MC-styling, MC-tips & Guider

Fem klassiska misstag vid Besiktning av Motorcykel

Att besiktiga sin motorcykel ses som ett ont måste för vissa och som en försäkring att motorcykeln är säker för andra. I de allra flesta fall där motorcykeln underkänns handlar det om vad som känns som en petitess, en småsak som är enkelt åtgärdad men som för stunden skapar irritation. Vi listar vanliga misstag vid besiktning av motorcykel.

Att tänka på inför besiktning av din motorcykel

Om man under vintern monterat diverse MC-tillbehör och MC-styling för att göra sin MC redo för säsongen är det lätt att missa viktiga regler och lagar som innebär ombesiktning av din motorcykel. Utöver denna MC-styling är det såklart slitage och annat man behöver ha koll på för en godkänd besiktning.

Vi har gjort en lista med saker som är lätta att glömma bort vid besiktning av MC

1 . Röd reflex längst bak på motorcykeln.
En liten detalj som är väldigt lätt att glömma bort om man rensat upp bakdelen med exempelvis Tail Tidy eller annan nummerplåtshållare. Detta problem är enkelt avhjälpt med någon av nedanstående reflexer som monteras under nummerplåten eller på plastramen runt.

  • Minst en och max två reflexer behöver sitta väl synlig längst bak på motorcykeln.
  • Reflexerna behöver återkasta ljus i rött, alltså vara röda.
  • Reflexen skall vara märkt med ECE-reglemente 3. Majoriteten av våra reflexer har denna märkning.
  • Reflexen skall placeras väl synlig så den återkastar ljus på ett avstånd om 300 meter vid mörker och klar sikt.

OBS! Gällande placering av självhäftande reflex på själva nummerskylten så råder det delade meningar om vad som är rätt och fel. Enligt transportstyrelsen får man inte göra någon sorts åverkan på nummerskylten, inga klistermärken eller reflexer. Vi kontaktade en besiktningsingenjör som dock menar att de inte underkänner fordon vars reflex är monterad direkt på skylten även om Polisen har rätt att ge böter för samma sak.

 

Reflex med fäste och E-märkning

99.00 kr109.00 kr
Snygg och diskret reflex med E-märkning med eller utan infästningsvinkel anpassad för vinkeln bak vid nummerskylten. Passar in bra och diskret under nummerplåt på motorcykel.
Välj alternativ

Röd reflex till besiktning

59.00 kr
En liten och diskret reflex som är lätt att glömma vid besiktning. Kan placeras på skylten eller på nummerplåtshållaren.
Välj alternativ

Självhäftande reflex med E-märkning

69.00 kr
Rund E-godkänd reflex med 4cm i diameter med självhäftande baksida.
Lägg i varukorg

Självhäftande Reflex med E-märkning

79.00 kr
Snygg och diskret reflex med E-märkning. Passar in bra på nummerskyltshållare på MC.
Lägg i varukorg

2. För litet avstånd mellan blinkersen
Vad många MC-åkare inte känner till är de regler som finns gällande minsta avstånd mellan MC-blinkers. De är dessutom olika för fram och bak. Följande gäller för avstånd mellan MC-blinkers:

  • Fram behöver det vara minst 24cm mellan blinkersens lysande ytor.
  • Bak behöver det vara minst 18cm mellan blinkersens lysande ytor.
  • Detta problem är vanligast bak och en bra tumregel är att ha minst en nummerskylts avstånd mellan blinkersen för att hålla sig inom lagarna.
  • För att justera ut blinkersen finns smidiga gängade adapterarmar.
  • Läs mer om detta på transportstyrelsens bestämmelser för MC, sid 43.

Denna typ av integrerad baklampa och blinkers är alltså INTE godkänd.

Adapter – Gängad förlängare till MC-blinkers

99.00 kr
Gängad adapter / förlängare för miniblinkers. Breddar ut miniblinkers med 30mm.
Lägg i varukorg

Highsider – Gängad förlängare till M8 MC-blinkers

299.00 kr
Gängad adapter / förlängare i hög kvalitet och finish. Anpassad för miniblinkers med M8. Breddar ut miniblinkers med 30mm och ger en snygg mattsvart finish på förlängningen.
Lägg i varukorg

Kellermann – 2x Gängad förlängare till blinkers

189.00 kr299.00 kr
Adapter till förlängning av blinkersarm för MC-blinkers. Förlänger avståndet mellan blinkers utan att tumma på finishen.
Välj alternativ

R&G – Förlängningsarm till MC-blinkers

219.00 kr
Förlängare i form av gängade armar som passar miniblinkers med M8 och infästning på MC med M10. Får ut avståndet mellan blinkersen på motorcykel.
Välj alternativ

3. För snabbt blinkande blinkers – Såkallad stressblinkers

Ett vanligt förekommande problem som oftast innebär ombesiktning. Problemet uppstår när man på motorcykel byter från traditionella blinkers med glödlampa till miniblinkers med LED-lampor. Varför detta uppstår och hur du löser det kan du läsa allt om här: https://www.hojstyling.se/mc-styling/allt-om-motstand-och-led-rela-din-guide-till-ratt-blinkintervall-pa-din-mc/

Följande regler gäller för blinkersintervall på motorcykel:

  • En MC-blinkers får blinka med 90 blinkningar per minut plus/minus 30 blinkningar. Alltså som mest med 120 blinkningar per minut eller som lägst 60 blinkningar per minut.
  • Problemet avhjälps med motstånd eller LED-relä.
  • Läs mer på Transportstyrelsens bestämmelser för MC, TSFS20 s.42.

Koso – Smart Relä till MC Med Multifit Stift och Kontakt

309.00 kr
Ett adaptivt blinkersrelä till motorcykel. Anpassar sig efter alla olika typer av miniblinkers och ger rätt blinkersintervall. Med multifit som passar MC med separat blinkersrelä såsom många Honda, Yamaha, Kawasaki.
Lägg i varukorg

LED-Relä med originalkontakt – Yamaha, Honda, Kawasaki, KTM mfl.

219.00 kr
Specialanpassat LED-relä för motorcykel som tål vibrationer och motstår störningar från spolar och liknande som finns på MC. Modellanpassad kontakt som är plug and play på angiven MC.
Lägg i varukorg

Motstånd till LED – Ersätter 21 watt Glödlampa på MC

179.00 kr
Ett par motstånd som imiterar förbrukningen av en traditionell glödlampar på 21 watt och 8 ohm. Kompenserar för glappet mellan LED-lampa och glödlampa vid byte av MC-blinkers i LED.
Lägg i varukorg

R&G – Motstånd Micro till Miniblinkers i LED

89.00 kr199.00 kr
Små motstånd för att förhindra snabb blinkersintervall vid montering av t.ex. LED-blinkers. Resistorer som ger rätt blinkersintervall vid byte från MC-blinkers med glödlampa till LED.
Välj alternativ

4. För hög ljudnivå från din ljuddämpare eller slip-on.

Kanske det tråkigaste och mest omständiga att åka på ombesiktning för är för högt decibeltal ur ljuddämparen. För att få ner ljudnivån kan man montera db-killer eller stoppa om ljuddämparen med avgasstoppning. Läs mer om hur du går tillväga i vår guide här: https://www.hojstyling.se/motorcykel/3-satt-att-fa-tyst-pa-din-mc-med-db-killer/

Följande regler gäller för ljudnivå (utvändigt fordonsbuller) på motorcykel med slip-on eller eftermonterad ljuddämpare:

  • En ombyggd motorcykel från 2004 eller senare får inte låta mer än 4 dB över det värdet som av tillverkaren angetts på typskylten.
  • Enligt den besiktningsingenjör vi varit i kontakt med gäller i 9 fall av 10 en maxnivå på 100dB vid stationärt prov.
  • För äldre MC innan tillverkad innan 1990 är maxnivån på 103 dB. Det är alltså enklare än vad man tror att få igenom en ombyggd cafe racer med slip-on.
  • Ljudnivåmätare för mätning av detta ska vara av precisionstyp Klass 2 eller bättre, så en decibel-app i mobiltelefonen säger inte mycket här.
  • Läs mer om regler för bullernivå på MC på Transportstyrelsens bestämmelser s.11.

dB-killer – Lång Universal

119.00 kr259.00 kr
En universal insats till ljuddämpare och slip-on. dB-killer med räfflad insats i tre olika storlekar. Extra tjockt stål som förkromats för att tåla högt konstant avgasflöde och är skyddade mot rost.
Välj alternativ

dB-killer – Universal tratt-insats

229.00 kr
Universal dB-killer till MC med trattform som sänker ljuddnivån och kan byggas på med stålull eller fibermatta.
Lägg i varukorg

dB-killer Whisper – Tyst insats för raka rör

389.00 kr
En mycket tyst db-killer för raka rör med eller utan befintlig ljuddämpning. Passar till MC av typ custom inför exempelvis besiktning eller längre turer.
Välj alternativ

Ljuddämparstoppning

279.00 kr299.00 kr
Ljuddämparmatta till ljuddämpare och slip-on passande bland andra Viper Race Cans. Smidig ull och fiber till motorcykel som expanderar när den är varm.
Välj alternativ

5. Glömda backspeglar eller felaktigt monterad backspegel.

Förhoppningsvis är det inte många som kör utan speglar på sina MC men gör man det är det lätt att glömma montera dit den inför besiktningen. Eller om man har en för liten spegel monterad för långt in på styret så du ser mer av dig själv än bakomvarande fordon kan man också åka på tråkigheter.

  • Två backspeglar ska finnas monterad på tvåhjulig motorcykel tillverkad efter 2004. På MC tillverkad innan 2004 krävs enligt transportstyrelsens föreskrifter ingen backspegel.
  • Vid besiktning av MC tillverkad efter 2004 med endast en backspegel monterad riskerar du en så kallad 2X, anmärkning utan ombesiktning.
  • E-godkännanden på spegelglaset kontrolleras endast på registreringsbesiknting, alltså inte på kontrollbesiktning vartannat år.
  • Enligt transportstyrelsens bestämmelser för MC s,16  ska backspegeln vara inställningsbar och justerade så att de ger föraren god sikt bakåt. Ganska godtyckligt kan tyckas men sunt förnuft brukar räcka gott här.

 

Custom – Backspegel med Klämma för Styrrör

239.00 kr
Backspegel med klassisk design och infästning med klämma direkt runt styret. Design som passar bra på H-D, scrambler, brat, bobbber och annan custom-MC.
Lägg i varukorg

Highsider – Conero XS Mycket Liten Backspegel för MC

609.00 kr719.00 kr
Mycket liten och diskret backsegel med stabil konstruktion och hög finish. Mattsvart eller kromad backspegel som passar bra på MC av typ custom, motard, street-mc och liknande motorcykel.
Välj alternativ

Infästning för Backspegel – CNC-fräst Klämma med M10

129.00 kr
Ett fäste för backspegel som monteras direkt runt styret. Passar MC-styre med ytterdiameter 22mm och 1" och bygger endast 1 cm vilket för att den tar lite plats bland reglage på din motorcykel.
Välj alternativ

Titan – 2x Styrändsbackspegel till Motorcykel

499.00 kr
Snygg och smidig backspegel för styre och styrände på motorcykel. En backspegel perfekt för MC av typ supermotard och street. Stabil konstruktion med flera inställningsmöjligheter.
Läs mer

Har du något roligt minne från besiktning av MC? Låt oss veta i kommentarsfältet eller i våra sociala medier!

21 tankar på “Fem klassiska misstag vid Besiktning av Motorcykel

  1. svante Larsson skriver:

    Före 1975 behövs ingen backspegel sedan räckte det med en, och senare två!

    1. Kenneth skriver:

      men hojstyling skriver att det inte behöves backspegel före 2004 här ovan men vad jag kunde få fram på transportstyrelsen var det innan 1939 nu blir man inte klok på det måste jag säga. Såg inget om 75 ?????

      1. Niclas skriver:

        Hej! För att se vad som gäller för tvåhjulig motorcykel (ej tre- eller fyrhjuliga) se Transportstyrelsens föreskrifter sidan 16, 30§: https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202021_11k.pdf

        30 § En tvåhjulig motorcykel som har tagits i bruk den 1 januari 2004 eller
        senare, ska ha minst två backspeglar. Detsamma gäller en tre- eller fyrhjulig
        motorcykel utan karosseri, vilken har tagits i bruk den 1 januari 2004 eller
        senare.
        Den ena spegeln ska vara monterad på höger sida av fordonet och den
        andra på vänster sida. En motorcykel som går i maximalt 50 km/tim behöver
        dock endast ha en spegel och den ska vara monterad på vänster sida av fordonet.
        Backspeglar får ersättas med andra anordningar för indirekt sikt som ger
        motsvarande siktfält bakåt.

  2. David skriver:

    En trea på besiktningen betyder väl ändå körförbud, anmärkning utan ombesiktning är en etta.

    1. Andreas skriver:

      Nej det stämmer inte heller. 2x heter det. Och den måste åtgärdas omgående men behöver ej komma tillbaks för en efterkontroll.
      Dock om man ej har åtgärdat 2x innan nästa besiktning så blir dessa 2x ”riktiga” 2:or med ombesiktning som följd.

      1. Conny skriver:

        2x innebär att brist skall åtgärdas snarast möjligt, ej innan nästa besiktning.
        Ej ombesiktning på sådan brist.
        Det många ej tänker på är att fordonet egentligen ej får användas innan bristen åtgärdats om man läser texten på baksida protokollet.

        Blir du stoppad av polis och brist ej är åtgärdad blir det ombesiktning.

    2. Mikael skriver:

      Man kan också få en 2X, dvs att det ska åtgärdas innan nästa besiktning (eller innan poliskontroll) men den
      behöver inte komma in för efterkontroll.

    3. Stanley Arvidsson skriver:

      Ettor finns inte sedan länge
      Det finns 2X
      2:-a
      3-a
      Samt Bra att veta, som bara just är bra att veta så länge inte problemet det gäller utökas eller ändras ifrån den första gången.

  3. Salim skriver:

    Hej har ni garjer till polaris outlaw 500 e

  4. Robin skriver:

    måste alla mc ha reflex bak även de som är över 40 eller som min från -59?

    1. Niclas skriver:

      Hej! Tack för din förfrågan. Vi kan inte svara på vad som gäller för en såpas gammal MC. Kika med ditt besiktningsorgan vad som gäller där. Ha en fin dag! /Niclas, Hojstyling.se

    2. Conny skriver:

      Finns inga undantag på detta enligt TSFS 2017:54 bilaga 2

  5. Anders skriver:

    Om man får 2x tillsammas med 2 or, så måste 2x ordnas innan ombesiktning.

  6. Besiktningstekniker skriver:

    “Man kan också få en 2X, dvs att det ska åtgärdas innan nästa besiktning (eller innan poliskontroll) men den
    behöver inte komma in för efterkontroll.”

    Detta stämmer INTE utan alla 2x är lika, dvs ska åtgärdas SNARAST och
    får fram tills dess enbart användas så mycket som krävs för att åtgärda felen.

  7. eddie skriver:

    går det besiktiga en mc där bara ettans växel fins? den går putta igång å köra på ettan.

  8. Johan skriver:

    Vad gäller för främre stänkskärm?
    Behöver den vara monterad vid besiktning?

    1. Niclas skriver:

      Hej! Tack för din fråga. Mig veterligen finns inga krav på framskärm vid kontrollbesiktning. Jag hittar ej heller något i transportstyrelsens dokumentation om detta. Jag har besiktigat flera MC personligen utan framskärm utan några problem. Är du fortsatt osäker kan du ringa ditt besiktningsorgan och fråga, de brukar vara behjälpliga. /Niclas, Hojstyling.se

    2. Micke skriver:

      Nej, det är inget krav på framskärm längre.

  9. Danne skriver:

    Hur är det med katalysator, måste den sitta på en mc från 2018?

  10. Jawe skriver:

    Hej!

    Går hojen igenom besiktningen om pops and bangs är aktiverat?

    1. Niclas skriver:

      Hej! Tack för din fråga. Det låter som att ljudnivån blir för hög i detta fall så nej, det skulle jag inte tro. /Niclas, Hojstyling.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *