höger och vänster krets är i själva indikatorn. Har du denna mötespunkt längre ner på kablaget behöver du montera dioderna där (se elschema för din MC).
Specifikationer diod:
Silicon-Power-Diode 5A/1A, (U) 50V / 20V, blocking-diode
Max. belastning: 5 ampere / 1 ampere
Silverdelen på dioden markerar åt vilket håll strömmen flödar, se kopplingsschema och bild.
Tommy (inloggad köpare) –
Kanongrejer som hjälper att få ordning på seriekopplade blinkers.
Dock stämmer inte schemat på bilden, iaf inte på en VN800.
Dainarts (inloggad köpare) –
Bra grej men först måste komma på att man behöver det.Schemet stämmer inte för Honda Shadow.Bra att finns Youtube
Peter Björk (inloggad köpare) –
Riktigt bra! Avhjälpte problemet med “varningsblinkers” oavsett vilket håll man blinkade.
Ronny (inloggad köpare) –
Bra med information om dessa på er hemsida. Funkar bra på min hoj.
Tommy (inloggad köpare) –
Jag skrev 4 juli 2020 att schemat inte stämmer för en VN800. Vill bara fylla i att nu är det rätt schema här på sidan 🙂
Jag hade tänkt ändra texten i min ursprungliga recension men vet inte hur man gör.
En toppenprodukt är det!