MC-styling, MC-tips & Guider, Motorcykel

Styling-guide – Introduktion MC-tillbehör

Styling-guiden 2016

Introduktion – Mc-tillbehör

Att sätta sin egen prägel på sin motorcykel. Att få den att sticka ut ur mängden. Det behövs oftast inga stora ingrepp eller utgifter för att ge sin motorcykel ett lätt lyft som ger den din egen design. Med hjälp av sin egen smak göra den unik bland andra motorcyklar av samma modell. Vi har flera års erfarenhet av att styla motorcyklar i alla kategorier. Vi hjälper gärna till med personliga idéer och tips på hur du kan styla just din motorcykel med diverse mc-tillbehör.

Vi vill med denna guide hjälpa er att ta första steget in i tillbehörens värld. Vi vill visa er vilka mc-tillbehör som är mest prisvärda och enklast att börja med och vilka motorcykeldelar som behöver bytas ut.

Köpt ny motorcykel – Vart börjar jag?

Har du precis köpt en motorcykel ny eller begagnad börjar det roliga direkt när du fått in den i garaget för att börja undersöka lite närmare, justera lite reglage se efter vad som kan bytas ut eller kanske förbättras på din nya motorcykel. Ofta kan några enkla mc-tillbehör göra stor skillnad och det behöver verkligen inte kosta skjortan eller vara avancerat. Nedan listar vi de motorcykeltillbehör som vi och många av våra kunden anser mest vara prisvärda.

  1. Fälgstripes (klickbar länk).

fälgstripes-aprilia-sxv

Kanske den mest prisvärda styling du kan få tag på. Smala och tunna klisterband med olika färger som du fäster på dina fälgkanter. De är anpassade för att följa fälgkanterna och sitter riktigt bra. Fälgstripes ger din motorcykel ett rejält lyft då du kan färgmatcha kåpor eller andra detaljer på din motorcykel. Våra fälgstripes är även reflektiva och gör att du syns riktigt bra i trafiken när det är mörkt då hela fälgkanterna lyser upp.

Montering: En förpackning innehåller 2 rullar som räcker till drygt två 17” fälgar. Med hjälp av monteringsverktyget som levereras med fälgstripesen är monteringen relativt enkel. Lite pilligt för att få det jämnt runt fälgen men inga problem för en lekman. Om en stripe skulle gå av under montering är det lätt att skarva vidare utan att det syns.

Innan montering av fälgstripes bör du rengöra fälgen med t-sprit eller liknande etanol för att få bort oljestänk och annat smuts. Detta för att få dem att fästa optimalt. Undvik även att direkt och nära spruta med högtryckstvätt på stripesen för säkerhets skull.

Uppskattad tid: ca 5 min per fälgkant, gånger 4 fälgkanter = 20 minuter.

Tips: Har du svarta fälgar på din motorcykel är röda fälgstripes en bra kombination.

fälgstripes-apriliaFälgstripes monterade på en Aprilia SXV 550. Fungerar utmärkt på ekrade fälgbanor också.

fälgstripes-yamaha

Fälgstripes monterade på en Yamaha R6. Ger ett stiligare helhetsintryck.

2. Miniblinkers (klickbar länk).

Alla vägregistrerade motorcyklar har något gemensamt. Blinkersena monterade från fabrik är ofta riktigt fula. En blinkers är inget tillbehör som känns speciellt raceigt, speciellt inte om de är stora som TV-apparater och skriker med sitt orangea glas. Detta går att undvika med miniblinkers.
Miniblinkers ger ett diskretare utstick utan att tumma på säkerheten. Många av våra miniblinkers finns med super-bright LED och ger då ett extremt bra ljus när du vill visa att du ska svänga. Många av våra miniblinkers är dessutom e-märkta och fullt EU-godkända med E-märkt glas.

Montering: Miniblinkers monteras direkt i befintliga fästen och med befintligt kablage. Våra miniblinkers levereras med han-kontakter och passar ofta direkt på, i de fall det sitter socklar har vi även adaptrar för att slippa skarva i originalkablaget.

Vi har även spacerplattor för att fylla ut hålet som kan uppstå på en sporthoj då man monterar bort originalblinkersen. Detta ger en snygg och fabrikslik look.

Uppskattad tid: Att montera miniblinkers på en motorcykel utan kåpa är enkelt och tar ca 10 minuter då man lossar på en mutter bakom och sedan drar ur blinkersen, stoppar in den nya och drar åt muttern på baksidan av fästet. Har du t.ex. en sporthoj med kåpa kan det vara lite svårare att komma åt fästet men går oftast att göra under 30 min.

Tips: Om du monterar LED-blinkers kan du i vissa fall behöva montera på ett LED-relä eller motstånd på din motorcykel för att få dina miniblinkers att blinka i rätt takt.

Enligt transportstyrelsens regler får en blinkers blinka max 35 ggr per minut. Är du osäker, tryck igång blinkersen och räkna antal blink per minut.

Minimiavståndet enligt transportstyrelsens regler mellan blinkytorna (ytan som lyser upp) fram är 24 cm och bak 18 cm.

MINIBLINKERS-crm-125

Till vänster universala miniblinkers monterade på en CRM 125 R. Till höger är originalblinkers. Stor skillnad.

miniblinkers-yamaha

Universala miniblinkers med tonat glas monterade på en Yamaha R6.

3. Universal nummerplåtshållare / Tail Tidy (klickbar länk).

En annan sak som motorcyklar ofta har gemensamt. Det där ekipaget längst bak på motorcykeln. Det finns många olika öknamn på läppen där nummerplåt, nummerplåtsbelysning, blinkers och baklampa sitter monterat på. Denna läpp är oftast onödigt stor och ser plastig och tråkig ut. För att ge hojen ett riktigt lyft bak kan man köpa nummerplåtshållare som är mycket mindre och snyggare än originalet. Vill du komma billigt undan finns det en universal nummerplåtshållare som passar de allra flesta motorcyklar tack vare sin smarta fästplatta.

R&G Racing har tagit fram en modellanpassad nummerplåtshållare som de valt att kalla ”Tail Tidy” hastigt översatt till ”bakdels städning” en supersnygg lösning som ser ut att vara monterad från fabrik och är anpassad efter specifik mc-modell. Passar bolt-on i originalinfästningen.

Montering:  Montera bort din gamla nummerskyltshållare och blinkers (även baklampan om den är fäst i samma enhet). Ofta 3-4 bultar under bakre kåpan på din motorcykel. Montera på din nya nummerplåtshållare och skruva dit blinkersen och se till att allt är inkopplat och fungerar som det ska.

Uppskattad tid: Mellan 10-45 min beroende på vad du har för motorcykelmodell.
I runda slängar, har du en motorcykel med integrerad baklampa i kåpan tar det ca 10 minuter att byta från den gamla till den nya.

Tips: Passa på att byt upp dig till miniblinkers när du byter nummerplåtshållare då du behöver montera ner blinkersen när du byter detta. Två flugor på samma gång.

Passa även på att byta nummerskyltsbelysning till en liten och anpassad led-belysning för R&Gs Tail Tidy eller kanske en universal nummerplåtsbelysning i LED.

Glöm ej heller att du måste ha en reflex baktill om den sitter integrerad i original-läppen. En smidig självhäftande reflex ingår i R&G’s Tail Tidys.

TailTidy-rg-cbrtail tidy hornet

Monterad Tail Tidy från R&G på en Honda CBR 600 RR och Triumph. Anpassade för modell och tar minimalt med plats.

4. Ljuddämpare. Slip-on & Bolt-on (klickbar länk).

En ljuddämpare monterad från fabrik är ofta diskret, tyst och tråkig. Motorljudet är enligt många mc-åkare en stor del av känslan med att köra motorcykel. Ljudet karaktäriseras av olika motortyper, bultandet ur en stor v-twin eller ylandet från en rad-4 är något som gör mc-kulturen så mycket roligare. Så varför köra runt på en motorcykel som låter som Electrolux nya super vacuum silence deluxe? Sätt din egen prägel och välj ljuddämpare efter hur du vill att din motorcykel ska låta.

Ljuddämpare på eftermarknaden har mindre ljuddämpande material och öppna burkar och är således mycket lättare än originalburkar. 

Vi säljer slip-on och bolt-on ljuddämpare från bland andra dessa tillverkare:
Viper Race Cans – Two Brothers Racing – Devil Exhaust – Arrow – G.P.R – Vance & Hines – Yoshimura

Olika sorters slip-on och dess karaktär.

Kolfiber/Carbon ljuddämpare:

slip-on-viper301

Ljuddämpare helt i kolfiber förutom det perforerade röret inuti som oftast är i rostfritt stål. Snygga ofta mörka ljuddämpare som om man tittar nära har små vävda fibrer inkapslade i plast. Kolfiber är vanligt förekommande inom fordonsindustrin, ett lätt och slagtåligt material.
Ljuddämpare i kolfiber ger en karaktär med mörkt och dovt avgasljud, speciellt märkbart på låga varvtal.

Här får man vara uppmärksam nog att skilja på ”carbonlook” och äkta kolfiber. Skillnaden är att carbonlook är billigare men ser ut som äkta kolfiber då ljuddämparen är kapslad med ett hölje av antingen äkta carbon eller yta lackad som kolfiber. Detta ger inte samma dova ljud som annars karaktäriserar ljuddämpare i kolfiber. Kolfiber är ett lätt material som även sparar vikt vid byte mot original.

Ljuddämpare i aluminium:

slip-on-viper001

Vanligt förekommande material för slip-on och andra ljuddämpare. Ofta med en polerad look och ger ett klassikt racing-ljud vid höga varvtal. Benämns ofta med ”alloy” på marknaden. Aluminium är en lättmetall och sparar vikt. Säljs med utblås i kolfiber som i bilden ovan.

Ljuddämpare i titan:

slip-on-viper401

Titan är ett extremt lätt och något dyrare material än tidigare nämnda. Känns igen med sin ofta matta och ljusa metallyta. Avgassystem av modell racing är ofta helt i titan för att spara vikt och väger ofta hälften av ett original-system. Ljudet är med ljuddämpare i titan ofta något gällare än övriga material. Mest märkbart på höga varvtal.

Varför slip-on?

Slip-on är en mycket prisvärd detalj till din motorcykel som ger både ett lyft utseendemässigt och ljudmässigt. En slip-on är också lätt att montera och finns i många olika modeller.

Montering: Våra ljuddämpare som levereras med monteringssatser är kompletta med monteringsdetaljer som är anpassade för just din motorcykel.

Du monterar av ditt gamla genom att lossa på klämman runt ljuddämparen och nere vid infästningen mot röret under din motorcykel. Sedan drar du loss din gamla ljuddämpare och sätter dit din nya slip-on. Montera på eventuella packningar och se till att det blir tätt vid infästningen.

Uppskattad tid: Mellan 30-60 min per ljuddämpare. Varierar något mellan olika tillverkare.

Tips: Se till att köpa till en dB-killer till din ljuddämpare. Dessa gör din motorcykel tyst och godkänd vid bankörning och besiktning. Det kan också vara skönt med dB-killer om man ska köra längre turer som t.ex. vid mc-semester.

Varför helsystem?

Ett helsystem innebär att du monterar både ett grenrör och ett tillhörande slip-on. Att ha båda delar från samma leverantör är bra då de är avstämda med varandra och ger då maximal effekt och flöde tillsammans.

2008_YAM_R6_SO_dyno

Effektökning efter montering av slip-on av märket TwoBrothers på en Yamaha R6. Ger ett par extra hästkrafter men framförallt skönt ljud!

Behöver man mappa om efter att ha monterat ett slip-on?

Du behöver inte mappa eller bestycka om din motorcykel vid byte till slip-on. I sällsynta fall kan detta dock vara aktuellt. Rådgör med oss om du är osäker.
Har du monterat helsystem gäller dock annat. Ett helsystem ger ett högre flöde för avgaserna och låter motorn andas vilket ger en effektökning. Motorcyklar med direktinsprutning behöver efter montering mappas om. Detta innebär att du eller en återförsäljare programmerar de elektroniska komponenterna och ger en anpassad bränsle/luft-mix som ger hojen en effektökning.filter

Har du en motorcykel med förgasare behövs en ombestyckning. Du eller en återförsäljare byter då till större munstycken anpassade efter ett helsystem.

Om du byter till helsystem utan att mappa eller bestycka om kan din motorcykel gå med för tunn bränslemix vilket är skadligt i längden. Vit yta på tändstiftens förbränningsyta är ett varningstecken för detta.

Tips: Om du byter till helsystem och ska mappa eller bestycka om. Byt till ett Hi-flo luftfilter och ge hojen fullt flöde och mappa efter detta. Du får då en mycket bra effektökning för pengen! Dessutom ett skönare sugljud från luftburken. 

Enkel tumregel vid köp av slip-on: Ju grövre utblås desto grövre och dovare avgasljud.

sxv-mapp-slip-onHemmamappning av en Aprilia efter att ha monterat helsystem.

slip-on-ljuddampare-twobrothersYoshimura Alpha slip-on

Ljuddämpare och slip-on från Two Brothers och Yoshimura..

5. Skydda din hoj med kraschpuckar (klickbar länk).

Kör du med halvförsäkring är det ett självklart och smart val att montera kraschpuckar på din motorcykel. Kraschpuckar skyddar dina extremt dyra motorkåpor och plastkåpor vid krasch eller om du tappar hojen. Puckarna finns att montera på de mest kritiska punkterna på motorcykeln som kommer i kontakt med marken vid krasch. Kraschpuckar för ram eller motorfästen. Sving-puckar, gaffel-puckar och styränds-puckar. Kraschpuckarna är anpassade efter motorcykeln och passformen är riktigt bra. Alla våra kraschpuckar är diskreta och ser riktigt bra ut på plats.

Montering: Rampuckar monteras direkt i befintliga ramfästen eller motorfästen med hjälp av medföljande beskrivning. Ska du montera i ett motorfäste kan motorn behöva puttas upp med en domkraft för att inte belasta övriga fästen. Därför är det bra om man är två så en kan fixera och ha koll på domkraften. Rampuckarna ersätter befintliga bultar med anpassade bultar som fixerar både motorn och kraschpuckarna. I vissa mer sällsynta fall på motorcyklar med fullkåpor kan man behöver borra hål med ett hålborr i kåpan för att få ut kraschpuckarna. Detta uppges i modell-listor eller vid köp.

Sving och gaffelpuckar monteras med en genomgående gängstav och puckarna vilar i centrumhålen i hjulbultens mutter och skalle.

Uppskattad tid: Ca 60-90 min vid raminfästning. Ca 10 min vid gaffel, sving och styrändspuck.

Styrpuck-rg-kraschpuck

spindelpuck-rg-kraschpuck

kraschpuck-rg-kraschpuck

gaffelpuck-rg-kraschpuck

Styrändspuckar, gaffelpuckar, spindelpuckar och kraschpuckar från R&G monterade på en Ducati Hypermotard.

6. Byt upp dina glödlampor mot modernare färgton.

Blåa glödlampor ger en modernare look. glödlampor med blått glas ger ett klarare sken som är både snyggt och upplevs ge mer ljus tack vare att konturer lättare syns med den färgtemperaturen. Ger en modern look som liknar xenon-sken.

Byt ut dina baklampor till LED-lampor.

Ger ett klarare sken, längre livslängd och kvickare reaktionstid vid bromsning.

Lampor i LED har även mycket låg strömförbrukning och du kan stå på tändningsläge utan motorn igång utan att tömma batteriet lika snabbt.

Montering: Glödlamporna är identiska med originalet förutom. Ta ut din gamla glödlampa och fixera den nya.

Uppskattad tid: ca 10 min.

Tips: Ta inte på glaset vid montering. Fettet från fingrarna kan försämra ljusbilden.

Xenonlook-lampor-cbr

Lampor med blått glas monterade på en Honda CBR 600 RR

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *