Cafe Racer, Inspiration & Kundbyggen, MC-tips & Guider

Sju riktlinjer för en lyckad cafe racer

Hur bygger jag en cafe racer?


Börja med att leta fram en billig skrotfärdig motorcykel med fungerande motor, det finns mängder på Blocket. Strippa ner motorcykeln så att endast ramen och motorn är kvar och klipp inte i elen! Använd befintliga kontakter så sparar du mycket tid. Följ sedan några av de viktigaste riktlinjerna vi radat upp här nedan för att lyckas med ett stuk som hamnar inom cafe racer genren. Dessa är absolut inga måsten utan bara en guidning genom bygget för att få till rätt stuk på din motorcykel. Du kan sätta en helt unik prägel på ditt bygge genom att kombinera olika MC-tillbehör till ett passande stuk. Du hittar av oss noga utvalda Cafe Racer-tillbehör HÄR!

”Åh, nej fan. Man behöver ju svets…” tänker du kanske nu, men det är inte helt nödvändigt. Har du inga svetskunskaper eller känner någon som har kan du hoppa över de steg som kräver kapning och svetsning men ändå lyckas med en häftig motorcykel med rätt stuk.

Glasfiber och plastspackel är enkelt att använda sig av när man gjuter t.ex. bakdelen. Många använder originaltanken, men det är förstås fullt möjligt att köpa en universal tank eller tank från en motorcykel med annan form och fästa på ramen. Många hoppar även helt över bakdelen och monterar en limpsadel hela vägen bak. Är man en jäkel på att knacka plåt är det helt klart läge att bygga egen tank och bakdel.

Vi använder oss av Hojstyling.se’s projekthoj som exempel, en Yamaha XJ 600 från 1984 ombyggd till en cafe racer. Hojen är designad av Patrik Zettergren.

Sju snabba riktlinjer att ta hänsyn till för ett lyckat cafe racer bygge

 

Bygga Cafe Racer 1

1. Cafelinjen
Motorcykeln bör ha en rak linje som löper genom hela hojen från början till slut. Linjen skall vid tankens ände ta vid och fortsätta bakåt under sadeln och bakåt. Denna linje bör hållas så synlig som möjligt utan tankvingar som går över eller dylikt överhäng. 
Hjulen bör vara lika stora och allra helst vara helt synliga.

<br>

Bygga Cafe Racer 2

2. Använd hjulbas och tanktopp som ändpunkter.
Här ska man försöka att undvika att placera något utanför. Såsom framlampa, hastighetsmätare eller bakdel. För mycket utstick på bakdelen ger ett stuk som inte ligger i linje med det önskade cafe racer stuket. Det som befinner sig utanför dessa punkter sticker ut och ser missplacerat ut. För mycket överhäng baktill kan göra att din motorcykel får fel linjer och ser baktung ut. Lite överhäng är ofta svårt att undvika. Men håll det så litet som möjligt.
Höjdgräns på toppen av tanken. Använd toppen av tanken som en maxgräns för chassiet. Bygger du långt över gränsen försvinner mycket av cafe-stuket och dess linjer. Håller du dig inom denna ram har du en bra start på ditt bygge.

<br>

Bygga Cafe Racer 3

3. Löplinjen.
En MC av typ cafe racer bör ha en genomgående linje som vi kan kalla för ”löplinjen”. Linjen bör ligga någonstans någorlunda centrerat och i linje med framlampa, tank och bakdel. Följer man vid bygget denna linjen blir helheten och anblicken rätt och din motorcykel får linjer som ligger bra i ögat hos betraktaren.

<br>

Bygga Cafe Racer 4

4. ”Samlad vikt”
Motorcykelns mittpunkt. Själva maskineriet bör vara samlat i vaggan på ramen med så lite utstick som möjligt. Tanken bör ha så lite utstick som möjligt efter denna mittpunkt, både framåt och bakåt. Detta hjälper till att ge motorcykeln det rätta cafe racer stuket. Blir tanken för stor och går utanför dessa linjer är det lätt att ditt bygge ser mer bobber-likt ut. Här hjälper det också att placera motorns mittpunkt så nära tankens mittpunkt som möjligt för att få bra linjer. Tanken bör också slutta mer bakåt än framåt för att få till rätt stuk. Hela den här punkten är individuellt beroende på vilken typ av motor man har och kan variera något mellan motortyper och dess mittpunkt.

<br>

Bygga Cafe Racer 5

5. Korrekt ”linje” mellan tank och bakdel.
Har du valt en sluttande bakdel bör den ligga i ”linje” med tankens eventuella sluttning eller utformning. Se bild ovan för tydligare förklaring. Detta ger en korrekt linje i sin helhet och ger korrekt stuk på din MC i profil.

<br>

Bygga Cafe Racer 6

6. Övriga linjer.
Försök att matcha de linjer som går att matcha. Matcha ljuddämpare och avgasrör med ramens vinkel eller om du bygger till en bakram, försök att matcha gaffelns vinkel med bakramens vinkel. Detta ger en snyggare helhet och din motorcykel ser mer välbyggd ut. Om dessa linjer inte matchar din mc lätt se ”kladdig” ut.

cafe-racer-classic-x

Ett exempel på en MC med linje som inte faller så bra.

Att ha en snäv vinkel på gaffeln är en bra idé för en aggressiv look på din motorcykel. Här får man dock passa sig med att göra ändringar, att ändra på hjulbasen måste ske enligt de regler som finns för att undvika en registreringsbesiktning av din motorcykel. Men att ha en stor vinkel på gaffeln medför inga fördelar, motorcykeln blir trögstyrd och ser ut som en chopper.

7. Fyra ögon är fler än två.
Ett litet tips är att låta en kompis eller garagekollega ta en titt åt dig, ibland är det liksom alla andra projekt och arbeten man gör lätt att stirra sig blind och missa självklara punkter. Ta några steg bakåt ibland, titta på dessa linjer och försök få dem att lira.

Dessa punkter är endast riktlinjer som hjälper till att resultera i ett cafe racer stuk i sin helhet. Men det är inget som säger att du måste följa dessa punkter till pricka. Dessa är endast en hjälp på vägen och att få huvudet att snurra igång. Det är ju valfriheten och olika tillvägagångssätt som gör våra motorcyklar unika!

IMG_7159copywright

Lite småfix (och elen) kvarstår innan vårt projekt kan tas ut och testas på gatan.

Sporthoj.com finns många roliga cafe racer projekt att följa och ta inspiration av.
Följ oss för fler uppdateringar om cafe racer byggen! Lycka till!

SFRO har tagit fram en lathund tillsammans med besiktningsaktörer runtom i Sverige där de förenklar de regler som gäller vid ombyggnationer av motorcykel. Du hittar den HÄR!

24 tankar på “Sju riktlinjer för en lyckad cafe racer

  1. Mats skriver:

    Tja kan nog hålla med om de flesta byggartipsen. Ja vill helst bygga som man gjorde förr. Bort med allt onödigt och få den att se ut som den va byggd på 60talet. Försöka att tillverka dom flesta grejor själv. Och att linjen blir den rätta.

    1. Niclas skriver:

      Hej Mats.
      Tack för din input, vi håller helt med. Det kan vara en utmaning att få exempelvis en modern japansk serietillverkad motorcykel att se ut som en klassisk 60-talsracer. Har du några byggen du vill dela med dig av tar vi gärna del av dina resultat. Ha en fin onsdag!

  2. Göran skriver:

    Intressant läsning o tips!
    Ska precis börja med min Suzuki gsx400 -82:a.
    Har ni något tips om material man kan skära ut i och försöka forma tex bakänden i för att sen ha som mall och gjuta/plasta?

    1. Niclas skriver:

      Hej Göran.
      Tack för ditt inlägg. Det är en perfekt hoj att bygga på.
      Det finns lite olika skolor när det gäller gjuta. Men om man vill göra det enkelt för sig kan man köpa stålnät, jag vet att Hagmans säljer “spackelnät” det är formbart och enkelt att jobba med. Sedan får man gjuta i många lager med glasfiber och polyester runt den för att styva upp den lite. För att hitta formerna är kartong och tejp ett bra hjälpmedel att använda som mall.

      Lycka till med bygget!

      1. Robert skriver:

        Hej!

        Lite sent svar kanske, men jag använde https://www.byggmax.se/isolering/cellplast/cellplast-xps300-p16474 när jag gjöt bakändan, väldigt tacksam att skära i och slipa på. Jag limmade ihop tre bitar tjockt för att få en bra bashöjd att arbeta med, och sen jobba fram formen. Använde Biltemas glasfibernät och polyester att gjuta med.

        1. Niclas skriver:

          Hej Robert.

          Det låter som en mycket enkel lösning för att experimentera och få fram en form till bakdelen. Tack för ditt svar!

  3. Oskar skriver:

    Hejsan.
    Var riktigt intressant att läsa. Gillar skarpt,då man sätt många byggen som sett så fel ut men man har inte kunnat sätta tummen för vad som ser fel ut. Men efter detta så förstår man mer varför, någon av linjerna har inte följts.
    Ett billigt tips på material för att bygga form till bakdelen är byggskum. Lätt att arbeta med och sedan lägga på spackel så de blir jämt.

    1. Niclas skriver:

      Hej Oskar.
      Tack för ditt svar. Visst är det så, nu kan man ha dessa riktlinjer i bakfickan och ta fram när de behövs.
      Tack för tipset också, låter som det borde funka hur bra som helst, hoppas Göran under här ser det inför hans bygge.

  4. Ola skriver:

    Kul. Håller själv på med en 84 GSX 550.
    Dock ska det bli en Scrambler med lite grövre däck, och det är just däcken som är halvt omöjligt att få tag i.
    Har ni några tips? Sedvanliga däcksidor har bara mainstreamsaker.

    1. Niclas skriver:

      Hej Ola.
      Tack för ditt svar. Det är ganska svårt att få fatt på rätt typ av däck i scrambler-stuk.
      Beroende på vilken tum du har på dina däck finns lite alternativ på den här sidan: https://reifen66.com/
      Ha en fin torsdag och lycka till med bygget!

      1. Ola skriver:

        Tack. Jag lyckades få tag i lite grövre mönster och dimensioner till originalfälgarna genom grossisten för Duro: gripenwheels.se som hjälpte till. Fick specialbeställa från fabriken då det inte ingick i det Svenska sortimentet.

  5. Mats skriver:

    Tjena Niklas. Hur fixar man ut foton å denna sida?

    1. Niclas skriver:

      Hej igen.
      Du kan inte ladda upp fotona i kommentarsfältet. Om du har möjlighet kan du lägga upp dem i vårt på vår facebooksida som ett loggmeddelande. https://www.facebook.com/Hojstyling/ Vi vill gärna ta del av ditt bygge. 🙂 Ha en fin fredag!

  6. TobbeZ skriver:

    En gång i tiden då Hojar var rejält kassa fordon som var ett Cafebygge ett sätt att få sitt mediokra fordon bättre och snabbare. 1982 byggde jag en CafeRäser av en Yamaha XS2 -72 med sk “rätta prylar” John Tickle stryre, Dresda Sving, Churhgatekåpa, Rickmanframskärm, Dunstalltank- adekvat motorförstorning och effekt höjning. 85hk och 167 kg. Man funderade inte på stuk mer än att en kamrats Rickman Metisse var sjukt hård. Funktionen gav stuket. Idag tendera stuket komma före funktion och man ser hyfsade hojar bli sämre för att se ” rätt” ut. Jag sålde min XS 2 2010. Idag åker jag 90hk Kawasaki ER6 med ISR 6-kolvsbromsar – stuket är fel men funktionen är rätt.

    1. Niclas skriver:

      Hej Tobbe!
      Tack för din kommentar. Intressant att höra om ditt bygge. Det ser lite annorlunda ut idag och det är som du säger stuket som går i första hand numera. Funktion och fart kan man ju relativt enkelt komma åt på annat håll idag.
      Ha en fin dag!

  7. Andreas skriver:

    Hejsan

    Tack för en intressant läsning och mycket hjälpmedel.
    Ska sätta igång med mitt bygga till en Cafe Racer hoj. Hämtar en Suzuki gsx 550 i helgen och längtar redan att lägga händer på den. 🙂

    1. Niclas skriver:

      Hej Andreas!
      Tack för din kommentar. Vad kul med en GSX550. Det är en ram med många möjligheter i den, där kan du garanterat få till ett bra cafestuk! Lycka till med bygget och låt oss gärna veta hur det går! 🙂 Ha en fin dag!

  8. Nils skriver:

    Vad är det för tank på bygget i exemplet?

    1. Niclas skriver:

      Hej Nils! Tack för din kommentar. Denna tank är helt egendesignad av en kille som heter Patrik Zettergren. Den är handknackad i plåt. Ha en fin torsdag!

  9. Nicke skriver:

    Ska gå igång med ett cafe racer bygge en yamaha xj 900. 1983 vill inte ha orginal tanken kvar någon som har byggt på en sådan mc och och kan ge råd om vilken tank och bak del som kan passa in utan för mycket om byggnad , mojave tank kan den passa ?

  10. Nicke skriver:

    Yamaha xj 900 1983. Hej söker tips ,, ska gå igång med ett cafe racer bygge och undrar om någon som byggt eller vet vilken tank man kan använda utan för mycket ombyggnad ,, vill inte ha orginal tanken kvar ,,, funderade på mojave tank någon som kan tipsa

  11. Torbjörn S Larsson skriver:

    Många bra tips för den som inte funderat mycket eller kollat historien. Min personliga åsikt är dock att framlampans centrum ska linjera någorlunda med överkant tank. Ekorrhjul är nästan ett måste samt gärna 19″ framhjul. På den gamla goda tiden åkte ju nästan alla grusväg…

  12. Marcus skriver:

    Hej!

    Tack för intressant och bra läsning. Riktigt fin hoj på bilderna ovan!
    En fråga; krävdes en registrerings besiktning efter denna ombyggnaden?!
    Håller själv på att bygga om en XJ600 89:a till café racer…

    1. Niclas skriver:

      Hej Marcus!

      Tack för din förfrågan och fina ord, det glädjer oss! =)
      Kul med en XJ600! Denna hojen är inte slutbesiktigad ännu. Vid bygget har inga vitala mått ändrats såsom hjulbas eller vinkel på gaffeln. Vår tanke är därför att denna inte ska behöva reg. besiktigas. En grov tumregel är att om du inte rör gaffelvinkel och hjulbas så behövs ingen reg. besiktning. Här kan du läsa SFROs egna lathund gällande detta: https://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/MAria/2015/Lathund%20Besiktningskategori%20MC%202015%20sept.docx

      Hör av dig om du undrar över något mer Marcus!
      Ha en fin dag!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *