Sporthoj

Billig och rolig sporthoj

Varför många väljer bort sporthojar är p.g.a. de skyhöga försäkringspremierna. Orsaken är självklar. Ju fler olyckor med en viss typ av motorcykel och med en viss åldersgrupp desto mer måste bolagen höja just dem premierna. Dessvärre är sporthojar väldigt ofta inblandade i olyckor, oftast i singelolyckor med förare mellan 20-30 år. Så är du inom det åldersspannet så kan man räkna med orimliga siffror på offerten från försäkringsbolaget. Många väljer i dessa fall att ställa motorcykeln på någon av sina föräldrar. Detta är okej om föräkringsbolaget ej anger annat. Med detta alternativ skjuter istället självrisken i höjden. Oftast blir den dubbel eller ännu mer om föraren vid olyckstillfället är under 30 år.

Honda CBR 600 F-sport

MEN, det finns faktiskt en sporthoj vad med som kan anses som rimlig försäkringspremie.
Försäkringsbolagen kategoriserar ofta sporthojar i två ”fack”. Ett ”sport-sport” och ett ”sport”. Till exempel en Honda CBR 600RR är en renodlad sporthoj. Den går inom den dyraste kategorin ”sport-sport” och skulle på mig som under 25 år kosta lika mycket som hojen var värd PÅ ETT ÅR. Ca 65 000 kronor. Samtidigt som en sport-touring går inom kategorin ”sport” och kostar ofta mindre än hälften.

Hondas CBR 600 F-sport är inom den sistnämnda kategorin. Med rätt mc-styling ser den ut som en renodlad sporthoj och med ett slip-on går och låter som en renodlad sporthoj men kostar en väsentligt mindre peng att försäkra.
Detta därför att denna motorcykel går som sport-touring. Vilket är gynnsamt för ägaren i alla lägen.

Honda CBR 600 F-sport.

Honda CBR 600 F-sport.

Försäkring Honda CBR 600

Ett offertexempel på samma bolag.
En Honda CBR 600 RR kontra Honda CBR 600 F-sport från samma år.
Förslaget är taget från en medelålders man med körkort i minst 10 år. Avställningsbar försäkring.

Honda CBR 600 RR

Trafikförsäkring – 5000 kr per år.
Halvförsäkring – 5854 kr per år.
Helförsäkring – 13028 kr per år.

Honda CBR 600 F-sport

Trafikförsäkring – 4018 kr per år.
Halvförsäkring – 4464 kr per år.
Helförsäkring – 7626 kr per år.

Så hur är då denna motorcykel att äga?

Den är inte jättevanligt förekommande på svenska vägar då den aldrig såldes i något större antal i vårt avlånga land.
En 600cc radfyra som original levererar 109 hk på 12500 rpm med en riktigt fin effektkurva. Ett sportigt chassi med riktigt bra bromsar. Motorcykeln väger 185kg.
Denna motorcykel är mycket modern för sin årgång med en riktigt tilltalande design. Ingen skulle på något vis lägga märke till att det skulle vara en sport-touring bara genom att titta på den. Kör man den däremot så märker man att komforten är annorlunda mot en sporthoj. Den är mycket bekvämare att åka på, inte lika extrema vinklar på knäna samt att inte lika mycket vikt fördelas på handlederna. En bekvämare sittposition helt enkelt. Men den känns ändå sportig när man kör den styggt.
Bakhjulsåka är absolut inga problem. Du ligger lika stabilt på bakhjulet som med vilken sporthoj som helst.

I kurvorna känns den även där som vilken sporthoj som helst. Med 180 bakhjul och 120 framtill går det riktigt smidigt att brotta ner den på mindre landsvägar. Fjädringen upplevs som något mjukare men utan att kännas svampig på något vis.

MC-styling av Honda CBR 600

Med en enkel touch med diverse mc-tillbehör blev den riktigt snygg och sportig. Ett slip-on från Leovince gav den en riktigt bra look med ett galet fint ljud. Ett förhöjt kåpglas av double bouble typ i svart gjorde att hojen blev skönare att köra samt en kaxig look.
Denna hojen är den en av de första modellerna från Honda med insprut och det tenderar till att märkas på effektkurvan. Riktigt bra gasrespons dessutom.

HondaCBR600f-sport
– Honda CBR 600 F-sport

Ett fint och välvårdat exemplar går att köpas för ca 25-30 000 kronor i skrivande stund.
Dessvärre är de som sagt ganska ovanliga på svenska marknaden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *