Inspiration & Kundbyggen, MC-styling, MC-tips & Guider, Motorcykel

Stylingtips: MC-styling till en Custom Kawasaki Vulcan 800

Vi tog oss an en Kawasaki VN 800 Custom-MC för att modernisera och ge en lite snyggare look med hjälp av diverse MC-tillbehör och styling. Med hjälp av bland annat ny färg, blinkers och 3 in 1 från Kellermann ger vi denna gamla motorcykel en ny modern look.

Målet med denna insats är att göra om en gammal Vulcan 800 Classic från 1995 till en modernare Custom-MC som snuddar lite vid bobber med några relativt enkla steg:

  • Montera bort de stora och otroligt fula originalblinkersen
  • Montera bort den stora och omoderna baklampan och helt ersätta med 3 in 1 blinkers med inbyggt bromsljus och bakljus. Därmed frilägger vi den för Vulcan-MC karaktäristiska öppna bakskärmen med en liten vingtipp längst bak
  • Flytta ner skylten med hjälp av sidomonterad skylthållare vid sidan av bakhjulet
  • Lacka om motorcykeln från mörkröd till svart för att kunna matcha de svarta MC-tillbehören och få en snyggare helhet
  • Montera en ny matchande och mindre framlampa och backspegel

Såhär såg motorcykeln ut innan och efter vi började demontera den.

Kawasaki VN 800 Vulcan från tråkig gubb-glidare till modern Vulcan Custom med en touch av Bobber

Vi börjar med att montera bort de onödigt stora och fula originalblinkersen. Motorcykeln kommer inte synas sämre i trafiken, snarare tvärtom. Till denna MC valde vi att montera Kellermann Bullet 1000 som matchar stuket med sin runda och mattsvarta look. För byte till miniblinkers i LED fram användes följande MC-tillbehör:

Auflex – Flexibel Kabelkanal till Kabelstam på MC

20.00 kr
Kabelkanal i flexibel polyester som töjer ut sig i takt med att kablarna fylls på. Kabelstrumpa för kabelstam och kabeldragning vid ombyggnation av motorcykel.
Välj alternativ

Diod för blockering av strömpulser

20.00 kr40.00 kr
3A Diod för blockering av strömläckage mellan vänster och höger blinkers, baklampa eller annan elektronik på motorcykel. Hjälpmedel om alla blinkers blinkar samtidigt som varningsblinkers på din motorcykel.
Välj alternativ

Kellermann – 2x Bullet 1000 miniblinkers med starka LED

2,386.00 kr2,498.00 kr
Modern miniblinkers med klassisk rund design och starka LED-effekter. MC-blinkers med form Bullet som passar mycket bra på custom-mc.
Välj alternativ

Monteringssats Elektronik – Kabelskor 5x Hona / Hane

20.00 kr
Liten monteringssats för koppling av våra universala mc-tillbehör med kabelsko som kontakt. Passar många miniblinkers, baklampa, framlampa och liknande.
Välj alternativ

Smooth Edge – Gaffelklämma för infästning av MC-blinkers

458.00 kr611.00 kr
En smidig och snygg gaffelklämma för blinkers och annan belysning på MC. Delbar klämma för enkel montering av miniblinkers och DRL-ljus på MC.
Välj alternativ

Då originalblinkersen har integrerade klämmor behöver vi köpa till fästklämmor som monteras direkt runt gaffelbenen. På just denna motorcykel mäter gaffelbenen 41mm, så vi valde just gaffelklämmor med 41mm i diameter.

Dessa gaffelklämmor ger en clean look och stabil infästning. Då gaffelklämmorna saknar uttag för kabel behövde vi jacka ur en halvcirkel för kabeln med hjälp av en Dremel (du kan också borra ett hål i bakre klämman och dra ut kabeln där). Därefter monteras klämmorna runt gaffelbenen och vi använder krympslang för att skydda kablaget från skador. Sedan kopplas elektroniken in på motorcykeln med hjälp av kabelskor.

Då denna motorcykel endast har en indikatorlampa som är kopplad till både vänster och höger krets läcker det ström genom LED-blinkersen och vi behöver åtgärda detta med en 3A-diod. Utan dessa dioder blinkar alla fyra blinkers samtidigt som varningsblinkers. Du kan läsa mer om hur dessa blockeringsdioder fungerar och kopplas HÄR!

Framlampa, baklampa och sidomonterad skylthållare ger en touch av Bobber

Med hjälp av en svart Bates-framlampa, sidomonterad skylthållare och 3 in 1 Bullet 1000 från Kellermann ger vi motorcykeln en liten touch av stuket Bobber. Dessa artiklar används till denna insats:

Bates 6″ – Klassisk framlampa till Motorcykel

642.00 kr
Klassisk framlampa med design Bates. Robust armatur och godkänd reflektor med en design passandes cafe racer, bobber, scrambler och liknande retroracer.
Välj alternativ

Kellermann – 2x Bullet 1000 3 in 1 Blinkers/Bromsljus/Baklampa

2,600.00 kr2,702.00 kr
Modern 3 i 1 enhet med klassisk rund design och snygga LED-effekter.
Välj alternativ

LED-bolt – Enkel Nummerskyltsbelysning

183.00 kr
Liten och godkänd LED-bult med bra ljusflöde till nummerskylt på MC. Nummerplåtsbelysning till MC som tar mycket liten plats.
Välj alternativ

LED-Relä med originalkontakt – Yamaha, Honda, Kawasaki, KTM mfl.

224.00 kr
Specialanpassat LED-relä för motorcykel som tål vibrationer och motstår störningar från spolar och liknande som finns på MC. Modellanpassad kontakt som är plug and play på angiven MC.
Läs mer

Universal Sidomonterad Skylthållare för MC

611.00 kr
En smidig och robust skylthållare för sidomonterad nummerskylt. Universal infästning med flera håligheter för skylt och belysning. Passar bra på MC av typ Custom, Chopper, Rod, H-D och liknande motorcykel.
Välj alternativ

Framlampan som är en Bates 6″ monteras i den platta som sitter vid nedre kronan på motorcykeln. Vi borrar ett hål i denna och drar åt lampan underifrån. Vi kan på så vis gömma infästningen helt då den inte syns när plattan monterats på kronan. Vi kopplar därefter in lampan med hjälp av samma kabelskor som till blinkersen.

Därefter demonteras baklampan och skylthållaren bak. För att helt frilägga hjulhuset och bakskärmen kapar vi också bort fästet för baklampan, det kommer inte användas mer.

Eftersom skylthållaren och baklampan är demonterade fäster vi en nummerskyltshållare på vänster sida av bakhjulet. Detta är i motsats till vad många tror en godkänd och laglig lösning. Förutsatt att den är väl synlig bakifrån och monterad ovanför hjulaxeln brukar det inte vara några problem. Läs exakt vad som gäller hos Trafikverket -VVFS 2003:23.

Själva infästningen sker i kedjeskyddets M6-gänga. Då denna skylthållare är anpassad för hjulaxel och M12-bult är hålet alldeles för stort för en M6-gänga. Detta löser vi genom att pressa in en distans i hålet som konverterar hålet från M12 till M6.

Som skyltbelysning monteras en LED-bult i ett 6mm hål som vi borrat i hållaren för infästning strax ovanpå nummerplåten. Eftersom kabeln ligger exponerad bakom skylten använder vi Auflex kabelkanal för att leda kablarna i. För att fixera kablaget använder vi Highsider kabelklämma så att den håller sig på plats under färd.

Eliminerad baklampa och Kellermann Bullet 1000 3 in 1 på Custom Vulcan 800

Då original baklampa och skylthållare helt elimineras använder vi istället Kellermann Bullet 3 in 1, blinkers med inbyggt bakljus och bromsljus. På Kawasaki VN 800 monteras originalblinkersen i bakramen som består av två kromade stålkomponenter. Dessa monteras bort för enklast möjliga montering.

Då originalblinkersen är fästa med M10-gänga och dessa Kellermann Bullet 1000 kommer med M8-gänga behöver vi göra något åt glappet som blir i hålet. Vi använder vulkband runt den gängade delen som ligger inuti hålet. När blinkersen dras åt expanderar vulkbandet i hålet och låser fast blinkersen och glappet försvinner.

I bakramen finns klämmor som håller kablarna på plats. Vi använder krympslang för att skydda blinkersens kablage från slitage och eventuella skav. Det går också utmärkt att använda Auflex kabelkanal till detta. Då kablarna på dessa blinkers är såpas långa behöver inga skarvningar göras. För inkoppling förbereder vi kabeländarna med kabelskor med hankontakt.

På Kawasaki Vulcan 800 sitter det två glödlampor i original baklampa vilket gör att det redan finns två separata matningar vi kan nyttja här. Vi kapar till rätt längd och monterar på kabelskor med honkontakt för snabb och hållbar inkoppling. Om man saknar dubbel matning kan man enkelt använda en adapter till baklampa och skarva på en kabel extra per funktion. Se bild nedan för exempel.

Slutligen så monteras en backspegel Highsider Montana och ett LED-relä med originalkontakt som enkelt kopplas in istället för originalet. Detta ger rätt blinkersintervall när vi blinkar. Sen städar vi upp det sista och klumpar ihop kontakterna med buntband innan återmontering av den nylackade tanken och bakskärmen.

Färdigställd Kawasaki VN 800 Vulcan Classic Custom med en touch av Bobber

Klar skillnad till det bättre tycker vi! Om du har några frågor gällande detta ingrepp är du välkommen att skriva en kommentar här eller kontakta oss så hjälper vi dig.

4 tankar på “Stylingtips: MC-styling till en Custom Kawasaki Vulcan 800

  1. Morgan Andersson skriver:

    Får man dela/kopiera detta o lägga ut på vulcan riders club sida? (Om jag får för clubben förstås?)

    1. Niclas skriver:

      Hej Morgan! Tack för din fråga. Javisst, det går bra sålänge du inte ändrat något i texten så är det inga problem. =) /Niclas, Hojstyling.se

  2. Erika skriver:

    Hej!
    Ang färgen, lämnade ni in för omlackering eller köpte ni nya tack och skärmar nånstans? Jättesnyggt gjort alltihop!

    1. Niclas skriver:

      Hej! Tack för din fråga. Vad kul att du gillar hojen! Delarna plockades ner och lackades separat så det är originalprylarna. =) /Niclas, Hojstyling.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *