MC-styling, MC-tips & Guider, Motorcykel

3 fördelar med DRL-ljus på MC

Vi som kör motorcykel vet ofta av egen erfarenhet hur ofta bilister missar oss ute i trafiken. Vi som kör bil vet också hur lätt det är att missa en motorcykel som kommer farandes. DRL-lampor för motorcykel gör att du och din MC syns bättre ute på vägarna och minskar risken för en olycka.

DRL är en förkortning av Daytime Running Lights, på svenska “körljus för dagtid”. Modern forskning visar att bilister uppfattar motorcyklar med tre ljuskällor bättre än de med endast en lykta vilka det jämfördes med i studien. Vidare finns det forskning som belyser att en eller flera LED-lampor riktade rakt fram ökar synligheten för motorcyklar på korta avstånd under 100 meter. SMC har länge förespråkat ett godkännande av användning av flera ljuskällor fram på en MC, de lyckades 2015 efter påtryckningar få trafikverket att godkänna trepunktsbelysning i kap 3 § 71 / SFS 2015:929 vilket har gjort det lagligt att använda extraljus i form av DRL-ljus på motorcykel under dagtid.

Tre fördelar med DRL-ljus på en motorcykel:

  1. DRL-ljus i LED gör att din MC syns bättre under dagtid.
    Forskning visar att fordon med ljuskällor i LED placerade i form av en triangel uppfattas bättre av bilister.
  2. DRL-ljus gör att du ser bättre under nattetid.
    Använd dina DRL-lampor som helljus/extraljus under de mörka timmarna för att se vilt och hinder på vägen bättre.
  3. DRL-ljus är efter 2015 lagligt i kombination med halvljuset.
    Det är efter 2015 lagligt med trepunktsbelysning, DRL-lampor på motorcykel får alltså användas tillsammans med halvljus på dagtid. Ej under skymning, gryning eller nattetid.

 

 

Det har i Sverige diskuterats flitigt huruvida man får använda DRL-ljus / varselljus tillsammans med halvljus, vi som kör MC menar att det är en självklarhet att komplettera DRL-ljus med halvljus då vi syns betydligt bättre under dagtid. Meningsskiljaktigheterna har varit stora mellan myndigheter och MC-åkare i den här frågan, men vi som kör MC vet hur viktigt det är att synas och för oss är valet enkelt. En uppdatering utfärdades som tidigare nämnt år 2015 efter påtryckningar från SMC vilken i alla fall tillåter trepunktsbelysning under dagtid.

Vad säger besiktningen och vilka regler gäller för DRL-lampor på MC?

Det finns mängder av stadgar och EU-direktiv gällande vad som får lysa samt när på dygnet det får lysa framåt på en motorcykel. Det finns flertalet A4-sidor att läsa gällande detta på Eurolex där du kan söka på följande gällande dessa varselljus: ECE48 EG2009/67, ECE53 och den senaste uppdateringen av SFS 2015:929.

På besiktningen
Vi kontaktade en besiktningsman för att få svar på vad som egentligen gäller vid kontrollbesiktning. Då reglementena är relativt nya fick vi lite spridda skurar gällande vad som egentligen gäller. Tillslut fick vi tag på en besikningsingenjör på ett välkänt besiktningsorgan. DRL-ljus får inte enbart vara kopplade på samma strömkrets som halvljuset. Det får vara kopplat på en separat strömkrets med egen strömbrytare. Kort och gott, koppla dina DRL-ljus / varselljus till en egen strömbrytare och styr själv när de ska lysa för att du ska synas bäst utan att störa medtrafikanter.

Ute på vägarna
Enligt SFS 2015:929 71 § – Vid färd på väg med motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet.
Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus. Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.


Vilka DRL-lampor / Extraljus för MC skall jag välja?

En lampas ljusflöde mäts i lumen, ljusflödet är förenklat hur starkt en lampa lyser. Lumen behöver du alltså ha koll på vid köp av DRL-ljus, ju högre lumen-värde desto bättre ljus får du på din MC. Nedan ser ni några av vad vi anser vara de mest prisvärda DRL-ljusen för MC på marknaden:

Denali DRL – D2 DM Slim TriOptic Extraljus till MC 
En DRL-lampa för MC med 10 watts Cree LED som ger hela 1095 Lumen per enhet. Denali har flertalet moderna tekniska funktioner som ger maximalt med belysning i en liten armatur.

 

Highsider Extreme DRL – Extraljus i LED till MC 
En liten DRL-lampa med 3 högeffektiva LED-lampor på 8 watt som tillsammans ger 800 lumen. Armatur i robust aluminium.

 

Denali DRL – D4 2.0 TriOptic Extraljus till MC
En riktig värstinglampa från Denali. En DRL-lampa med 4 stycken 10 watts Cree LED per enhet som tillsammans ger hela 4380 Lumen(!). En armatur som är anpassad för adventure-hojar och tål således mycket stryk och kan användas under vattenytan, genom bäckar eller floder.

 

Highsider DRL – Extraljus i LED till MC 
En liten enhet med 71,5mm i diameter och 4 högeffektiva LED-lampor på totalt 2.5 watt vilket ger ett  ljusflöde på 150 lumen.

 

Varselljus / DRL – LED-enhet med fästplatta 
Ett par mycket små varselljus som kan användas som DRL-ljus på motorcykel. Varje enhet har en Cree-LED med 1 watts ljusstyrka vilket motsvarar ca 100 lumen.


 

Hur kopplar jag in och var fäster jag DRL-lampor på min MC?

Det finns olika sätt att montera Day Running Lights på en MC. För bästa möjliga synlighet sett utifrån bilistens perspektiv skall DRL-lamporna monteras i höjd med halvljuset. Detta är sällan smidigt då lamporna tar i tanken vid kraftiga styrutslag. Det finns dock en lösning från Denali och Highsider som tillåter montering av DRL-lampor i befintliga hål. Ni hittar samtliga monteringstillbehör anpassade för DRL-ljus HÄR! Du kan fästa dina DRL-lampor i princip var som helst fram på motorcykeln med hjälp av bult och mutter, men för att få till infästningen så diskret och snyggt som möjligt finns framtagna fästen och detaljer från olika tillverkare. Nedan listar vi våra favoriter:

Denali – Universal Infästning för DRL-belysning till MC 
Ett universalt infästningskit med ställbara armar som tillåter montering av DRL-lampor i befintliga hål i exempelvis styrkronan.

 

Denali – Infästning för DRL-belysning i gaffelben 
Kanske den mest diskreta infästningen nere vid gaffelbenens slut. Denna infästning drar nytta av befintliga gängor och tar minimalt med plats.


 

 

Highsider CNC RS1 – Fäste för gaffelben 
Infästning av DRL-ljus på gaffeln. Ger ett mycket stabilt fäste på gaffelbenen eller annat rör.

 

Denali – Rör & Gaffelfäste för belysning till MC 
En mycket stabil infästning för styre, kraschrör eller gaffel. Anpassad för extraljus och DRL till MC.


Daytona – Slim ON / OFF reglage
Mycket smal och diskret strömbrytare som med fördel sätts jämte övriga reglage för att smälta in på styret.

 

Strömbrytare On/Off för Belysning, DRL och Dimljus
En liten strömbrytare med tydlig knapp som fästes på styret.

Denali – Kablage till DRL-ljus
En monteringssats anpassad för Denalis elektroniska artiklar. Integrerad säkringshållare och kabelstycke med hölje.

 

 

 

 

Denali har framställt illustrationer som tips på optimal placering av DRL-ljus för just din typ av motorcykel.

 

Hur monterade du dina DRL-ljus? Upplever du att du syns bättre i trafiken? Låt oss veta hur du upplever DRL-lampor på MC här på bloggen eller vår Facebook.

3 tankar på “3 fördelar med DRL-ljus på MC

  1. johan goldring skriver:

    Mina sitter på crashbågarna. Jag har dock 2 st arbetsbelysningar som jag inte fick godkänt för på besiktningen.
    Men jag lovar att jag syns, så dom kommer att få sitta kvar.

  2. Niclas skriver:

    Hej Johan!

    Tack för ditt svar. Ja, huvudsaken är ju att man syns på bästa möjliga sätt. Det är ett steg i rätt riktning att vi får använda DRL-ljus utan risk för böter när vi är ute på vägarna. Det var inte en självklarhet för 3 år sedan…

    Var det typgodkännandet de underkände på belysningen eller vad hade de åsikter om på besiktningen?
    Ha en fin dag!

  3. Ola Rosencrantz skriver:

    Jag bygger och kör café racer, gamla Yamaha, Laverda o Guzzi. Något litet smuttigt med bra ljus som tar pytteliten plats vore helt OK.. Looken och linjerna är viktigt..;-))

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *