Inspiration & Kundbyggen, Motorcykel, Scrambler

ScrambleR 500 – Yamaha SR 500 Retro Offroad

Yamaha SR 500 är en riktig klassiker till motorcykel och sägs vara “The original Thumper” med sin stora luftkylda enstånka. Följ vårt MC-bygge där vi restaurerar och bygger om den populära 80-tals stadshojen SR500 till en retro Scrambler med många finesser och stilren offroad-design.

Det tog ett par år med många krokar ute och flera bevakningar på Blocket.se innan vi fick fatt på en Yamaha SR 500 att restaurera och bygga om till en scrambler i klassiskt stuk. En MC värd sitt namn som just “Scrambler” som är körbar både på asfalt, grus och terräng.

Vad är en Scrambler för typ av motorcykel?

Benämningen Scrambler härstammar från tidigt 1920-talets England där man likt trenden med Cafe Racer  lättade sina motorcyklar så mycket som möjligt och körde amatörtävlingar där snabbast från punkt A till punkt B helt enkelt vann ett rykte och ära. Denna typ av Scramble-tävling växte sig mycket stark mellan 1920-1940 talet och kördes på underlag som växlade mellan asfalt, kraftigt kuperad terräng och grusvägar. Innan denna typen av MC-körning blev känt som “Scramble” kallades det för “Mix-up” just för variationen av underlag som påminner lite om dagens Supermotard. Det tog många år innan fabrikörerna såg potentialen i trenden och det dröjde hela vägen fram till 1950 innan Triumph bröt mark och lanserade Triumph Trophy TR5 som ansågs vara den första fabrikstillverkade Scramblern värd sitt namn.

Med tiden har fenomenet Scrambler växt och såklart motorcyklarna förändrats. En Scrambler kännetecknas dock fortfarande av en rad punkter:

  • En enkelhet utan onödiga MC-delar monterat
  • Stuket offroad är genomgående
  • Det klassiska lyfts fram och är bibehållet
  • En kraftigt vadderad sadel ofta av typen limpsadel är säreget för just en Scrambler, ursprungligen för att kompensera den ofta dåliga dämpningen bak
  • Minimala ljuddämpare eller raka rör då det förr i tiden aldrig var ett problem med ljudnivå på tävlingar eller i trafiken
  • MC-däck med hög profil och kraftiga dubbar för bra grepp i terräng och grusväg men ändå körbart på asfalt
  • Hög slaglängd på dämparna och markfrigång (förr i tiden skruvades dämparna upp till maximala möjliga förspänning för att öka markfrigången)

Just precis dessa punkterna har vi haft i beaktande när vi planerat och genomfört vårt projekt ScrambleR 500.

Yamaha SR 400 och SR 500 – The original Thumper

Den första SR-modellen släpptes 1978 vilket gör den 45 år gammal idag (år 2023). Modellen är en av Yamahas mest sålda motorcyklar än idag och år 2013 återupptogs tillverkningen av den gamla modellen med endast små uppgraderingar. För att uppfylla avgaskraven som förändrats en del sedan säljstoppet 1999, den nya modellen fick bland annat direktinsprutning. Just SR500 blev mycket populär som en stadshoj i Europa med ett smidigt chassie och bra vrid. Den stora encylindriga motorn med dubbla ventiler och en överliggande kamaxel ger ifrån sig ett karaktäristiskt slaglikt ljud vilket gav motorcykeln smeknamnet “Thumper”. Idag är “thumper” ett av entusiasterna vedertaget begrepp för alla encylindriga motorcyklar.  Yamaha SR är idag en kultförklarad ikon med distinkt karaktär och är mycket populär som custom-MC av typen caféracer, bobber eller scrambler då den med sitt enkla och öppna stålrörschassi lämnar utrymme för stor kreativ frihet.

SR400 och SR500 är kända för sin tidlösa design. Den första skissen av Yamahas chefsdesigner Atsushi Ishiyama San sticker helt klart ut då den med sina raka linjer och minimalistiska design liknar just det stuk som många idag eftersträvar i sin jakt på den perfekta retro-motorcykeln.


Yamaha SR Skiss – © Yamaha Motor Japan

Yamaha SR 500 original – © Yamaha Motor Japan

Ombyggnation av en Yamaha SR 500 till Scrambler

Här kan ni följa en kort sammanfattning av vilka MC-delar som monterats och följa projektets gång från tom ram till färdig Scrambler. Tanken med denna ombyggnationen är att bygga en stilren, rolig och mångsidig motorcykel som lika funktionell på stadens asfalt som på grusväg och skogsvägar. Valet av just en Yamaha SR 500 grundar sig i motorns härliga ljud och vrid samt, ramens simpla konstruktion vilken bjuder in till relativt enkla modifieringar som inte kräver någon större förändring av geometrin, därmed undgår vi omregistrering av vår MC. SFRO har en förenklad guide för vad man bör tänka på vid ombyggnation av motorcykel, du hittar den HÄR!

Efter att ha hittat ett strandat renoveringsprojekt av en SR 500 2J4 från 1980 skissades en konceptdesign upp som kunde vägleda genom resans gång. Ramen på hojen sattes ihop med tank, hjul och fjädring för att få ungefärliga linjer att utgå ifrån.

 

Höjning av gaffel fram och längre stötdämpare bak

Eftersom SR500 är väldigt låg original behövdes fjädringen höjas upp rejält för att kunna fungera som Scrambler. Fjäderbenen fram byttes ut till 7 cm längre gaffelrör och bak monterade vi stötdämpare Twin Shocks 365mm långa bak vilket ger 45mm höjning. Detta ger en tillräcklig markfrigång för att likna en scrambler och tillåta viss offroad-körning.

Rizoma Fat bar med LSL konverteringssats från 22mm till 28mm MC-styre

Initialt var det tänkt med ett klassiskt scrambler-styre med fågelpinne men den tankes byttes ut då det såg lite klent ut och styret blev något kort. Ett Rizoma MA009B monterades istället för att få en mycket kraftigare look runt den annars klena kronan och ett bredare grepp vilket passar bra för stuket. För att konvertera från original 22mm till Fat bar 28mm behövde vi byta ut hela fästklämmorna mot nya LSL M10 Styrklämmor vilket gjorde konverteringen mycket enkel och smidig.

Framlampa Bates och Motogadget Motoscope hastighetsmätare

Framtill på motorcykeln monterades en svart Bates 6 tum. Bates-lampan har inbyggt positionsljus och H4-lampa med en design som passar in på stuket mycket väl. Framlyktan är helt godkänd för användning på vägarna. Framlyktan monterades i befintlig originalinfästning som modifierades något för att passa Bates-lampan. Det gav möjlighet till gummerad upphängning som tar upp smällar och vibrationer väl. Vi valde en Bates-lampa med infästning i botten men man kan även montera denna med centerade fästpunkter och fästen för gaffeln om man saknar möjlighet till andra fästpunkter vid kronan. För inkoppling av elektroniken använde vi kabelskor för montering av elektronik och Auflex-kabelkanal för att skydda kablarna mot nötning när styret rör sig fram och tillbaka under körning.

Som hastighetsmätare valdes en Motoscope Tiny en mycket liten och funktionell MC-mätare som har de funktioner som behövs för denna typen av motorcykel. Vi använder Daytonas-signalomvandlare som monteras direkt i uttaget för original-wire och konverterar ett varv på wiren till en digital signal. Motogadget Motoscope fungerar tillsammans med denna omvandlare så vi sparar plats och slipper använda extern hastighetsgivare.

Montering av cafe-loop, limpsadel och stänkskärm

För att få till ett klassiskt retro-stuk och montera en mindre C-racer Scramsadle behöver bakramen kapas till och ersättas med en cafe-loop. Efter noggrant måttande sattes vinkelkapen i originalramen och cafeloopen svetsades på. Då vi ska montera stänkskärmar på denna Scrambler valde vi att vinkla upp bakramen något för att stänkskärmen ska sitta korrekt, detta ger även mer i ögonfallande linjer på motorcykeln. För att få extra stadga i bakramen kapades bitar ur originalramen bort och svetsades på ihop med ramen och nya loopen. Detta för att säkra upp om man exempelvis kör med passagerare.

Samtidigt svetsades fästen för stänkskärmen fast. Ett mycket smidigt hjälpmedel för infästning av exempelvis stänkskärmar är Building buddy, det är små fästen i stål som man enkelt svetsar på originalramen eller andra platser där infästning saknas. Med totalt tre fästpunkter monterades en bakre stänkskärm från LSL som kapades upp till rätt längd för denna MC. Bakramen gundlackades sedan och senare lackades denna delen i samma svart som resten av ramen.

För att sadeln ska passa vår SR500 Scrambler behövdes flera modifikationer. Utöver gaffelfästena som går in under tanken fram behövdes tre nya fästen tillverkas. Vi bockade till och monterade plåtbitar på bakre sidorna vilka agerar styrningar och håller sadeln fast i sidled. För att sadeln ska sitta fast i motorcykeln borrade vi ett hål i plastarmaturen och använde gängad popnit för att skapa en gänga i sadeln. I denna gänga kan vi sedan med en hjälp av en bult som som går från hjulhuset låsa fast sadeln på motorcykeln.

En matchande framskärm från LSL monterades fram med hjälp av en bockad stålprofil. Samtidigt monterades damasker på gaffelbenen.

Elektronikbricka för batteri, mo-Unit och elektronik på Scrambler

Själva “sambandscentralen” på motorcykeln sitter original i framlampan, under sadeln och i luftboxen där exempelvis regulator, relä, batteri mm. är monterat. Det är vanligt att SR500 drivs helt utan batteri med en kondensator istället, då vi tänkt montera Motogadget mo-Unit behöver vi ha ett batteri för att driva denna. Eftersom luftboxen är utbytt mot ett öppet luftfilter från DNA så finns ytterst få platser att montera batteri och övrig elektronik undangömt. Vi klippte bort 99% av befintlig kabelstam då den med mo-Unit blir överflödig. Det enda som sparades här var såklart kabelstammen till motorstyrningen (ECU), neutralväxel-signal och en matning till dödarknappen som vi behöver ha kvar (oljetrycks-varning saknas på SR500).

Vi är fast bestämda om att motorcykeln ska se så retro och “analog” ut som möjligt och batteriet och kabelstammen behöver därför gömmas undan helt. Det absolut minsta batteri vi kan få fatt på är ett JMT Lithium-batteri, detta batteri är såpas litet att det får plats under sadeln tillsammans med ECU, regulator och en mo-Unit från Motogadget. I samband med att vi bytte från ett traditionellt syrabatteri till Lithium behövdes laddningsregulatorn bytas ut mot en Ricks motorsport MOS-FET för att laddningen ska fungera med nya Lithium-batteriet.

För att kunna placera allt tight och i ordning tillverkades en elektronikbricka i aluminium. Vi använde oss av aluminiumark i 1,5mm som måttades upp och bockades till för att passa mellan ramen under sadeln. Med denna bricka kunde vi helt gömma undan all elektronik och batteriet på ett och samma ställe.

Eftersom denna elektroniklåda hamnade högre upp än original behövde vi förlänga kabelstammen från motorn (ECU och laddregulator) med ca 1 dm. CDI-box och samtliga kontakter till regulator och ECU kan nu gömmas undan i elbrickan. Regulatorn för laddsystemet placerades efter många om och men under tanken för att kunna få kylning av fartvinden under körning.

Inkoppling av Motogadget mo Unit Blue på Scrambler 500

Nu ska all elektronik till alla olika MC-tillbehör såsom blinkers, framlampa, hastighetsmätare med mera kopplas in. Till detta används en Motogadget Mo Unit Blue som är en otroligt smidig lösning om man drar om elektroniken på en MC. För smidigast möjliga inkoppling använde vi korresponderande kabelstam från Motogadget med rätt färgkoder och dimensioner för de olika funktionerna på MC. Med hjälp av mo.unit lyckades vi i princip halvera diametern på kabelstammen mot original vilket är många sparade kabelmeter. Tack vare mo-button behövs bara en signalkabel från styrets olika knappar till kontrollboxen istället för en kabel för varje funktion.

För att styra alla olika funktioner på motorcykeln monterades digitala knappar Motodaget Mo Switch tre knappar på varje sida styret. Dessa styr tuta, blinkers, hel-/halvljus, mätarfunktioner, tuta och dödarknapp. Då SR500 har kickstart finns ingen startmotor att ta hänsyn till här. Dessa digitala knappar skickar en puls till kontrollboxen som triggar respektive funktion.

Med hjälp av mo-button kopplas en 0,5 mm canbuskabel från styret till boxen, denna skickar olika pulser beroende på vilken knapp man trycker på och boxen tolkar denna för respektive funktion. Själva mo-button kan gömmas undan helt inuti styret. Denna delen är mycket trixig och tidskrävande då man behöver dra fram totalt 8 kablar inuti styret ut till knappsatserna genom totalt 3 borrade hål i styret. Här fick man helt enkelt ta hjälp av ståltråd och en stor portion tålamod för att lyckas.

Elsystemet har säkrats upp med två säkringshållare, en för mo-unit boxen och en för ECU-systemet. All inkoppling av belysning, tuta mm. har skett med hjälp av dessa smidiga kontaktskor till elektronik och Auflex kabelkanal för att skydda utsatta kablar mot slitage och värme.

När all el är inkopplad kapslar vi in kabelstammen med hjälp av en Spiral Loom kabelkanal. Denna är mycket flexibel och du kan fälla ut kablar för funktioner längs med kabelstammen.

Tändningslåset monterades även i elektronikplattan och kunde således gömmas undan näst intill helt. Då Yamaha SR 500 har svänghjulständning oberoende av övrigt elsystem behövde vi göra en speciallösning med ett tvåkanaligt relä för att kunna stänga av motorcykeln med hjälp av kontrollboxen (mo unit). För ingående beskrivning av denna lösning kan ni kika på videon längre ner i detta inlägg.

Avgasrör och ljuddämpare till Scrambler

Den ursprungliga Scramblern hade inte mycket till ljuddämpare. Vanligt var att man körde med raka rör och vi testade ett koncept med just raka rör vilket blev otroligt läckert men motorcykeln blev totalt obrukbar med den ljudnivå som blev. Vi fick tänka om!

Grenröret är ett Big Bore till en Yamaha XT 500 vilket passade perfekt på motorcykeln och har rätt vinkel in mot ramen så att man inte bränner sig på benet. På grenröret monterades som nämnt först ett turnout rakt rör vilket blev snyggt men inte körbart. Vi monterade istället en Bruiser Oval Ljuddämpare som passade bäst både mått- och utseendemässigt med sin retro-stil och ovala form. Ljuddämparen fixerades i ramen med hjälp av ett borrat hål som sedan nitades med gängnit för inffästningsmöjlighet. Ljudnivån blev bättre men för att få den godkänd på besiktningen monterade vi en kort dB-killer.

För att säkra upp mot brännskador på benet monterades också ett värmeskydd av modell Scrambler tillsammans med en bit svart avgasbandage för att få värmeskyddet mindre varmt.

Montering av blinkers, bakljus, bromspump och gashandtag

Vi börjar närma oss slutet på projektet och små detaljer med MC-tillbehör såsom belysning, bromsslang, bromspump, bromsljus mm. kopplas in. Blinkersen som kopplas in är Circula S LED-blinkers som med sin runda och diskreta form passar bra in på en Scrambler. För att få våra MC-blinkers på rätt plats tog vi hjälp av blinkersförlängare för att få ut blinkersen längre ut. För infästning använder vi befintliga gängor i motorcykeln och med hjälp av vinkelfästen till MC-blinkers hamnar de på rätt plats.

Backspegel Highsider Montana 2 monteras runt styröret på vänster sida. Som MC-handtag eller grepp som det också kallas valde vi Retro Cafe Grips vilka passar mycket bra på en Scrambler. På högersidan monteras Gashandtag med snabbgas och en Emgo Bromspump. Till bromspumpen kopplades en diskret svart stålomspunnen bromsslang. För att slippa mekaniska och krångliga bromskontakter till bromsljuset använde vi LSL hydraulisk bromsljuskontakt som passade direkt i bromspumpen. Bromslangen fixerades med hjälp av kabel och wireguide till MC.

Som baklampa agerar matchande LED-blinkers Circula S LED 3 in 1 som utöver blinkers även har inbyggt bakljus och bromsljus vilket gör att vi helt kan utesluta en baklampa och därmed bibehålla en minimalistisk look runt bakskärmen. De bakre 3 in 1 blinkersen monteras direkt i bakramen genom att borra upp ett hål som sedan gängas till med motsvarande gänga för blinkersen att fästas i. Detta ger en minimalistisk look och man slipper fästen och klämmor för att kunna montera blinkersen. På bakskärmen monteras en nummerskyltshållare med Highsider Split nummerskyltbelysning med tillhörande fäste.

Färdigställd Scrambler SR500 med Retro-stuk

Nu är motorcykeln färdigställd och resultatet blev just vad vi tänkt oss, en minimalistisk och stilren retro-scrambler som går att använda som just en Scrambler på grusväg, skog och asfalt. Se bilder nedan på den färdiga motorcykeln och även en film längst ner med en genomgång av designen samt, alla elektriska funktioner.

 

Tack för att du läst om vår Yamaha Scrambler 500. Om du har några frågor om ditt projekt eller rörande just detta projekt, skriv en kommentar nedan eller kontakta oss så hjälper vi dig. 

 

 

 

 

6 tankar på “ScrambleR 500 – Yamaha SR 500 Retro Offroad

  1. Per Arkenklo skriver:

    hej blir otroligt inspirerad av ert bygge och passar min smak exakt 🙂 Har kommit över en sr500 som gått 1000 mil som jag tänker bygga om. Bra beskrivning av bygget som jag nog till stora delar kommer att planka 😉 Jag är nyfiken på vad det är för gaffelrör ni satt dit för höjning, passar XT som jag antar är längre?

    1. Niclas skriver:

      Hej! Tack för din fråga och vad kul att läsa! Gaffeln är förlängd men XTns gaffelrör är 1mm större i diameter så det är inte från den hojen. Jag har försökt backtracka till vilken MC dessa rör var ifrån men inte lyckats få fram mer än att vi använt 35mm rör med längd 664 mm. Lycka till med ditt bygge! =) /Niclas, Hojstyling.se

  2. Ollie skriver:

    Trevligt bygge!

    Dock så vill jag påpeka att ni inte har en original ”oil drain” bult, detta kan resultera i dåligt oljefonden till toppen och att vipparm och nock går ner sig.
    Det finns två längder på bulten ( https://www.kedo.com/bolt-for-oil-filter-cover-length-40mm-oem-reference-90109-06419.html

    https://www.kedo.com/bolt-for-oil-filter-cover-length-48mm-oem-reference-90109-06511.html )

    Har själv råkat för nedgången vippa och kam.

    Mer info:
    https://www.xt500.co/oil-filter-drain-bolt-t8844.html

    1. Niclas skriver:

      Hej!
      Tack för din kommentar. Hyggligt av dig att notera och höra av dig. Vi köpte Kedos egen bultsats för renovering av motorn och vi ska dubbelkolla om det är korrekt bult med där. Jag tolkar det som att det är en av bultarna som låser fast kåpan till filtret som är lite speciell. Hör gärna av dig om du har mer info, mig når du på [email protected] Tack igen och ha en fin dag! /Niclas, Hojstyling.se

  3. Ollie skriver:

    Trevligt bygge!

    En hel del jobb nerlagt för att få en clean look.

    Dock så vill jag påpeka att ni inte har en original ”oil drain” bult, detta kan resultera i dåligt oljefonden till toppen och att vipparm och nock går ner sig.
    Det finns två längder på bulten ( https://www.kedo.com/bolt-for-oil-filter-cover-length-40mm-oem-reference-90109-06419.html

    https://www.kedo.com/bolt-for-oil-filter-cover-length-48mm-oem-reference-90109-06511.html )

    Mer info:
    https://www.xt500.co/oil-filter-drain-bolt-t8844.html

    1. Niclas skriver:

      Hej!
      Tack för din kommentar. Hyggligt av dig att notera och höra av dig. Vi köpte Kedos egen bultsats för renovering av motorn och vi ska dubbelkolla om det är korrekt bult med där. Jag tolkar det som att det är en av bultarna som låser fast kåpan till filtret som är lite speciell. Hör gärna av dig om du har mer info, mig når du på [email protected] Tack igen och ha en fin dag! /Niclas, Hojstyling.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *